Gå til innhold

Lei av pentatonisk?


MacNitro

Anbefalte innlegg

jeg har gått og ergret meg leeeeenge over en ting nemlig det at pentatonskalaen er ALT for mye brukt..... jeg er lei av den, personlig bruker jeg dorisk miksolydisk harmonisk lydisk frygisk og MYE annet jeg bruker selfølgelig pentaton på lik nesten på lik linje som de andre nevnte kansje litt mindre men jeg syns at d blir litt kjedlig i lengda, jeg liker når Jimi Hendrix bruker den men thats it ok KANSJE Eric Clapton også......

 

jeg trenger en input om hva dere mener om dette thx :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal være forsiktig med å skulle klemme inn hver bidige kirketoneart i hver eneste låt man lager, det blir fort alt for snirklete og ikke minst pretensiøst. Spill slik du føler for. Grunnen til at den pentatone skalaen er mest brukt er vel fordi den faller oss naturlig og ikke minst låter fett. Husk at musikk ikke blir bedre av å være vanskelig å spille.

Lenke til kommentar
Man skal være forsiktig med å skulle klemme inn hver bidige kirketoneart i hver eneste låt man lager, det blir fort alt for snirklete og ikke minst pretensiøst. Spill slik du føler for. Grunnen til at den pentatone skalaen er mest brukt er vel fordi den faller oss naturlig og ikke minst låter fett. Husk at musikk ikke blir bedre av å være vanskelig å spille.

7516435[/snapback]

nei faktisk kom harmonisk mest naturlig for MEG iallefall :cool: , men du må inrømme at det blir kjedlig når alskens gitarister bare bruker pentaton jeg sier ikke at ALLE gjør det men at allt for mange gjør det, det ergrer meg sårt

Lenke til kommentar

Det er snakk om forskjellige former for skalaer eller tonearter, som man lærer seg hvis man leser musikkteori. Man har lett for å føle en forpliktelse til å bruke dem når man kan dem. Særlig blant musikkstudenter er det en oppfatning om at musikken automatisk blir ti ganger bedre hvis de tar i bruk så mange skalaer som mulig i samme låt. Snobbete er bare fornavnet. "Hexafrisisk" er det forresten ingenting som heter, jeg diktet det opp for anledningen.

Lenke til kommentar
Jeg spiller toner som tilsammen blir den musikken jeg vil lage, jeg.

7517817[/snapback]

 

utrolig enig i deg ;)

 

Jeg kan godt spille pentaton eller lyrisk eller hva søren det skal være i en sang... Greia er bare at det må låte fett.

Jeg synes da band som bruker bare kirketonearter blir litt for kjedelig jeg også da...

Lenke til kommentar
Jeg spiller toner som tilsammen blir den musikken jeg vil lage, jeg.

7517817[/snapback]

 

utrolig enig i deg ;)

 

Jeg kan godt spille pentaton eller lyrisk eller hva søren det skal være i en sang... Greia er bare at det må låte fett.

Jeg synes da band som bruker bare kirketonearter blir litt for kjedelig jeg også da...

7523098[/snapback]

så absolutt enig :thumbup:

Lenke til kommentar

MacNitro, det handler ikke om å vite om og å klare å spille moder og skalaer. Det er først når du skjønner hvorfor de er i musikken at du får utbytte av dem, både som lytter og som utøver.

 

Tror du ikke musikere der oppe i toppen har peiling på hvorfor spiller som de gjør? Det handler mye mer om stilart enn om teoretiske benevnelser. Ikke kom her og si at du unngår pentatonskalaen når du spiller blues!

Lenke til kommentar
MacNitro, det handler ikke om å vite om og å klare å spille moder og skalaer. Det er først når du skjønner hvorfor de er i musikken at du får utbytte av dem, både som lytter og som utøver.

 

Tror du ikke musikere der oppe i toppen har peiling på hvorfor spiller som de gjør? Det handler mye mer om stilart enn om teoretiske benevnelser. Ikke kom her og si at du unngår pentatonskalaen når du spiller blues!

7525307[/snapback]

når jeg spiller blues bruker jeg faktisk pentaton eller så bruker jeg en halv pentaton som ''springbrett'' til dorisk osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...