Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 maskiner i nettverk uten lan-forbindelse


Anbefalte innlegg

Joda, vet at der er "millioner" av slike tråder fra før (har søkt og), men jeg er ikke sikker på hvor problemet ligger, så trenger noen tips til hva som kan prøves ut ifra følgende info:

 

Det er 2 maskiner tilkoblet en Switch, samt en port som blir brukt til kabelmodem.

Maskin 1 bruker win2k m/SP4, Maskin 2 bruker winXP m/SP2.

Om det har noe å si angående nettverksinstillinger o.l. så er Maskin 1 stasjonær, og Maskin 2 bærbar.

 

Begge maskiner får tilgang til internett.

Ingen av maskinene får kontakt med hverandre verken ved å søke på maskin-navn eller ip, får da følgende melding:

xxx.xxx.xxx.xxx is not accessible.

The network name cannot be found.

Det som derimot virker er å pinge ip'en til den motsatte maskin, her får begge respons med en gang.

 

Søkingen har blitt prøvd både med og uten firewall.

Vi har prøvd å bytte om portene i Switchen.

Vi har prøvd å sette statisk IP, som ikke virket.

 

Jeg har også fått prøvd med en tredje maskin (også bærbar, samt med winXP/SP2), den finner den stasjonære som normalt, men ikke den andre bærbare (maskin 2).

 

Er nå litt beit for ideer, så håper noen har div. tips å komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om Norton security systems er installert på noen av maskinene. Dette systemet MÅ konfigureres for å få nettverk mellom to maskiner til å virke. Det kan også være andre sikkerhets/ brannmur programmer som kan lage krøll.

 

 

 

 

 

 

 

Sjekk at dette mer merket av på hver maskin. (Jeg bruker selv win ex pro norsk versjon.)

post-14885-1166711218_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Ikke noe norton ting er installert på noen av maskinene, og alle elementene under de egenskapene er haket av utenom QoS på den stasjonære (win2k), men det har alltid vert slik og har fungert fint før, bl.a. i nettverk med andre maskiner kompis-lan, etc.

 

Edit: Og som nevnt brannmur osv har vert prøvd av og på uten forandring.

Endret av TRS
Lenke til kommentar

Begge må ha windows client network installert.

Om en maskin ikke har det finner den ikke andre windows maskiner, og de finner heller ikke den. Sjekk om windows client er installert.

 

Om begge maskinene er satt til å dele mapper blir windows client network installert automatisk:)

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Du sier du bruker en switch til å koble sammen pcene og internettilkoblingen. Det er altså ingen router inne i bildet? Da tror jeg nesten du må ha en switch som støtter NAT, når jeg først fikk ADSL prøvde jeg akkurat det samme. Jeg endte opp med å sette en linux router/firewall mellom modemet og switchen.

Lenke til kommentar
Vel, når jeg sjekker med "My IP's" (program fra en eller annen samletråd for nyttige programmer) så får jeg at Local IP er den samme som Internet IP, som starter på 84.212.xx.xxx

7550779[/snapback]

 

 

Jepp, som eg trodde det blir like vaskelig som om at du skulle hente ut de delte

mappen på min pc gjennom internet.

 

Du må nok ha deg en router for og få lokalt nettverk.

Lenke til kommentar

Det har fungert helt fint før, inntil for en stund siden da maskin 2 måtte re-installere nettverkskortet, men det har nå de samme instillingene som før, har aldri hatt en router, bare Switch som mellomledd mellom maskiner og kabel modem.

 

Later til at det var noe gått galt eller så under første install (aner ikke hva), men nå etter en re-install (av drivere) virker ting som de skal igjen.

 

Takker for innspill.

Endret av TRS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...