Gå til innhold

Jul er ingen kristen høytid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jesus ble født den 24 Desember i beeetlehem, i beeetlehem.

7528697[/snapback]

 

Jepp ifølge bibelen ble han det. Men kan man bruke bibelen som en faktabok?

7528726[/snapback]

Bibelen nevner ikke datoen for fødselen, men enkelte har studert stjernekonstellasjoner som kan stemme med de som skildres i bibelen, og mener april er mer sannsynlig.

ArmenMinAu: Da er det litt merkelig at den protestantiske og katolske kirke har satt datoen til den 25., er det ikke? Mens den armenske og ortodokse kirken feirer fødselen hans i januar. Siden Herodes døde i år -2, er det i hvert fall sikkert at året han ble født i ikke var år 0.

Lenke til kommentar
Utrolig hva du vet.

7529160[/snapback]

Hvis det var et hint til at jeg ikke inkluderte kilder, så har jeg ikke alle her, men jeg kan ty til Wikipedia. Avsnittene over det jeg linker til omhandler ndre datoer, men enigheten ser ut til å være stor når det gjelder at han ikke ble født den 25.

 

Hvis ikke, så er det greit å slenge ut en kilde uansett. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ehh...det med at de fleste land åpner gavene den 25., er fordi det er 1. juledag. Men juleaften er som alle andre steder.

 

Uansett, om de har studert Bibelen eller ikke og regnet seg frem til ulike datoer, så er det likevel en grunn til at vi den dag i dag feirer på den 24., og det har nok med at kunnskap har blitt ført videre og dermed vet vi at Jesus ble født den 24.

 

Han ble sikkert ikke født i år null da et døgn faktisk ikke er 24 timer i virkeligheten, og jeg tviler på at de brukte 24 timer som utgangspunkt i den tiden ;)

 

Egentlig er vi vel i begynnelsen av 1900-tallet eller noe (?).

Lenke til kommentar

 

Uansett, om de har studert Bibelen eller ikke og regnet seg frem til ulike datoer, så er det likevel en grunn til at vi den dag i dag feirer på den 24., og det har nok med at kunnskap har blitt ført videre og dermed vet vi at Jesus ble født den 24.

 

 

Øh, har du lest tråden? Vi feirer Jul den 24. fordi det var da vinterblott/yule/jol ble avholdt, og siden disse var de største feiringene i europa når kristendommen ankom ble de adoptert for å gjøre overgangen til kristendommen enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...