Gå til innhold

Adobe utvider PDF-formatet


Anbefalte innlegg

Det gjør jo PDF og....

7511909[/snapback]

Det gjør det nok. Jeg bare bygger mine meninger og ytringer på erfaringer jeg har gjort. Driver og tester litt med begge formatene nå.

 

En forskjell, som faktisk er svært vesentlig i denne debatten, er at XPS ikke er interaktiv slik som PDF er. Du kan ikke ha elektroniske utfyllingsark med XPS, det kan du med PDF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gjør det nok. Jeg bare bygger mine meninger og ytringer på erfaringer jeg har gjort. Driver og tester litt med begge formatene nå.

 

Jeg vet ikke helt i hvilken bransje du er i - men tydeligvis ikke i grafisk bransje, der PDF på mange måter har overtatt som leveringsformat fra innholdsleverandør til trykk.

 

PDF kan lagre vektorbilder, punktgrafikkbilder, fonter, tekst, navigasjon mm.

 

Poenget som du tydeligvis ikke har fått med deg er følgende:

 

Når man lager en PDF, så velger man hvilken bruk PDF-dokumentet skal ha. Skal man sende til trykk, velger man dette, med tilhørende innstillinger for oppløsning for punktgrafikk-bildene. (300, 600 eller 1200 dpi) Bildene blir da selvfølgelig ikke bedre enn originalen, hvis denne er 150 dpi i den størrelsen det er brukt i dokumentet.

 

Skal man lage en PDF-versjon for web-bruk, velger man da ofte 72 dpi som er egnet for skjermvisning. Dette gir da typisk en mindre filstørrelse som egner seg godt for nettopp slik bruk. Da vil punktgrafikkbildene nedsamples til 72 dpi, noe som gir en fin visning i 100% på skjerm. Dette vil da typisk ikke bli så veldig pent på trykk. (Men poenget her er at man slipper MEGA-store filer).

 

 

XPS-formatet er for utskrift i det hele. Gjøre skillet mellom skjerm og utskrift så liten som mulig, samtidig som man kan flytte på dokumentet UTEN å miste kvalitet. Det kan man ikke med PDF.

 

At XPS-formatet kan brukes til trykk/utskrift er vel og bra - og stemmer. Men resten av det du sier om PDF viser at du ikke skjønner hva du snakker om.

 

Det viktige poenget er som følger: Når man skal trykke f.eks. et bilde, er 300 dpi definert i trykkbransjen som fotokvalitet. Man kan for høykvalitetstrykk bruke 600 dpi for bilder, mens man bruker 600, 900 eller 1200 dpi for å trykke f.eks. logoer eller tekst som er i punktgrafikkformat(istedenfor vektor). Når man da f.eks. lager en manual til et program der hver side er A4, og punktgrafikken er i 1200 dpi - er det rimelig meningsløst å bevare en eventuell høyere oppløsning enn 1200 dpi, for du har ikke øyne som greier å se forskjellen likevel når dette trykkes ut, printeren din greier heller ikke å lage en bedre utskrift. Selv om du har originalbilder på 350 megapiksler, så vil du altså ikke få noen ekstra glede av dette, da det ikke er teknisk mulig for øyet ditt å se forskjell.

 

Poenget er at PDF til vanlig brukes som format når innholdet begynner å bli ferdig, når det er bestemt hvor og hvordan innholdet skal presenteres. Innholdet er da låst, og man sikrer at kvaliteten bevares slik man vil at den skal være. Unntak ser du under...

 

Som en kuriositet: Man har f.eks. en genial funksjon - Photoshop PDF. Jobber man i Photoshop og jobber med en haug med layers, tekst, path'er osv, kan man lagre i PDF, og bevare muligheten til å editere filen i PS. Da kan vanlige folk/kunden se dokumentet i Acrobat reader, du kan gjøre endringer, for så å sende filen videre til trykk, der de faktisk kan endre noe i siste liten dersom dette er nødvendig.

Endret av Wundel
Lenke til kommentar
Det gjør det nok. Jeg bare bygger mine meninger og ytringer på erfaringer jeg har gjort. Driver og tester litt med begge formatene nå.

Det er ikke uten grunn at Postscript-teknologi er blitt sentralt spesielt innenfor grafisk bransje og trykk, men også på enhver respektabel laserskriver.

 

Da snakker vi både PS (postscript), EPS (encapsulated postscript) og det "nyere" og mer portable PDF-formatet. Kvaliteten er selvsagt prima!

 

Riktignok kan det sikkert finnes noen dårlige programmer ute og går for generering av PDF-filer. Enkelte har f.eks. lite innstillingsmuligheter over ting som resampling og komprimering av bitmapgrafikk, eller font embedding. Derfor styrer man såklart unna den verste møkka. Men Adobe sine programmer duger såklart, og det fins også billigere eller gratis programmer som er fullt på høyde, så lenge man ikke trenger alle de andre funksjonene i Acrobat.

 

Ellers vil jeg takke Wundel for et fyldig og oppklarende innlegg :)

En forskjell, som faktisk er svært vesentlig i denne debatten, er at XPS ikke er interaktiv slik som PDF er. Du kan ikke ha elektroniske utfyllingsark med XPS, det kan du med PDF.

7511929[/snapback]

Hvorfor er dette så vesentlig? At Adobe putter mye bloat inn i Acrobat og Reader er sikkert og visst, men PDF-formatet blir ikke kvalitetsmessig dårligere av den grunn. Og så lenge man ikke bruker den offisielle Adobe Reader, slipper man også bloat. PDF-programmene som følger med på linux-boksen min starter omtrent uten at jeg rekker å blunke. Det fins også alternative programmer til Windows.

Lenke til kommentar

Har ikke så god tid. Skal ut å kjøpe julegaver;

 

Jeg har funnet ut at det var programmet som rendret dokumentet som gjorde at det ble dårlig kvalitet.

 

De eneste forskjellene jeg finner mellom XPS og PDF da er at PDF støtter elektroniske maler, mens XPS vil bli støttet direkte i skrivere. Såkalte XPS-skrivere.

 

Finnes det forresten PDF-skrivere?

Lenke til kommentar
Hadde disse formatene vært virkelig fremtids rettet burde de støttet realtime 3d objekter og andre objekter som gjør at du evt kan snu og se de fra forskjellige vinkler og liknende. Mulig dette kan gjøres med plug ins. Men det burde vært native innebygd.

7506613[/snapback]

 

Jeg mener å ha lest i Teknisk Ukeblad at Acrobat Reader støtter/skal snart støtte eksport av 3d-objekter fra f.eks. det-superkjente-CAD-programmet-jeg-ikke-husker-hva-heter.

 

Eller prøv å grave opp en 10-15 år gammel wordfil for å åpne den i en av dagens utgaver av word...

 

(Dvs det kan jo være at de siste utgavene er mere bakoverkompatible, men det har vært flere tidligere wordversjoner som ikke har villet lese gamle worddokumenter)

 

M.

7506814[/snapback]

Jo, men dette med kompatibilitet er ett generelt problem. Har hatt mye kluss med PDF filer også, dvs jeg har sittet på en maskin som ikke har hatt nyeste Acrobat reader og ikke fått lest dokumentet. Oppsiden her er at dersom du har nyeste Acrobat reader, så åpner du det meste av gamle filer(har ikke hatt problemer).

 

Jeg tror Office XP og 2003 er rimelig bakoverkompatible, har ikke hatt problemer hvertfall. Selv synes jeg de to siste versjonene av Office har inkludert store forbedringer, ikke bare rent brukermessig, men også mht stabilitet og kompatibilitet. Jeg har bare prøvd 2007 litt og det ser hvertfall bra ut, spørsmålet er om det(+Vista) kanskje ikke blir for maskinkrevende for mange, men har som sagt ikke prøvd det veldig mye.

 

Minner om at Word leserprogrammet som er gratis kun er for windows.

Så det finnes ikke til OSX? Hadde en følelse der, men sikkert feil. Windows dekker forøvrig 90-95% av alle PC brukere, så...

7507282[/snapback]

 

Poenget ditt var? Ikke alle her sitter på windows. Og at du er avhengig av ett spesifikt program for å få lest et format, som kun kjører på en plattform, er svært suspekt. Og synd for organisasjoner etc. som gjerne skulle ha lest formatene sine om 10-20 år når windows XP etc. antagelig er like vanlig som CP/M...

 

Nei, nei og atter nei. Jeg kan sende deg to dokumenter. Ene eksportert til .pdf og skrevet ut, andre eksportert til .xps og skrevet ut. Kvalitetsforskjellen er enorm.

 

XPS er først og fremst et dokumentformat for skrivere, noe som PDF IKKE er.

7511858[/snapback]

 

Nei, PostScript er et dokumentformat for skrivere. De fleste reale laserskrivere har støttet dette formatet i 10-15 år nå... PDF er en "avledning" av dette formatet, som er mer beregnet på langtidslagring og utveksling av dokumenter. PDF er komprimert, noe postscript vanligvis ikke er. Det er forsåvidt mulig å konvertere direkte mellom ps og pdf, så vidt jeg vet uten tap (f.eks. med ps2pdf og pdf2ps).

 

Forøvrig - hvilket program brukte du for å eksportere? Jeg har brukt mye PDF i LaTeX, OpenOffice, og andre linux-programmer (noen ganger innom ps og så ps2pdf) - aldri noe problem. MATLAB kan også eksportere til pdf, ps, eps (encapsulated postscript, postscript for illustrasjoner. Veldig veldig godt å ha når man skal lage en vektorgrafikk i ett-eller-annet-program og så importere det i en-eller-annen-tekstbehandler. Tror jeg har hørt at ikke word støtter de da, men stort sett alt annet støtter det... Men det finnes sikkert en plugin. Og ja, det er vektorgrafikk - jeg fôra en printer med en 10-megabyte versjon av en slik fil en gang. Den var ikke fornøyd, og sto og "tenkte" i 5 minutter.... Men kvaliteten er kun begrenset av hvor god skriveren/skjermen din er, og du kan zoome til du dauer...). Har også prøvd PDF-eksport via Adobe fra word i windows en gang (adobe.ifi.uio.no er en tynnklientserver du kan bruke til slikt om du har et almektig uio-brukernavn...), kan overhode ikke klage over kvaliteten.

 

Har ikke så god tid. Skal ut å kjøpe julegaver;

 

Jeg har funnet ut at det var programmet som rendret dokumentet som gjorde at det ble dårlig kvalitet.

 

De eneste forskjellene jeg finner mellom XPS og PDF da er at PDF støtter elektroniske maler, mens XPS vil bli støttet direkte i skrivere. Såkalte XPS-skrivere.

 

Finnes det forresten PDF-skrivere?

7513355[/snapback]

 

Vel, pdf er bare en variant av postscript, så jeg vil tro det er en del printere som kan ta det direkte. Er da snakk om skikkelige laserprintere, ikke billig elkjøp-plastikk blekkspruter. Forøvrig tar så vidt jeg vet kommandolinje-utskriftverktøyet i linux/unix/osx "lpr" både postscript og pdf uten å mukke. Mulig den konverterer til ps "behind the scenes", da CUPS (utskriftssystemet til UNIX) bruker postscript internt. Derfor man ikke trenger å ha printerdriver installert på annet sted enn serveren på unix - klientene har kun en oppgave i livet - det er å levere en postscript, som den sender over nettverket til serveren. Serveren gjør eventuell viderebehandling av denne (konverterer til blekksprut-format, det-andre-skriverformatet-som-ikke-er-ps, etc.) og videresender til printeren. Eller bare spør printeren "er du klar til å ta i mot en så stor fil som skal printes?", og dersom den for "ja, kjør på", så sender den den, ellers så venter den litt (til printeren har fått tygget seg litt videre igjennom køen) og så prøver på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...