Gå til innhold

Trening med hoppetau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har tenkt å begynne å trene med å hoppe hoppetau som utholdenhetstrening.

Jeg har løpt en del før, men har ikke motivasjon til det lenger. Derfor lurer jeg på om noen av dere her har prøvd dette som treningsmetode.

Boksere bruker det jo, så noe må det da være godt for  :p

7544810[/snapback]

Jeg har et hoppetau liggende, ikke det at jeg bruker det; Det krever stor plass å bruke et hoppetau. Større plass enn hva de fleste tenker seg. Bare de største av de største rommene egner seg til hoppetau. Enten står taket for lavt eller så er det en vegg som står i veien har jeg funnet ut, så for min del er hoppetauet ubrukelig.

 

Vel, kommer jo også an på hvor høy man er og hvor stort tauet er da seff.

Lenke til kommentar

Men når man ikke har en høy gymsal tilgjengelig hele tiden, så er utetrening et alternativ. Og da lurte jeg på hvor lett/vanskelig det er.

 

Men hoppetau kan da ikke være like god kondisjonstrening som skikkelig løping og sykling. Det måtte i tilfelle være utholdenhetstrening for idrett der man hele tiden tripper rundt og humper opp og ned på tærne (f.eks boksing).

Selvfølgelig kan man bli andpusten, men pumper det tilstrekkelig til at det øker lunge- og hjertekapasiteten?

Jeg ser heller for meg at det er en fin øvelse for å stimulere musklene i beina til f.eks boksere.

 

Edit: Faen! 8000. Da stikker jeg og kommer ikke igjen på et par dager!! :mad:

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

du øker din aerobe kapasitet akkuratt likt med hoppetau, løping og tommeltottvinning så lenge intensiviteten er lik. du vil dog ikke stimulere de samme musklene.

 

Dersom du vil bli bedre til å hoppe/trippe, hopp tau.

Dersom du vil bli bedre til å løpe, vil løpstrening være mer ideelt.

 

Hvis det første som gir etter når du løper er pusten, vil det være ganske likegyldig om du hopper tau eller løper som trening, er det dog beina som gir etter først, så kan det være lurt å trene løping istedenfor.

Lenke til kommentar

Trener en del med hoppetau, men kan ikke si at jeg kjenner det best i armene (spørs litt på hvordan du hopper tau) hvis jeg ønsker, så er det jo ingen problemer å bruke hendene mye, men jeg må inrømme at jeg fint greier meg med bevegelse nesten bare i håndleddene. Dette spørs også litt på lengde/tyngde på hoppetauet. Men dette blir også individuelt hvordan du liker det og hvordan du tilpasser det til deg selv. Personlig liker jeg rimelig tunge hoppetau, ca akkurat passe lange :p (jeg greier ikke å gi nøyaktig lengde) slik at jeg kan både få god fart når jeg hopper + at jeg har langt nok tau til at jeg enkelt kan krysse hendene hvis jeg vil ha treningen på det også.

Lenke til kommentar
Jeg bruker armene alt for mye når jeg hopper tau. Istedenfor å bruke håndleddene veiver jeg rundt med armene i tillegg. Om jeg skal få noe av hoppetautreningen til å hjelpe på utholdenheten må jeg ta dobbelhopp.

7583255[/snapback]

Da hopper du "feil" det er ikke noe problem å bruke hoppetau til utholdenhetstrening. Men da må du ikke bare hoppe opp og ned ved hjelp av anklene. Lær deg opp til å ta høye kneløft når du hopper tau.

http://www.warriorforce.com/jumprope.wmv

Der har du ett tips om hvordan du "kan" hoppe tau.

Filmen er hentet herfra : http://www.rosstraining.com (klikk på linken for rossboksing , deretter så kan du jo se under jump rope training)

Lenke til kommentar

jeg mente ikke at du skal hoppe høyere, (å ta høye kneløft er ikke å hoppe høyere, det er å løfte kneene høyere når du hopper, ett av gangen. Noe a-la det samme som han gjør i videoen, bare at du kjører knærne høyere opp)

 

Du må hoppe riktig i forhold til den utholdenhetstreningen du ønsker. Hvis du skal bruke tau som utholdenhetstrening. Så "må" du hoppe slik han gjør i videoen. Alle som er normalt anlagt med tanke på koordinasjon greier å hoppe slik han gjør.

 

Hvis du kun aktiviserer anklene når du hopper, så skjønner jeg godt at du ikke greier å bruke hoppetau som utholdenhetstrening. Jeg kan sikkert stå og hoppe opp og ned på den måten i noen timer. (hei, de fleste 6-8 år gamle jenter greier det)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvilken type hoppetau bruker dere?

Jeg har nemlig ødelagt ett nylonstau, og ett nylon/wire tau.

 

Jeg er litt sugen på et ordentlig hoppetau i lær denne gang..

Noen tips?

 

Jeg selv driver med styrke,fotball, og løping.

Det er ikke for ingenting Japanerene har hoppetau som obligatorisk trening på grunnskolene.. Hoppetau er helt genial trening.

 

 

:D

slemFM

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har tenkt å begynne å trene med å hoppe hoppetau som utholdenhetstrening.

Jeg har løpt en del før, men har ikke motivasjon til det lenger. Derfor lurer jeg på om noen av dere her har prøvd dette som treningsmetode.

Boksere bruker det jo, så noe må det da være godt for  :p

7544810[/snapback]

Jeg har et hoppetau liggende, ikke det at jeg bruker det; Det krever stor plass å bruke et hoppetau. Større plass enn hva de fleste tenker seg. Bare de største av de største rommene egner seg til hoppetau. Enten står taket for lavt eller så er det en vegg som står i veien har jeg funnet ut, så for min del er hoppetauet ubrukelig.

 

Vel, kommer jo også an på hvor høy man er og hvor stort tauet er da seff.

7544916[/snapback]

jeg skjønner hva du mener, jeg kan heller ikke gå ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...