Gå til innhold

Film: En film om Mobbing


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg og en kompis lagde en film her i uka om mobbing.

Planen med filmen var ikke noe skikkelig proff produksjon, men bare for å vise hva som skjer om noen blir mobbet.

Håper noen av dere kan gi meg tilbakemeldinger på filmen Very Happy

Vet om ett par småfeil selv, så det skal bli spennende å se om noen henger seg opp i det..

Uansett.. Vi går nå i tiende klasse, så det er jo ikke noen proff produksjon som jeg nevnte.. Det var også derfor vi valgte "stumfilm". For mikrofoner o.l er det dårlig med for øyeblikket. Filmen er forøvrig filmet med mitt nye NV-GS180 Very Happy

 

Kjekt med positive, men selvfølgelig også "gjør bedre" oppfordringer.

Somsagt er det bare en film som ble laget for å illustrere mobbing, og det var bare for å teste kameraet skikkelig! Ellers beklager jeg den labre kvaliteten, det er jo tross alt YouTube vi snakker om her. Det er forøvrig ikke jeg som er hovedpersonen, men det er jeg som kommer inn helt på slutten.. Og det er jeg som har stått for redigeringen.

Filmen finner dere

Edit: Kontraster, lysstyrker og noen effekter ser jeg ble litt visket bort når jeg rekonverterte fra MPEG2 til WMV for så å derretter legge den på YouTube

 

Redigert; Det sto plutselig Razz midt i posten.. :hmm:

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Jeg og en kompis lagde en film her i uka om mobbing.

Planen med filmen var ikke noe skikkelig proff produksjon, men bare for å vise hva som skjer om noen blir mobbet.

Håper noen av dere kan gi meg tilbakemeldinger på filmen Very Happy

Vet om ett par småfeil selv, så det skal bli spennende å se om noen henger seg opp i det.. Razz

7527521[/snapback]

 

 

Jeg har ikke mye å si egentlig, bortsett fra at jeg fikk så jævlig frysninger over hele kroppen. En liten tåre sneik seg faktisk frem i øyekroken også. Jeg likte filmen skikkelig godt jeg. :thumbup:

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på film og sånn, men jeg tenkte på noe som kanskje kunne vært gjort litt anderledes.

 

Set-up og pay-off tror jeg det heter. Jeg surra litt med en idé rundt kniven. Altså et kort klipp av kniven på bordet, for så vise at fyren går ut uten å vise at han faktisk tar med seg kniven. For å avslutte filmen med at gutten legger i fra seg kniven når han kommer hjem.

 

Det tror jeg kanskje hadde understreket budskapet om at "en venn kan være nok".

 

Ellers så likte jeg musikkvalget kjempegodt, og klippingen i forhold til musikken likte jeg også godt. Synes alt i alt at dere har gjort en flott jobb!

Lenke til kommentar

Tusen takk :D

Det var en god idè med det som du nevnte her. Det med at han legger ifra seg kniven etterpå. Vurderer å fikse på et par ting, så kanskje det hadde vært en idè :D

Eneste jeg tenker på er at jeg synes det var bra med rulleteksten som kom mens vi to gikk oppover veien. Så eventuelt om jeg hadde hatt det senere.. Uansett, takk for positive tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar

Takk for så hyggelige tilbakemeldinger :D

Fin film, hvilket program har du laget det med?

Hele filmen er laget i Sony Vegas :D

 

men på slutten er det han med det lyse håret som det er en som hilser på eller er det en bak han?

Forstod ikke helt spørsmålet ditt.. Han personen som kommer (meg faktisk) hilser på hovedpersonen. Så hilser hovedpersonen igjen.

Svært komplisert den scenen siden vi bare var to stykker som filmet akkurat da. Heldigvis fikk vi hjelp til de siste sekundene når vi går bortover veien.. Det hadde vært litt komplisert ellers :p

Lenke til kommentar

Hehe, nå kommer vel jeg å ødelegger den gode stemningen her tenker jeg. Men negativ kritikk må du desverre også tåle=P

 

For det første fikk jeg ikke helt med hva som gjorde han gutten så trist. Synes ikke dere fikk frammstilt på en god måte hvordan han ble mobbet. Skjedde liksom ingen ting, han bare gikk rundt å var trist. Synes at de eksemplene med de gjengene som holdt han utestengt var ganske dårlige eksempler på mobbing. Langt i fra nok til å få gutten til å tenke på selvmord(vis det var det han gjorde)

 

Men det er min mening da ;) (det skjønte du kanskje :hmm: )

 

Synes også dere kunne fått det mye tristere når han gikk med den kniven til slutt, han så ikke noe lei seg ut da synes jeg. Men men, likte heller ikke så godt scene overgangene. De passe ikke så ofte med musikken, noe jeg synes er viktig. Også så man tydlig at dere hadde stoppa, skiftet kamera vinkel, og starta igjen. Burde gått litt "glattere" liksom.

 

Hm.. men eller bra :p

Fin musikk, litt stuslig i lengden men..=P

 

Det som da var veldig trist og oppmuntrende var skriften, veldig bra skrevet :thumbup: stå på!

Lenke til kommentar

Negativ kritikk mottas selvfølgelig også med takk.

Altså, verdens beste film ble det nok ikke.

Men den skal bare vises for klassetrinnet vårt før avslutningen mest sannsynlig. Dette er min første film med mitt nye Panasonic kamera som jeg nevnte, så litt vanskelig var også stabiliseringen o.l ..

Det er godt å få litt "jobb bedre" med kommentarer. På den måten er det lettere å gjøre enkelte ting bedre. Ønsket å ta opp skikkelig lyd, å lage en skikkelig film av det. Men økonomien strekker ikke til nok med tanke på mikrofon. Uansett.. Alt kritikk mottas med takk :D

Kjenner meg igjen i noen av punktene dine.

 

Om jeg ikke nevnte det tidligere i postene har vi overhodet ingenting proff utstyr. Jeg har en del erfaring med redigering, men ikke så veldig mye filmrettet. Mere dokumentarer o.l jeg komt ut med.

Håper å komme på media til neste år å lære enda mere :D

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Synes filmen var ok. La merke til et par aksebrudd, men dette er lett å fikse på dersom du brenne for det. Bare speilvend bildene som er feil i forhold til resten, så ser det bedre ut med en gang. Jeg sikter til de klippene hvor han går på gaten og er trist.

 

Teksten var viktig, men ble kanskje litt mye etterhvert. Ville kanskje gitt meg etter "vis at du bryr deg". Jeg innser at dette antakelig er gjort for å få filmen til å passe med musikken, men det er lett å gå for langt her. Også viktig å rette opp skrivefeil i teksten, da dette vises svært godt. Også lett å fikse ;)

 

Godt musikkvalg. Nok om det.

 

Når hovedpersjonen velger å ta med seg kiven hadde det kanskje vært bra med noen Nære/Ultranære bilder av ham for å understreke en indre konflikt.

 

Andre ting å pirke på, som egentlig ikke er nevneverdig:

 

Skjønner ikke poenget med å se at han sitter og spiser. Er virkningsfullt at dette filmes i fugl, da det understreker at han er alene og "sett ned på". Likevel viktig å rettferdiggjøre slike ting.

 

Savner noen ovesiktsbilder her og der, for å presentere hvor han er. Trenger ikke være mye, bare en indikasjon på at han for eksempel er på skolen.

 

Litt vanskelige lysforhold i scenen hvor han gjør lekser, samt scenen hvor gjengen forlater ham etter at han nettopp har satt seg. Dette er derimot svært vanskelig å ha kontroll på, og mye glattes ut av bruken av svart-hvit.

 

Speaking of which:

 

Utrolig effektiv bruk av farger på slutten. Det rettferdiggjør bruken av svart-hvit, samt spriter opp filmen med symbolbruk hvilket gir den langt flere nivå enn tidligere. Kunne kanskje vært bra å benyttet seg av dette undervegs i filmen også for å bedre kontinuiteten, eksempelvis ved bruk av kun en farge. Dette er kun tanker fra min side, hverken konstruktiv kritikk eller skryt.

 

Alt i alt en god film. De feilene som gjøres er vanlige å gjøre i så ung alder. Mitt beste tips er at du legger mer vekt på forarbeidet, slik at slike småting ikke dukker opp i postproduksjon.

 

Keep up the good work ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg syns filmen var veldig bra og dere tar opp et viktig tema på en seriøs måte. Musikkvalget passer meget bra, selv om det som noen påpekte kan bli litt langt i lengden. Hva gjelder kameravinkler syns jeg det er nok. Dette er tross alt ikke noen actionfilm hvor man trenger en ny kameravinkel hvert 2. - 3. sekund. Jeg syns det passet veldig bra å holde en stund på kameravinklene, det passer godt til temaet.

Det jeg heller ville sett er bedre kameraføring, men jeg antar at dere filmet uten stativ og forholdene tatt i betraktning har dere også gjort en god jobb med det.

 

Men et lite spørsmål. Hvordan får han plutselig en lue? Får han den av den andre vennen eller? :p

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...