Gå til innhold

Strømforbruk på avslått D80


Anbefalte innlegg

Leste olar0701 sin tråd om batteriet på 5D, og kom til å tenke på batteriet på mitt Nikon D80.

 

Når batteriet står i så bruker kameraet strøm selv om det er slått av. Har opplevd dette et par ganger når kameraet har ligget ubrukt en stund; det som var et fulladet batteri for et par uker siden har kun èn strek igjen på batterimåleren på kameraet. Nå har jeg gjort det til en vane å ta batteriet ut av kameraet etter hver gang jeg har brukt det.

 

Den store strømtyven er nok søkeren. Når jeg tar ut batteriet så blir søkeren mørk og uklar. Er dette vanlig? Prøvde på en kompis sin 400D, der var søkeren akkurat like lys uansett om batteriet står i eller ikke. Er det pga at D80 har prismesøker at det er sånn?

 

En kjenning av meg har en pent brukt D70 som er ca tre år gammel. Den har han tatt ca 3000 bilder med, og batteriet er ladet kun to ganger (!). Tror ikke dette er mulig med mitt D80, selv om jeg tar ut batteriet når kameraet ikke brukes. Det ser ut som om batteriet taper seg en del når det ligger ubrukt også, men pent lite sammenlignet med om det står i kameraet.

 

Er det andre her som har erfaringer med batteriet på D80 og evt andre dslr?

Blir også glad hvis noen kan si meg hvorfor batteriet tappes når det står i kameraet. Er det slik at "off" på strømbryteren egentlig betyr "standby"?.

 

Bare for å nevne det så har jeg "klemt ut" nærmere 1000 bilder fra kameraet med moderat skjermbruk på èn lading. Dette skjedde i løpet av to dager rett etter jeg hadde fått kameraet mens jeg drev og lærte meg å bruke det. Slik kameraet blir brukt nå så får jeg kanskje 300 bilder på en lading. Synes bare at det er litt ræva jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kjenning av meg har en pent brukt D70 som er ca tre år gammel. Den har han tatt ca 3000 bilder med, og batteriet er ladet kun to ganger (!).
TØV!

 

Har Canon 20D. har ikke målt hvor mange bilder jeg tar på ei opplading, men det er nok...

Og, ...kamera står på nesten hele tiden og jeg merker ikke at dette har innflytelse på batterilevetiden.

 

Før i tiden var vi fornøyd med 36 bilder før vi måtte bytte film, nå kan vi ta flere hundre bilder før vi bytter batteri og lagringskort.

 

Synes diskusjonen om "hvormangebildertarjegførbatterieteroppbrukt" er bare tøv.

Som digitalfotografer har vi aldri hatt bedre tider med lav støy på høy ISO og mange bilde på en "film"=bildebrikke.

Lenke til kommentar

En ven havde et 350D der tømte batterierne på en dags tid eller to uanset om det var tændt, i brug eller slukket - det blev lavet på garantien.

 

350D og 30D går på standby når man ikke bruger skærmen, og så tapper det ikke strøm (mærkbart i hvertfald) Har du prøvet at ringe et servicecenter og høre hvad de siger - udover "det tager tre uger" :roll:

Lenke til kommentar

Jeg syns også dette høres rart ut. Li-ion-batterier tappes når de ligger ubrukt, men ikke så fort. Det kan gå utrolig lang tid mellom hver gang jeg lader D70'n i perioder hvor jeg tar lite bilder.

 

Søkeren på Nikon-kameraer blir ganske riktig mørk og kjip når du ikke har batteriet i. Litt usikker på hvorfor, men jeg tror rett og slett det er et signal om at "wøyh! du har glemt å sette i batteriet!"

Lenke til kommentar

All elektronikk (stort sett) vil jo tappe batteriene selv om apparatet er avslått, er nok en grunn til at det i de fleste bruksanvisninger står at du skal ta ut batteriet hvis du ikke skal benytte apparatet på en stund (noen uker gjerne), men det du beskriver høres ganske ille ut.

 

For å beholde lengst mulig brukstid på li ion batterier:

"Lithium-ion batteries can hold a charge for many months. It is best to store a lithium-ion battery with a partial or full charge. Occasionally, a lithium-ion battery with a very low charge is stored for a long period of time (many months) and its voltage slowly drops to below the level at which its built in safety mechanism allows it to be charged again. If the battery is going to be stored for several months it's a good idea to take it out and recharge it after a few months. Better yet would be to actually use the battery every few months and then leave it partially or fully charged."

Lenke til kommentar

Hm, litt tidlig for meg å si noe om mitt kamera siden det ikke har ligget så lenge mellom bildetakingen. Men jeg syns det har kortere batterilevetid enn mitt gamle D70s.. En forklaring kan være at jeg bruker LCD'n aktivt. Siden den er større på D80 vil jeg tro at den også trekker mer strøm..?

 

Chico

Lenke til kommentar
Hm, litt tidlig for meg å si noe om mitt kamera siden det ikke har ligget så lenge mellom bildetakingen. Men jeg syns det har kortere batterilevetid enn mitt gamle D70s.. En forklaring kan være at jeg bruker LCD'n aktivt. Siden den er større på D80 vil jeg tro at den også trekker mer strøm..?

 

Chico

7540388[/snapback]

Det er oppgitt at D70 har bedre batterilevetid, så dette er ikke noen overaskelse. Grunnen er at de bruker det samme batteriet som i D200, som ikke varer like lenge som det som står i D70, D50 og D100. Ikke vet jeg hvorfor de byttet batteri, men det kan være de nye kameraene bruker mye mer strøm, og at de nye batteriene er egentlig bedre.

Lenke til kommentar
En kjenning av meg har en pent brukt D70 som er ca tre år gammel. Den har han tatt ca 3000 bilder med, og batteriet er ladet kun to ganger (!).
TØV!

Tja, Nikon skriver nå i D70s-brosjyren at batteriet kan holde opp mot 2500 eksponeringer, og ser du på Akams test av 3 speilreflekskameraer klarte Akam å presse ut 3400 eksponeringer av batteriet før det tok kvelden. Selv om dette er rene skyteserier, uten dilling med innstillinger, ikke ny fokusering etc. viser det at disse kameraene kan ta veldig mange bilder på en lading, og at noen klarer å få 1000-1500 bilder ut av en lading, er ikke helt utenkelig. Det kommer mye an på bruken, ganske enkelt. Canon 20D, klarte til sammenlikning over 7000 bilder på samme type måling, bl.a. pga mindre strømkrevende sensor (CMOS i stedet for CCD)

 

Ellers El Chico, skjermen på D80 drar nok litt mer strøm ja... Det er vel ikke CIPA-tall til D70s, så det er ikke veldig lett å sammenlikne, men D200-brukere har vel rapportert normalt rundt 4-500 bilder på en lading hvis jeg ikke husker grundig feil, D80-brukere har tidligere rapportert ca det dobbelte. Bruker du skjermen mye, vil det selvfølgelig korte ned batteritiden også...

 

Ekstra batterier er jo en løsning, evt. i kombinasjon med batterigrep. Det finnes jo originalt til D80, og vil gi deg langt bedre batteritid (og litt større/tyngre kamera når det er montert, med de fordeler og ulemper det gir).

Lenke til kommentar

Hvis du har et voltmeter: Lad batteriet fullt opp. Ta det ut av kameraet og mål spenningen. La batteriet ligge ute av kameraet. Mål det flere ganger i løpet av dagen. Det normale er at spenningen taper seg litt etter at det er toppladet, og så stabiliserer seg på en spenning som er høyere enn det som står på batteriet. Hvis spenningen blir lavere hver gang du måler, og faller jevnt de neste dagene også, har du et dårlig batteri.

I så fall, skynd deg å bytte det. Batterier har ofte bare ett års garanti.

Lenke til kommentar
Det er oppgitt at D70 har bedre batterilevetid, så dette er ikke noen overaskelse. Grunnen er at de bruker det samme batteriet som i D200, som ikke varer like lenge som det som står i D70, D50 og D100. Ikke vet jeg hvorfor de byttet batteri, men det kan være de nye kameraene bruker mye mer strøm, og at de nye batteriene er egentlig bedre.

7540525[/snapback]

Kapasiteten til EN-EL3e, som brukes i D80 og D200 har en kapasitet på 1500mAh, og har dermed marginalt bedre kapasitet sammenlignet med D70s EN-EL3 på 1400mAh, begge ved 7,4v. Det er nok bare husene som har større strømforbruk.

 

Jeg opplever ikke betydelig spenningstap med mitt D200 eller noen av de 3 batteriene jeg har, selv i perioder med svært lite fotografering.

Lenke til kommentar

li-ion er ganske teit sånn, batterier med den teknologien vil ha en selvutladning som er merkbar.. men et batteri kan fint ligge et par måneder uten at det er -helt- tomt.

 

Ang. batteribruk på D70s; jeg har tatt nesten 7000 bilder siden slutten av oktober, og ladet batteriet 4-5 ganger.. og da var ikke batteriet tomt når jeg ladet... men så tar jeg mange seriebilder og bruker blitz så lite jeg kan...

Lenke til kommentar

Takker for mange hjelpsomme svar.

 

Jeg skal gjøre en litt mer grundig test av batteriet når jeg får tid. Når jula er unnagjort så får jeg sikkert anledning til å la batteriet ligge og sjekke spenninga i løpet av noen dager. I mellomtida så skal jeg prøve å holde et øye med batterinivåindikatoren i kameraet.

 

Lurer på om jeg tar en telefon til forhandleren i morgen og sjekker med dem. Hvis de er greie og gir meg et nytt batteri så er jo saken egentlig biff.

 

Eller kanskje jeg skal spare til vertikalgrep så jeg kan bruke vanlige AA-batterier...

 

Neida, satser på at det ordner seg på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...