Gå til innhold

E6600 vs E6400


Bornslip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
timings har lite å si på ytelsen. Tror ikke du vil merke noen forskjell på det i spill etc. Du vil heller ha mer ytelse av høyere frekvens enn timings.

7622720[/snapback]

 

Ok, jeg noterer. Men jeg har også hørt at timings er veldig viktig for gaming..? Finnes det noen form for dokumentasjon? (Ikke at jeg ikke tror på deg. Vil bare være helt sikker på hva som er riktig).

Endret av questra
Lenke til kommentar
Ok, jeg noterer. Men jeg har også hørt at timings er veldig viktig for gaming..? Finnes det noen form for dokumentasjon? (Ikke at jeg ikke tror på deg. Vil bare være helt sikker på hva som er riktig).

7622797[/snapback]

 

har ikke det nei, men tror ikke det slutter å lagge i BF om du har 3-3-3-8 eller 4-4-3-8 f. eks. Vil heller tro at frekvensen spiller mer inn, men mengden spiller aller mest inn. Timings vil sikkert gi bedre benchmark men i vanlig bruk og spill tror jeg forskjellene blir små.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg kjører med 20 grader full load på stock E6600 med samme vifte.

Har ikke tatt meg bryet med å regulere viften, så den kjører på fullt hele tiden. I tilllegg skal det nevnes at jeg har det litt kaldere enn gjennomsnittet på rommet, men under 15 grader er det nok ikke.

Kjenner på kjøleren etter og under spilling, men den er like kald.

 

EDIT: Har testa uten viften en gang, og da ble det varmt ganske kjapt, så dårlig kontakt er det nok ikke, bare en VELDIG god kjøler ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Jeg kjører med 20 grader full load på stock E6600 med samme vifte.

Har ikke tatt meg bryet med å regulere viften, så den kjører på fullt hele tiden. I tilllegg skal det nevnes at jeg har det litt kaldere enn gjennomsnittet på rommet, men under 15 grader er det nok ikke.

Kjenner på kjøleren etter og under spilling, men den er like kald.

 

EDIT: Har testa uten viften en gang, og da ble det varmt ganske kjapt, så dårlig kontakt er det  nok ikke, bare en VELDIG god kjøler ;)

7623021[/snapback]

 

Hvilket program bruker du til å måle den tempen?

På meg så virker den tempen helt på jordet, selv med ca. 15C romtemp.

 

Mvh

MajorP

Lenke til kommentar

Ser i BIOS.

SpeedFan måler 80 grader konstant, både ved full load og idle. Den endrer seg aldri. PCWizard måler også 80 grader på CPU, men bare 23 grader på kjerne 1 og 28 på kjerne 2. Litt forskjellig hver gang, ettersom hva jeg belaster.

 

Har prøvd å kjøre Prime95 på begge kjerner en snau time, for så å skru av maskinen og ta av kjøler. CPU var helt kald da også.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Mange her melder at MHz på RAMen er viktigere enn timings.

 

Denne tråden forteller (endrebjorsvik) at så lenge man ikke skal overklokke, så kan man kun gå etter timings og anbefaler disse.

 

Selv har jeg ingen planer om å klokke RAMen, men kanskje CPU med 10% eller noe slikt.

Mitt spørsmål: må jeg kjøpe helt forskjellig RAM (høy/lav MHz) til

1. ingen overklokk av CPU, ingen overklokk av RAM

2. 10% overklokk av CPU, ingen overklokk av RAM

Lenke til kommentar

Den eneste grunne til at man skal kjøpe RAM som er spesifisert til høye hastigheter og lave timings er for å utnytte RAMen mest mulig ved overklokking av CPU.

Og for å kunne klare å overklokke CPU mer. RAM kan ikke kjøres HELT uavhengig av prosessoren, men med divideren kan man kjøre den i et visst forhold til CPU.

 

Så for din del holder det med 533MHz RAM, selv om du vil få litt bedre minneytelse ved å velge 667MHz. 800MHz er etter det jeg har lest unødvendig hvis man skal kjøre stock, tror det var nor med at du ikke fikk utnytta den ekstra hastigheten på grunn av prosessorens bus eller noe.

Om du velger å kjøpe med CL 3, 4 eller 5 betyr egentlig ganske lite for ytelsen. Forskjellene er så marginale at man ikke merker de.

Det eneste må være ved kjøring av programmer som bruker mye RAM, da vil du nok kanskje spare et sekund eller to på å komprimere en CD...

Forskjellen på CL 3 og 5 er nok litt større, men fortsatt ikke merkbar.

 

Uansett, IKKE kjøp de brikkene du har linket til. Det er DDR(1) RAM, og de vil rett og slett ikke passe i sporene på det nye hovedkortet ditt ;)

Søk på DDR2 og 2048MB i prisguiden under RAM, så plukker du deg ut et par der som du synes er greit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...