Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva gjør man for og få bort frykt ?


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om dere har noen gode tips for og få bort frykt ?

 

Har litt angst problem, og fikk angst anfall i natt, og nå er jeg helt alene, og er redd for at noen kommer,, altså en skikkelse som ikke skal være her..

 

 

Hva kan jeg gjøre for og få bort De tankene for en liten stund ?

 

Er "litt" husred, og blir ikke akkurat bedre med å vite at faren min bor 1,5 timer fra meg.

 

 

Er det noen der ? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, det var jo trasig. Om du ikke er interesert i å gå til psykolog kan du prøve å kjøpe en liten flaske lavenderolje. Brukte det selv her en tid da jeg hadde angst, og jeg slappet så uhorvelig godt av etterpå at det var en nytelse. Nå er jeg helt "frisk" kan man vel si, men kjenner jeg at det kommer noe snikende baki nakken, tar jeg frem den lille flasken med lavenderolje og tar et par sniff. Funker for meg :)

 

 

Om du trenger noe right now, kan du prøve å sette på musikk, ikke high metal men rolig orkestermusikk, som f.eks panfløyte eller annet rolig instrumental musikk. Det bruker jeg å gjøre ofte når jeg har stressa mye på jobb, en kopp svart kaffe, rolig musikk og tilbakelent posisjon. Herlig.

Lenke til kommentar

Hvis det er dyptsittende angst, så er det nok best med hjelp av eksperter.

 

Ellers går det an å prøve å tenke rasjonelt. Du var ikke helt konkret i hva som er frykten din, men som jeg forstår er det frykt for at det skal ha kommet fremmede inn i hjemmet ditt.

 

Du bor i lille Norge, og de verste tinga skjer ytterst sjelden så sant du ikke har rotet deg inn i problemer nylig eller i fortiden. Hva er sjansen for at noen skulle plukke akkurat ditt hjem for å forvolde seg? En morsom film eller sit-com kan kanskje hjelpe når du kjenner det begynner å komme?

 

Hvis du får anfall ville jeg søkt hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Takker for alle svar! Tenkte på og prøve ut lavenderolje greia ja! :D

Har røykelse som jeg driver og brenner også :love:

 

 

 

PS. glemte og logge meg på når jeg skrev emnet, så beklager det :!:

Lenke til kommentar

Er selv redd en god del ganger. Jeg sover for eksempel med lyset på om natten, taklyset, i dag har det dog gått, så jeg er nysgjerrig på hva jeg nå skal gjøre.

 

Jeg så forøvrig på noe skummelt i går like før jeg la meg, og klarte jo ikke rive meg fra å se på heller, jeg var skikkelig skjelven etterpå.

 

Den Lavenderoljen, hvor skaffer man den? Og er det en eller annen form for avhengighetsstoff? :p

Lenke til kommentar

jeg sliter med det samme, f.eks for en tid tilbake ble jeg tatt i fotoboks, og fikk en real bot, etter det har jeg blitt "redd" for å kjøre for fort, ligger oftest 5km under grensen, er slikt med det meste, har ingenting med penger å gjøre...

 

alt var greit før jeg ble tatt, kjørte i "normal" hastighet, og fulgte trafikken...

 

jeg "spiller" slike hendelser i hodet mange ganger etter at det har skjedd, dette plager meg...

psykolog er ikke ett alternativ, da jeg kan miste jobben pga det(ikke spør)

 

forslag?

 

Lavenderoljen, hvor får jeg tak i dette??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Er selv redd en god del ganger. Jeg sover for eksempel med lyset på om natten, taklyset, i dag har det dog gått, så jeg er nysgjerrig på hva jeg nå skal gjøre.

 

Jeg så forøvrig på noe skummelt i går like før jeg la meg, og klarte jo ikke rive meg fra å se på heller, jeg var skikkelig skjelven etterpå.

 

Den Lavenderoljen, hvor skaffer man den? Og er det en eller annen form for avhengighetsstoff? :p

7535214[/snapback]

 

Slik er jeg også :o Nå for tiden sover jeg på sofaen, noe som får meg til og ikke bli så redd.. Når jeg sover i sengen, så ligger jeg, til jeg er så trøtt at jeg sovner(Noe som kan ta flere timer, opp imot 4 timer.) Men når jeg ligger i sengen min, ligger jeg alltid helt klistret inn mot veggen, benene nesten helt opp mot midtkroppen, og i tillegg har jeg lyset på :o

Vet det hørest litt rart ut, men er så redd for at noen skal komme og dra meg under sengen. Liksom bare GRRRIIIPPPPEEE fast i begge beina og dra meg under senga.

Er også redd for og hallisunere, og at faren min kommer ut under fra sofaen, og at alle naboene står i ring rundt meg, mens faren min kveler meg. :ph34r:

 

Lavenderolje får man på helsekost/apotek(Nå i julen ihvertfall :p ) Men jeg pleier og handle på helsekosten (Her hvor jeg bor heter det "Sunnkost")

 

Jeg har riktignok kjøpt røkelser, men dem har mye oljer der inne også. Så jeg tror helsekosten er en fin plass og kjøpe slikt på :thumbup:

 

Ellers har man jo en butikk i Oslo da, og en internett side i tillegg, hvor dem selger alt fra Røkelser til vannpiper og tarot-kort.Shangri-La :scared:

 

 

 

Og visst det er noen som virkelig ikke vet hvordan dem skal gå innpå sjappen,

 

så se her; Rett til sjappa!

 

Ikke at jeg tror dere er dumme eller noe, men kan jo være med at man ikke finner det så lett fram, spessielt siden klokken er Halv ett :!:

 

Så dere ikke tar det opp diskriminerende :)

 

 

 

 

 

jeg sliter med det samme, f.eks for en tid tilbake ble jeg tatt i fotoboks, og fikk en real bot, etter det har jeg blitt "redd" for å kjøre for fort, ligger oftest 5km under grensen, er slikt med det meste, har ingenting med penger å gjøre...

 

alt var greit før jeg ble tatt, kjørte i "normal" hastighet, og fulgte trafikken...

 

jeg "spiller" slike hendelser i hodet mange ganger etter at det har skjedd, dette plager meg...

psykolog er ikke ett alternativ, da jeg kan miste jobben pga det(ikke spør)

 

forslag?

 

Lavenderoljen, hvor får jeg tak i dette??

7535379[/snapback]

 

 

 

 

:hmm: Er jo bra at du tenker på den fartsboten, og det kan jo gjøre det lettere for deg slik at du ikke gjenntar det flere ganger. Men på en annen side sett bør du jo ikke plagest med det da. Du har gjort opp for deg, og bør legge det bak deg. Alle kan gjøre feil vet du :yes:

Så, men jeg skjønner at det er vanskelig og legge ting bak seg, som man har gjort galt. Akkurat hva du kan gjøre er jeg ikke sikker på, du kunne jo prøvd og hypnotisere det bort ? :) En hypnotisør er en som går i underbevissten til ett menneske, og rensker ut problemer, tanker, angst, uro, osv osv. Handlingen skjer når personen sover.

 

 

Det er det nermeste jeg kommer på. Visst du ikke har annledning til psykolog, kan du snakke med noen ? :)

 

 

I tillegg kan du jo prøve selvhyptnose, visst du ikke har muligheten til og bli hypnotisert. Prøvde dette selv engang(Skulle øke energi) og når jeg holdt på med penetrering av huden, så merket jeg det faktisk akkurat som når solen skinner på huden.. Og jeg satt jo inne i skyggen :p

 

Er som dem sier; Tankene styrer følelsene. Tenk positivt, og du vil føle deg positiv, tenk negativt, og du føler negativt.

 

Riktignok gjelder ikke dette for alle. Personer som går på medikamenter, som roer ned/hellbereder osv, vil dette kanskje ikke ha samme effekt. Men det er jo verdt ett forsøk, er det ikke ? ;)

 

 

Håper dere fikk noen svar som kanskje funker! :)

 

 

Mvh

Zynilum

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
PS. glemte og logge meg på når jeg skrev emnet, så beklager det :!:

7533850[/snapback]

Vi lar tråden gå videre, shit happens.... ;)

7539644[/snapback]

 

 

Hehe, jee :p Var litt drita av meg det ja :!:

 

Har skjedd faktisk en gang til :cry:

 

Er litt ukonsentrert :whistle:

Lenke til kommentar

Hmm, merkerlig, jeg har det på samme måte i sengen, det er også en spesiell vei jeg liker meget godt å ligge, ulempen er at den veien er mot veggen og ikke døren, og den beste måten er derfor uaktuelt, jeg liker heller ikke å se ut av vinduer når det er mørkt, og rommet mitt har derfor hele tiden gardiner foran vinduet. Døren kan aldri være helt igjen, og i rommet ved siden av må en av bordlampene være tent.

 

Glemmer du mye, har det evt forverrer seg i det siste? Er ukonsentrert selv og glemmer en del og det har forverret seg syns jeg (men er ikke sikker), går rundt og tenker på om det kan være alvorlig og er bekymret for det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hmm, merkerlig, jeg har det på samme måte i sengen, det er også en spesiell vei jeg liker meget godt å ligge, ulempen er at den veien er mot veggen og ikke døren, og den beste måten er derfor uaktuelt, jeg liker heller ikke å se ut av vinduer når det er mørkt, og rommet mitt har derfor hele tiden gardiner foran vinduet. Døren kan aldri være helt igjen, og i rommet ved siden av må en av bordlampene være tent.

 

Glemmer du mye, har det evt forverrer seg i det siste? Er ukonsentrert selv og glemmer en del og det har forverret seg syns jeg (men er ikke sikker), går rundt og tenker på om det kan være alvorlig og er bekymret for det

7540090[/snapback]

 

 

Hehe, er slik selv.. Klarte til og med å ikke følge med når jeg skulle skrive på msn engang :!: Men så går jeg på sterke beroligende da, så jeg blir passe trøtt/Døsen/sliten av De tabelettene. Men skal bytte ut tabelettene og prøve noen nye :innocent: Dem virker bare negativt på meg :hrm: I og med at jeg blir bare sliten, ukonsentrert, og den lille energien jeg har, bruker jeg på og holde meg våken. Verste med depresjon er at man er sliten hele tiden.. :(

 

Og da spiller som regel inn det at man glemmer ting, blir ukonsentrert osv..

 

Har gått og trodd at søsteren min var 20 jeg, helt til moren min fortalte meg at hun var 21, da vi snakket om bursdagen hennes. Ble en heftig diskusjon der jeg stod på mitt at hun var tjue :!:

 

 

:hm:

Lenke til kommentar

Frykt og angst er slitsomme greier. Sleit mye med dette før. Prestasjonsangst, sosial angst, frykt for å drite seg ut osv.. Noe som lett hindrer en i å fungere i det vanlige samfunn. Psykiater funket dårlig i mitt tilfelle(btw. hu var fin:p). Men jeg har alltid vært sta og en sånn skal-klare-alt-selv person hehe.

 

Bedret meg mye de siste årene men litt angst, frykt og depresjon ligger der hele tiden. Det "fine" er at man nå nesten har lært å takle det.

 

Ikke alltid slik at man skal bli kvitt ting helt, men at man heller må lære seg å leve med det og hvordan man skal takle det.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at psykolog er en helt fin ting. Du blir ikke stemplet som gal for å gå til en psykolog.. De er jo der for å stoppe folk fra å bli gale.. :p Seriøst.

7547643[/snapback]

 

Næh du tuller nå?

 

Så og si alle jeg kjenner har av en eller annen grunn gått til psykolog, for en gjeng med gærninger vi er :p

 

Men litt seriøst. Man blir ikke stemplet som gal nei. I våre dager blir det akseptert av samfunnet. Men det triste er at ikke alle aksepterer det selv :/

Lenke til kommentar

Den beste måten å takle det på er å møte frykten. Hvis du er redd for å være rundt mennesker, så dra et sted der det er en del mennesker. Men ta det gradvis. Det hjelper mer og mer. Fikk no angst greier selv etter en hjernerystelse. Turte ikke å være på store åpne plasser, kjøre bil osv uten å begynne å kaldsvette og få angst. Men det går an å kurere så du bør snakke med noen om det, en du stoler på :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Men litt seriøst. Man blir ikke stemplet som gal nei. I våre dager blir det akseptert av samfunnet. Men det triste er at ikke alle aksepterer det selv :/

7547717[/snapback]

 

Hmm, spørs hvilken psykolog du har det :scared:

Men men.. "Always look at the bright side of life" :!:

 

:thumbdown:

 

 

 

 

 

Den beste måten å takle det på er å møte frykten. Hvis du er redd for å være rundt mennesker, så dra et sted der det er en del mennesker. Men ta det gradvis. Det hjelper mer og mer. Fikk no angst greier selv etter en hjernerystelse. Turte ikke å være på store åpne plasser, kjøre bil osv uten å begynne å kaldsvette og få angst. Men det går an å kurere så du bør snakke med noen om det, en du stoler på :)

7547743[/snapback]

 

 

Jepps, er enig der :) Driver og trener litt selv på å være ute når det er folk, og skal ut lille julaften :cry:

 

Var ute idag i 4 timer og 5 minutter :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Jeg pleide å være litt redd av og til før jeg og. Jeg bare tok meg sammen. Mannet meg skikkelig opp, og tenkte at hvis det faktisk var noen der, så skulle jeg grisebanke dem. Selv om jeg holder meg unna alt som heter vold, og er veldig svak ;)

Bare ta deg sammen og konsentrer på å slappe av. Er ikke sikkert det er så lett, men prøv!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Jeg pleide å være litt redd av og til før jeg og. Jeg bare tok meg sammen. Mannet meg skikkelig opp, og tenkte at hvis det faktisk var noen der, så skulle jeg grisebanke dem. Selv om jeg holder meg unna alt som heter vold, og er veldig svak ;)

Bare ta deg sammen og konsentrer på å slappe av. Er ikke sikkert det er så lett, men prøv!

7550501[/snapback]

 

 

Hehe.. :p En gang når jeg hallisunerte, så så jeg morra mi som satt på dass, også i reflekson så sparket jeg henne :!:

 

Og da forsvant hun bare confused

 

Men er jo imot vold utenom da jeg hallisunerte. :)

 

 

Ha En God Jul Og Ett Godt Nytt År!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...