Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på mobil ved fore. dom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Nokia og Sony Erikson sier at telefonen varer 3år, men ser ikke det som noe problem. For de fleste har byttet før det har gått 2

 

Det skal være 5år på alt fra støvsugere,konfyrer, datamaskiner til mobiler,fjernkontroller osv, viss jeg ikke tar feil...

*alt som ikke er daglivarer*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Både Nokia og Sony Erikson sier at telefonen varer 3år, men ser ikke det som noe problem. For de fleste har byttet før det har gått 2

 

Det skal være 5år på alt fra støvsugere,konfyrer, datamaskiner til mobiler,fjernkontroller osv, viss jeg ikke tar feil...

*alt som ikke er daglivarer*

7540755[/snapback]

 

det som skal kunne forventes å vare 5 år, eller vesentlig mer enn 2 år da, har det :)

 

*minnes bare at nå har vi enda en dom å vise til for 5 års regelen, ettersom dette faktisk er en domstol, til en motsetning fra hva folk hevder FTU er*

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Tingretten i Oslo har nå slått fast at mobiltelefonene har fem års reklamasjonsrett...

 

Selv er jeg uenig, og jeg regner med at høyesterett til sist må ta en avgjørelse. Dette betyr én ting for forbrukerene: Dyrere telefoner...

7540787[/snapback]

 

Mulig det stiger noen kroner, men jeg tror ikke særlig på at de ramaskrikene som folk gir fra seg er så reelle.

Lenke til kommentar
men ha en telefon i 5år uten å miste den i bakken, fuktig omgivelser ++++ så skal det godt gjøres at man får det på 5års bruksgarantien

7540811[/snapback]

 

Det er en viktig faktor. Sett fra statistikk så vil jo sjansene blir mindre og mindre med årene for utgifter forbundet med reklamasjon. Altså blir oddsen mindre og mindre, dermed må dem ikke legge mer til på prisen for å dekke inn tapet, fordi sjansene for et realisert tap blir mindre med tiden.

Lenke til kommentar
Tingretten i Oslo har nå slått fast at mobiltelefonene har fem års reklamasjonsrett...

 

Selv er jeg uenig, og jeg regner med at høyesterett til sist må ta en avgjørelse. Dette betyr én ting for forbrukerene: Dyrere telefoner...

7540787[/snapback]

 

Tviler på at telefonene blir vesentlig dyrere, de fleste bytter telefon innen 2 år uansett. Men det er jo greit å ha for de som beholder telefonen lenger (meg feks). Desverre tviler jeg på at produsentene kommer til å forbedre varigheten noe særlig bare pga norge.

 

AtW

Lenke til kommentar
De KAN ikke sette opp prisen særlig mye før endel kunder begynner å kjøpe tlfen i utlandet istedet og evt leve med engelske, svenske menyer etc eller flashe dem til norske.

7541193[/snapback]

¨

Sånn at de slipper å betale for reklamasjonsretten, som forbrukerforsikring, har presset frem ved dom?

 

Blir ikke det bakvendt igjen?

 

edit: Så du mener oppriktig at du som kunde skal ha retten til 5 års reklamasjon uten at dette skal påvirke prisen? Dessuten tviler jeg sterkt på at mannen i gata begynner å bestille telefon fra sverige/e-bay etc.

 

Så jo - jeg tror mobilbransjen, dersom den samles, kan enes om å øke prisen på samtlige modeller med 500 kr. Eller - for den saks skyld doble prisen... Store deler av kundemassen vil uansett handle i norge...

"the big guys always win"

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
De KAN ikke sette opp prisen særlig mye før endel kunder begynner å kjøpe tlfen i utlandet istedet og evt leve med engelske, svenske menyer etc eller flashe dem til norske.

7541193[/snapback]

Og hvorfor skulle produsentene bry seg om at du kjøper den i utlandet? Dersom du kjøper telefonen din i f.eks. UK, så er du tilbake til maks 2 års reklamasjonsrett, og reklamasjonen MÅ tas via forhandler. Det nytter ikke å komme etter at garantien er ute og forvente at Nokia Norge skal bry seg om deg. Du blir da henvist til salgssted sånn at de kan kjøre reklamasjonen opp mot Nokia i det landet du kjøpte telefonen.

 

Og dermed forsvant poenget med "økt trygghet for forbrukeren".

Lenke til kommentar

Poenget mitt er vell mer at jeg tror svært få benytter seg av 5-års reklamasjon selv om den finnes da de fleste bytter mobil oftere enn det og de som har mobilene svært lenge sjelden opplever tull emd dem siden de ofte behandler mobilene svært bra (eks eldre). De som går etter pris som oss vil nok fort handle utenfor landegrensene om prisene går særlig mye opp. Jeg sier ikke mobilbransjen taper på det, men de nasjonale importørene kan tape på sikt om prisene går opp i særlig grad. Jeg mener noe mellom 2 og 5-års reklamasjon virkelig burde vært på sin plass.

Lenke til kommentar
De KAN ikke sette opp prisen særlig mye før endel kunder begynner å kjøpe tlfen i utlandet istedet og evt leve med engelske, svenske menyer etc eller flashe dem til norske.

7541193[/snapback]

Og hvorfor skulle produsentene bry seg om at du kjøper den i utlandet? Dersom du kjøper telefonen din i f.eks. UK, så er du tilbake til maks 2 års reklamasjonsrett, og reklamasjonen MÅ tas via forhandler. Det nytter ikke å komme etter at garantien er ute og forvente at Nokia Norge skal bry seg om deg. Du blir da henvist til salgssted sånn at de kan kjøre reklamasjonen opp mot Nokia i det landet du kjøpte telefonen.

 

Og dermed forsvant poenget med "økt trygghet for forbrukeren".

7541443[/snapback]

 

Nå sier vel loven og at om du bestiller i utlandet,via nettet, med levering i Norge så gjelder norsk kjøpslov. Bare å finne en butikk som markedsfører seg mot Norge. http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...l_over_internet

Endret av lovemachine
Lenke til kommentar

vi vil ikke se en generell stigning i mobiltelefonpriser. det tviler jeg meget sterkt på, og det vil alltid være mindre aktører klare til å tilby billigere produkter enn kjempene Sony Ericsson og Nokia f.eks. I Kina og andre land har de store problemer med "piratmobiler" - mobiltelefoner som ser ut og oppfører seg helt som den telefonen den kopierer, men som gjerne har noe annen programvare og eller hardware. En økning i mobiltelefonprisen vil være å skyte seg selv i foten, da det vil være å gi disse aktørene innpass på det norske markedet.

 

mobilselskapene er interessert i å tjene penger også. pengene ligger i kvanta, og det lønner seg alltid å selge mye med litt fortjeneste enn å selge litt med stor fortjeneste.

 

og de av dere som tror at dette vil føre til en masse reklamasjoner og et ramaskrik fra mobilbransjen tror jeg er litt på viddene. det er ingen automatikk i at folk faktisk bruker reklamasjonretten. utviklingen i mobilmarkedet er så dynamisk at etter tre år når mobilen ryker så vil nok veldig mange tenke seg en ny modell i stedet for en reperasjon av sin gamle. noen vil reklamere, selvfølgelig, men langt fra alle. langt fra!

 

enhver lov som gir forbrukere rettigheter er et gode..

Lenke til kommentar
De KAN ikke sette opp prisen særlig mye før endel kunder begynner å kjøpe tlfen i utlandet istedet og evt leve med engelske, svenske menyer etc eller flashe dem til norske.

7541193[/snapback]

Og hvorfor skulle produsentene bry seg om at du kjøper den i utlandet? Dersom du kjøper telefonen din i f.eks. UK, så er du tilbake til maks 2 års reklamasjonsrett, og reklamasjonen MÅ tas via forhandler. Det nytter ikke å komme etter at garantien er ute og forvente at Nokia Norge skal bry seg om deg. Du blir da henvist til salgssted sånn at de kan kjøre reklamasjonen opp mot Nokia i det landet du kjøpte telefonen.

 

Og dermed forsvant poenget med "økt trygghet for forbrukeren".

7541443[/snapback]

 

Nå sier vel loven og at om du bestiller i utlandet,via nettet, med levering i Norge så gjelder norsk kjøpslov. Bare å finne en butikk som markedsfører seg mot Norge. http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...l_over_internet

7542162[/snapback]

 

De færreste har jo mobilen i 5 år og mange gidder jo ikke klage selv når den går i stykker etter 3 år. De vil jo ikke bry seg om norsk reklamasjon blir bedre, men derimot bry seg om at prisen blir høyere. Jeg er ihvertfall en av dem og kjenner flere som meg.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
De KAN ikke sette opp prisen særlig mye før endel kunder begynner å kjøpe tlfen i utlandet istedet og evt leve med engelske, svenske menyer etc eller flashe dem til norske.

7541193[/snapback]

Og hvorfor skulle produsentene bry seg om at du kjøper den i utlandet? Dersom du kjøper telefonen din i f.eks. UK, så er du tilbake til maks 2 års reklamasjonsrett, og reklamasjonen MÅ tas via forhandler. Det nytter ikke å komme etter at garantien er ute og forvente at Nokia Norge skal bry seg om deg. Du blir da henvist til salgssted sånn at de kan kjøre reklamasjonen opp mot Nokia i det landet du kjøpte telefonen.

 

Og dermed forsvant poenget med "økt trygghet for forbrukeren".

7541443[/snapback]

 

Nå sier vel loven og at om du bestiller i utlandet,via nettet, med levering i Norge så gjelder norsk kjøpslov. Bare å finne en butikk som markedsfører seg mot Norge. http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...l_over_internet

7542162[/snapback]

Og de butikkene som markedsfører seg mot Norge og norske kunder vil selvfølgelig også beregne seg norske priser, så du vil ikke spare inn noe på den måten.

Lenke til kommentar

Dommen i tingretten har absolutt ingen betydning for rettstilstanden i Norge. Tingrettsdommer er i realiteten irrelevante som rettskildefaktorer. En dommer i Alta kan komme til helt motsatt resultat uten at noen vil rynke på brynene av den grunn. Dersom vi får en tilsvarende dom i Høyesterett, stiller saken seg annerledes. Med en god og prinsipiell dom i Høyesterett kunne dette spørsmålet vært avgjort en gang for alle. Det er vel ikke usannsynlig at denne saken havner nettopp der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...