Gå til innhold

Endelig kjøpt meg bærbar PC


kremt

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått kjøpt meg en bærbar PC jeg også.

Hentet den for bare et par timer siden og har sittet og nerdet på den en stund nå.

Det er en Acer Aspire 5103 WLMi tror jeg den heter.

 

Litt specs:

-Turion64 X2 TL52 1.6 ghz

-ATI Mobility X1300 128 MB

-Toshiba 120 gb disk

-Philips multi dvd-brenner

-15.4" skjerm, 1280*800 oppløsning

-1 GiB RAM

 

Hittil har jeg merket at den støyer en god del.

Har satt innstillingene sånn at den for det meste ligger på 800 mhz, og spenningen til CPU ser jeg ligger på 0.8 volt.

Likevel går viften nesten for fullt? :no:

Den er jo ikke varm i hele tatt, CPU ligger på 40-45 grader og HDD ligger alltid under 40 grader.

Det kan da ikke være nødvendig at den skal kjøles så masse? :ohmy:

 

Så jeg kunne gjerne tenkt meg noen tips for å få redusert denne støyen.

Samtidig vil jeg gjerne høre om dette var et fryktelig dårlig kjøp av bærbar PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amiloen min er 20-40 grader, vifta går allikevel og like mye... speeder opp når d blir varmere....

 

Er ikke noe mindre enn minimum på den, ringte til supporten, han skjønte ikke ka eg meinte, "vifta må jo gå ellers blir d jo varmt...." og når eg sa at eg har en annen pc der vifta går av og til bare... "annet utstyr i den" *sigh*

 

Sånn er det bare fant eg ut da!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Tydelig at maskinen har dårlig viftestyring, jeg har en maskin fra HP med omtrent samme specs, der starter ikke vifta før cpu er oppe i 60 grader og slår seg av på 50. Dette gjør at vifta starter en gang i blant ved vanlig bruk, ellers er det knyst stille...

 

Som sagt, hvis støyen irriterer deg, send den tilbake...

Lenke til kommentar

Ser ut som den forsøker alt den kan for å holde cpu temp under 40 grader :mad:

Bør vel gå fint å la den gå opp til 65 grader?

Problemet er bare å finne en måte å gjøre dette på :hmm:

Ser på FTP siden til Acer nå, nyeste bios som ligger der er 2.40, mens den jeg har er 2.50.

Er forøvrig utrolig få valgmuligheter i bios også :hmm:

Lenke til kommentar
NHC fungerer godt bare med Intel prosessorer... "de viktige fungsjonene"

7514253[/snapback]

Men hva skal jeg da gjøre "min maskin har jo amd cpu"? :cry:

 

Lurer også litt på om det går an å få tilsendt en ekte cd fra Microsoft med XP MCE?

Nå ligger det jo bare inne på harddisken og det liker jeg ikke.

Kommer nok til å legge inn XP pro Sp2 en av de nærmeste dagene.

Kanskje formatere til NTFS filsystem også, er dette lurt?

Lenke til kommentar

Går ikke for fullt, kanskje trinn 2.

Syns slettes ikke det er så ille nå, ligger i senga med pcen nå og viften går vel kanskje for halv guffe, cpu ligger på rundt 50 grader :)

 

Men hva tror dere om å legge inn vanlig XP pro, og samtidig formatere disken med NTFS, er det dumt?

Har blant annet hørt at den kan bli tregere med NTFS?

Lenke til kommentar
Tror jeg beholder den ja, er jo mye maskin for pengene uansett :yes:

"ingen bedre alternativer" ;)

 

Men hvorfor er den levert med FAT32 filsystem istedenfor NTFS?

7519568[/snapback]

 

Godt spørsmål men Noen maskiner blir dessverre det... Du trenger ikke være redd for at maskinen skal bli tregere "dette er et Asus problem"

 

Ang XP så er det en recovery del som du skal brenne ut selv på Dvd og har du ikke fått til dette så får du platene fra Acer "ring suport telefonen".

 

Uansett så er ikke dette en ren XP variant men som skrevet et recovery system som gjenoppretter maskinen til hvordan den var fra dag 1...

 

NB-Hadde jeg vært deg så hadde den gått i retur da jeg tipper du får en klart bedre maskin i januar til 8000,- hvis du kan vente litt....

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Tror jeg beholder den ja, er jo mye maskin for pengene uansett :yes:

"ingen bedre alternativer" ;)

 

Men hvorfor er den levert med FAT32 filsystem istedenfor NTFS?

7519568[/snapback]

 

Godt spørsmål men Noen maskiner blir dessverre det... Du trenger ikke være redd for at maskinen skal bli tregere "dette er et Asus problem"

 

 

7519609[/snapback]

 

Tror nok ikke det stemmer at dette er et "Asus problem", men et problem som oppstår uansett når du konverterer fra FAT32 til NTFS! Dette pga av at filtabellen MFT som brukes i NTFS sannsynligvis blir fragmentert når du konverterer, slik at det tar lang tid når du skal aksessere filer. Du kan google dette for mer info! ;)

 

Men dette kan fint fikses. Har selv styra med dette skjønner du. Bruk partitionmagic (eller lignende til å konvertere). Her kan du etterpå sette "riktig" clusterstørrelse. Når dette er gjort vil disken sannsynligvis være treg! :) Men da kan du bruke PerfectDisk link for å ta en "offline" defragmentering, slik at MFT fila blir sammengengende igjen, og alt skal gå knirkefritt igjen, med NTFS filsystem! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...