Gå til innhold

Noe er på gang - frykter det verste


Anbefalte innlegg

Alle word-dokumentene mine svikter (får ikke åpnet, ikonet har forandret seg til doc?), systemet er treigt og jeg frykter det verste.

 

Hva kan være galt? Jeg hørte noe om et word/office-virus for noen uker siden?

 

18:18: Merker også nå at .xls dokumenter feiler.

 

Jeg har så uendelig mange viktige dokumenter og lister..

 

Ææh. :cry:

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Forøvrig, Sio, tviler på at det er noe galt med CPU'en.

-Javel?

7523881[/snapback]

 

Nå er jeg veldig spent, utrolig spent faktisk. Jeg vil gjerne vite hvordan i svarteste pepperåkern du kom fram til at dette var relatert til CPU-en? Det skal så mye til før problemer med en datamaskin er relatert til maskinvare i en slik sammenheng vi snakker om her (med unntak av "slitasjedeler"; harddisk ol.).

 

Til trådstarter: Jeg vil tippe en reinstallasjon av Office gjør susen, sjekk gjerne for oppdateringer etterpå. I tillegg er det aldri dumt å sjekke at alt av anti-virus ol. fungerer som det skal. Videre kan det også være lurt (som nevnt over) og ta back-up i blant om det er viktige data.

Lenke til kommentar

Programmet er på en CPU?! Først og fremst, er du sikker på at du vet hva en CPU er? En CPU (Central Processing Unit), eller prosessor er en enhet i en datamaskin som utfører alle regneoperasjonene. Programmet er ikke på CPU-en på noen måte, programmet er installert på harddisken via et Operativ System. Når du skal utføre en handling på maskinen vil du først sende en ordre til prosessoren, for eks. åpne programmet Word. Bare for og komme dit er det utført en rekke regneoperasjoner, maskinen skal først tolke hva din beskjed betyr, før den tolker den videre til Operativ Systemet, OS-et vil deretter "finne fram" hva din kommando betyr før den sender tilbake en respons som videre blir tolket til et endelig resultat. Dette er en fryktelig kompleks prosess, ergo har jeg ikke tenkt å forklare den videre - Det sagt, jeg er heller ikke 100% sikker på hva som skjer hele veien fra A til B, da jeg er for tiden under utdanning om dette emnet.

 

Derfor skjønner jeg ikke hvordan du kan si at CPU-en er problemet. CPU-en er i dette tilfellet åpenbart på ingen måte ødelagt, det nærmeste jeg kan tenke meg du mener er at CPU-en får korrupte instrukser fra programmet. Det kan være til dels rett, men er fortsatt ikke CPU-en sin feil, da alt den gjør er å regne om instruksjoner.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...