Gå til innhold

Pipetråden v.1, Her snakkes det pipe, tobakk, snit


Killerquo

Anbefalte innlegg

Hei. Er nybegynner på pipe røyking. Jeg har lyst på en pipe med et lite kammer, noen anbefalinger?

 

Også lurte jeg litt på det med innhalering av pipetobakk, er det sånn at man ikke bør gjøre det eller går det helt fint? Hvis man ikke bør innhalere pipetobakken, hvorfor ikke? pga smaksopplevelsen

 

på forhånd takk :)

Jeg er helt fersk på piperøyking, og det er sannsynligvis mange her med flere år på baken enn meg. Jeg var tidligere i samme situasjon som deg og jeg kjøpte meg en slik, bare uten filter (identisk, men de har den ikke lenger på snus-ms). Er veldig fornøyd med pipen, og betalte ikke mer enn 150 kr for den. Har hatt mye glede med den, og det er jo alt som teller, selv om det nok finnes bedre piper for nybegynneren. Pipen har et lite kammer.

 

Jeg innhalerer ikke, da dette ikke gir meg noen ekstra glede.

 

Det meste står på tobakken. Jeg kjøpte Sørensen Mixture fra samme butikk, og var fornøyd med denne. I ettertid har jeg også kjøpt Connoisseur's Choice (fra Havanna Magasinet Stavanger) og plumcake (fra danskebåten). Er fornøyd med alle, men sistnevnte gav cirka 5 ganger mer tobakk for pengene (større dåse og kostet 1/4). Fellesnevneren for disse er at alle er Cavendish-tobakker, men plumcake fra danskebåten er en blanding også av andre tobakker. Jeg vil påstå at Sørensen Mixture har vært den beste av disse, men ingen har på noen måte markert seg ut som spesielt dårlige.

 

I tillegg til pipe og tobakk bør du kjøpe piperensere og et pipeverktøy. Jeg handlet alt fra snus-ms.no, og er veldig godt fornøyd med pris/leveringstid/kvalitet.

Det så ut som en fin pipe :) det er i den prisklassen jeg også tenker på siden jeg må se om dette er noe for meg. Orker ikke å bruke flere hundre kroner hvis jeg ikke synes dette var noe for meg. hehe.

 

Når det kommer til selve tobakken tror jeg at jeg skal starte med Scottish Blend siden det virker som en tobakk som mange er fornøyd med her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Niks, den er helt ny. Er en av disse 250kr pipene fra Sol Cigar. Den virker helt grei, bortsett fra at det er litt lite luftgjennomstrømning i munnstykket.

 

Er det noen som vet hvor man får skaffet pipetobakk i københavn? Er det noen "vanlige" forretninger (kiosker etc.) som har det?

Lenke til kommentar

Har tatt ut filteret, og det hjalp litt. Den har fortsatt dårligere trekk enn mine venners dyrere piper.

 

Du har nok svaret der, du får ofte som du betaler for (vertfal i Norge). Eventuelt kan du reise dit du kjøpte den(om du har mulighet) å ta med deg pipa så dei kan prøve og sjå om dei meiner det er noko gale med den :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! kom nettop hjem fra en tur til statene, kjøpte med meg en del tobakk. Kjøpte en del ålsbo, som jeg likte mens jeg var der men virker nå etter noen forsøk her hjemme ikke like smakelig.

Derfor har jeg bestemt meg for å gi bort de 5 uåpnede pakkene jeg har igjen, disse er ferske og uåpnet.

Dette er en aromatisk tobakk som skal være smaksatt med vanilje.

Personlig synes jeg den smaker og lukter som Bounty, kokos-skjokolade.

 

Tobakken gis bort mot evnt frakt. Kontakt på PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! kom nettop hjem fra en tur til statene, kjøpte med meg en del tobakk. Kjøpte en del ålsbo, som jeg likte mens jeg var der men virker nå etter noen forsøk her hjemme ikke like smakelig.

Derfor har jeg bestemt meg for å gi bort de 5 uåpnede pakkene jeg har igjen, disse er ferske og uåpnet.

Dette er en aromatisk tobakk som skal være smaksatt med vanilje.

Personlig synes jeg den smaker og lukter som Bounty, kokos-skjokolade.

 

Tobakken gis bort mot evnt frakt. Kontakt på PM.

 

Tomt!

Endret av Olle0047
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte bare jeg skulle tipse om Stanwell Vanilla og Borkum Riff Cavendish Cherry for de som liker litt søtlige, smakfulle og fyldige tobakker. De er vanskelige å få tak i, men du kan ha flaks på svenskegrensen. Det er korrekt at privatpersoner ikke kan innføre tobakk fra firmaer til Norge, men har man en "onkel i Amerika" som kan sende den kan man innføre inntil 400g mot fortolling (hvis pakken blir stoppet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenkte bare jeg skulle tipse om Stanwell Vanilla og Borkum Riff Cavendish Cherry for de som liker litt søtlige, smakfulle og fyldige tobakker. De er vanskelige å få tak i, men du kan ha flaks på svenskegrensen. Det er korrekt at privatpersoner ikke kan innføre tobakk fra firmaer til Norge, men har man en "onkel i Amerika" som kan sende den kan man innføre inntil 400g mot fortolling (hvis pakken blir stoppet).

Har selv prøvd meg på dette, det er umulig. Det er påbudt med norsk helsemarkering på tobakksproduktene, selv om du skulle få noen til å sette på merkene så vil det fremdeles bli returnert. Pakkene blir ikke åpnet av tollen men returnert så lenge det står at det er tobakk utenpå.

 

 

På en annen side for de som har tenkt seg over grensen, så har det i det siste vært bra utvalg i denne butikken:

http://nordby.se/shopspage.php?op=seeshopspage&idshop=8

Greit utvalg tobakk i både metallboks og plastikkpakke, div utstyr som pipelightere, piper, filter o.l

 

En annen butikk ligger ved siden av maximat på svinesund, bra utvalg i pose, dårlig i metallboks. Navnet på butikken husker jeg ikke, samme eier som i godisbutikken ved siden av.

 

EDIT:

Dette var dagens utvalg:

IMG_20120102_173419.jpg

Endret av Olle0047
Lenke til kommentar

Var i Tyskland og skaffet meg ei pipe, mest på grunn for å ha den siden jeg ikke røyker/snuser. Men jeg måtte jo prøve pipen, så jeg kjøpte piperøyk også, med vaniljesmak. :)

Det som har vært vanskelig, er å holde pipen i live når man først har tent på. Jeg må nærmest puffe hele tiden, ellers så slukker den. Kanskje jeg ikke har pakket tobakken ordentlig i pipen. Noen som har noen tips? Mulig at det står noe i denne tråden, men jeg føler ikke for å lete gjennom 17 sider :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte bare jeg skulle tipse om Stanwell Vanilla og Borkum Riff Cavendish Cherry for de som liker litt søtlige, smakfulle og fyldige tobakker. De er vanskelige å få tak i, men du kan ha flaks på svenskegrensen. Det er korrekt at privatpersoner ikke kan innføre tobakk fra firmaer til Norge, men har man en "onkel i Amerika" som kan sende den kan man innføre inntil 400g mot fortolling (hvis pakken blir stoppet).

 

Man kan faktisk handle tobakk fra utenlandske nettbutikker som privatperson, men det blir mye papirmølle av det. Du vil først få et brev om fortollingsfullmakt som du må signere med fødselsnr og sende tilbake. Deretter blir du bedt om å sende inn en kvittering/faktura som bevis på pakkens verdi. Deretter må du betale 25% mva, toll og fortollingsgebyr. Du ender opp med å spare nesten ingenting. Men selv om det ikke blir billigere, så har du tilgang på et tobakksutvalg som er rene himmelen i diverse amerikanske nettbutikker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

eg har røyka pipe nå i mange år og eg må si at eg har det mykje bedre etter å ha kutta ut sigaretter og rullings. Eg vil med glede og entusiasme anbefale alle pipetobakkene til Charles rattrays eller Rattrays om du vil søke etter de. Rattrays har to hovedgrupper med pipetobakk: british line og aromatic line. De er litt vanskelige å få tak i her på berget, men kan bestilles ifra cigarworld.de. Det blir gjerne toll og avgifter, men finregner du så er det sum sumarum like dyrt her sjølv om du legg sammen alle utgifter med en slik handel. Etter å ha prøvd disse vidunderlige tobakkene så vil du synes alt annet smaker tåfis og sure sneiper, hehe. Rattrays er VIRKELIG så bra. Rattrays har også superbe piper. Faktisk like bra som Petersons piper. :new_woot:

Lenke til kommentar

Niks, den er helt ny. Er en av disse 250kr pipene fra Sol Cigar. Den virker helt grei, bortsett fra at det er litt lite luftgjennomstrømning i munnstykket.

 

Er det noen som vet hvor man får skaffet pipetobakk i københavn? Er det noen "vanlige" forretninger (kiosker etc.) som har det?

 

like ved hovedgaten(strøget) i københavn er det en butikk som heter davidoff. De har bra med pipetobakkgreier. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har min første pipe på veg i posten, og har et lite spørsmål. på sol cigars side sier de at man i innrøykningsperioden må stappe pipa helt full, men på tabago skrives det av man i innrøyknings perioden bare skal ha den halvfull 10 første stopp, derretter 3/4 dels full. hva er "riktig" eller best, fullt eller ikke fullt første gangene?

 

edit:

når jeg først spør, det er jo også forskellig med hva jeg leser om hviletid. lest alt ifra en uke mellom hver gang til noen timer, ca hvor lenge bør pipa hvile etter bruk?

Endret av pekka1991
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...