CombatPsycho Skrevet 20. desember 2006 Skrevet 20. desember 2006 Skal bestille meg ny harddisk før nyttår nå(Haster ) Men siden begge mine S-ata porter ikke er ledige så må jeg nesten kjøpe en slik kontroller. Problemet er at jeg ikke finner noe bra vanlig sata harddisker, og siden jeg er litt ukjent med harddisker osv, så trenger jeg hjelp med diverse ting. Så kommer spørsmålene, bør jeg kjøpe en kontroller som er til Sata II+ en sataII harddisk, eller bør jeg rett og slett kjøpe nytt hovedkort? Denne sitter i min PC for øyeblikket.
CombatPsycho Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Skrevet 23. desember 2006 Hmm, Dårlig spurt, eller har bare folk rett og slett i peiling?
Iyon Skrevet 23. desember 2006 Skrevet 23. desember 2006 Det at klokka var halv fem kan ha noe med saken å gjøre Nå har jeg lite peil på intelsystemer, men vil tro at det ikke er så smart å kjøpe et nytt hovedkort til den gamle cpuen din nå, hvis du senere skal oppgradere, kan det hende du må bytte også det ut pga sokkelbytte. En add-on kontroller er jo en grei løsning, hvis du ikke har noe mot et kort til i pcen din. Teoretisk vil et addon kort være tregere enn en integrert kontroller, men dette kunne ikke merkes nevneverdig i tester jeg har lest. Diskene har jo heller ikke nådd opp til overføringshastighetene til sata når det gjelder lese/skrivehastighet
Bolson Skrevet 23. desember 2006 Skrevet 23. desember 2006 (endret) Helst dårlig spurt: Hovedkortet ditt bruker DDR minne ser jeg. I dag er det DDR2 som er "standarden". Så kjøp av nytt hovedkort vil enten medføre at HK ikke er mulig å bruke til senere oppgraderinger, eller at du også må kjøpe nytt minne (dersom du skal ha HK som gir mulighet til oppgradering). Så rimeligst blir det å kjøpe et kontrollerkort, ca 200 - 250 kr. Oversikt over SATA kort i prisguiden. Spiller ingen rolle om det ikke er S-ATA II, da reell overføringshastighet aldri kommer særlig over 70 GB/s (Harddiskene er ikke raske nok) Når det gjelder harddisker er Samsung, Seagate og Western Digital alle OK harddisker. Har selv både Seagate og WD, og ingen av de har gitt meg problemer. Rimeligst i kr/ GB er vel harddisker på 250 - 320 GB. Aktuelle kjøp kan være. Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA Seagate Barracuda 7200.10 250 GB SATA Western Digital Caviar 320GB S-ATA Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA Samsung SpinPoint T166 320GB Ingen av disse risikerer å være dårlig kjøp. Uten å sitte med testene foran meg, Samsung er kjent for minst støy og noe lavere ytelse, Western Digital best ytelse og mere støy, Seagate midt i mellom. Personlig foretrekker jeg Seagate. Endret 23. desember 2006 av Bolson
CrazyD Skrevet 24. desember 2006 Skrevet 24. desember 2006 Hmm, Dårlig spurt, eller har bare folk rett og slett i peiling? 7560733[/snapback] Vi går for det første. Du kan jo kjøpe en IDE disk og dermed spare deg en kontroller, såvidt jeg vet kommer de fleste hovedkort enda med IDE porter. Ellers er jo alle overnevnte gode disker og men Seagate's 5 års garanti ikke å forakte.
Reeve Skrevet 24. desember 2006 Skrevet 24. desember 2006 Hvis du er villig til å spandere en helt ny PC, så gjør det, men jeg ville heller kjøpt et kontrollerkort
CombatPsycho Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Skrevet 24. desember 2006 PCn min skal jo holde en stund fremover Så det ble nok Kontroller ja
Reeve Skrevet 24. desember 2006 Skrevet 24. desember 2006 PCn min skal jo holde en stund fremover Så det ble nok Kontroller ja 7570566[/snapback] Godt valg Hvilket kontrollerkort skal du kjøpe da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå