Gå til innhold

Ytelse vs bildekvalitet - AA vs filtrering -6800XT


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg har et nVidia 6800XT som kjører på 450MHz Core og 1200 MHz memory. I Rivatuner er det softmoddet til å kjøre 12/5 istedenfor 8/4 som den orginalt er satt opp med. (Har ikke fått sjekket at softmodden faktisk virker enda)

Jeg bruker WinXP MCE og kjører 1024x576 på LCD flatskjerm.

Når jeg spiller NFS Carbon ser jeg at 1024x768 med 4x AA og Anistropisk filtrering og alt annet satt på maks gir en god del lagging. 'Motion Blur' er skrudd av.

Jeg har da noen valg:

1) Mindre oppløsning

2) Laverer AA rate. Den er 4X nå.

3) Gå fra Anistropisk til Trilineær filtrering.

4) Sette car detail, world detail, etc til lavere instilling.

 

Hva av dette vil gi mest frame rate gevinst samtidig som best mulig bilde beholdes? F.eks. vil lavere AA rate gi mer frames/sec, men det vil å endre friltreringsalgorimen også. Hva gir mest økning i frame rate i forhold til tap i bildekvalitet?

 

BTW: Er det noen måte å få sett frame rate i realtime eller som en logg i Carbon?

BTW2: Har det noe å si at Desktop er satt opp til 1024x576 for spillets ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville beholdt 4X AntiAliasing da Carbon (hos meg) lider av ganske så tydelig aliasing, og jeg vil tro det bare blir verre når du kjører såpass lav oppløsning som 1024x768.

I ditt tilfelle ville jeg forsaket detaljer ingame, og da spesielt på World Detail siden du ikke legger så godt merke til det allikevel. (Du kjører jo forbi det meste, og da er detaljene i landskapet ikke er så viktig.)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk ikke prøver og sjekke litt sjøl..

I stedet for og spørre på et forum..

Det er jo bare og prøve og feile i maks 2 min..

Men, jeg hadde ikke giddi å brukt et sekund på Need for speed Carbon. :p

Spør du meg så er det årets, eller kanskje århundres dårligste spill :hrm:

Akurat som alle de Need for speed spilla som EA games har laga :thumbdown:

 

Men men, hver sin smak :tease:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk ikke prøver og sjekke litt sjøl..

I stedet for og spørre på et forum..

Det er jo bare og prøve og feile i maks 2 min..

Men, jeg hadde ikke giddi å brukt et sekund på Need for speed Carbon. :p

Spør du meg så er det årets, eller kanskje århundres dårligste spill :hrm:

Akurat som alle de Need for speed spilla som EA games har laga :thumbdown:

 

Men men, hver sin smak :tease:

7543518[/snapback]

Det var jo et konstruktivt svar...

 

Det som virkelig er interessant med dette spørsmålet er jo hvilke grafikkforbedrende tiltak som dropper framerate og hvilke som gjør det i mindre grad. Jeg har lest at AA på nyere kort (mindre enn ~2 år) ikke reduserer framerate særlig. Et annet faktum er at CPU har lite å si når oppløsingen er høy (mer enn 1280x1024).

Spørsmålet er kanskje snarere hvor mye AF belaster skjermkortet i.f.t. grafikkforbedringen? Å sette 'Motion Blur' på ser ut til å gjøre mye med bildet. Men er det en texture endring som belaster vertex-shader eller en pixel manipulering som belaster pixel shaderene? Det siste vil nok kreve mye mer av kortet enn det første...

Savner kunnskap rundt dette...

Lenke til kommentar

Jeg synes denne problemstillingen er veldig interessant da jeg tror mange lurer på det samme. Det er ikke alltid like lett å prøve å feile når man har 15 forskjellige parametere å endre i tillegg til low, medium og high på disse igjen. Blir mange ulike løsninger det!

 

Savner en artikkel eller en skikkelig gjennomgang på dette.

Lenke til kommentar

"draw distance" Gir merkbart bedre ytelse å senke denne på de fleste spill, litt avhengig av hardwaren..(CPU)

AF/Trilinier filtering: Er ikke enig med "EasyRaider" AF tar ganske hardt på grafikk kortet alt etter hvilken "grafikkmotor" spillet bruker. Foretrekker AA over AF dersom jeg måtte velge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...