Gå til innhold

mulig nekrolog/siste håp


Spr0cket

Anbefalte innlegg

jeg har et gammelt abit ic7g. for tiden er det ganske pjuskent, og jeg får ikke liv i det.

 

symptomer er manglende skjermbilde. har testet skjermkortet, og det funker på et annet hovedkort.

 

sist dette hovedkortet funket låste maskina seg, når jeg slo på hovedkortet igjen sa det:

 

biiiiip - bipbip. og lite skjedde.

 

så jeg lurer på, er det verdt å feilsøke kortet? er det noen som har noen ide om hva som kan være rett sted å starte for å finne ut hva som er galt?

 

jeg har byttet nb kjøler til zalmans, vha en provisorisk ordning som innebefattet en hårnål. det har funka i et års tid, men jeg er litt rett for at dette kan være problemet.

 

dette kortet har vært utrolig viktig for meg, og jeg har etterhvert blitt svært glad i det. det er jo ikke obsolete på noen måte enda, så jeg har lyst til å fikse det. men gidder ikke betale så fantastisk mye for det.

 

årsaken til at jeg vil ha det er til bruk i htpc, er så greit med digitalutgangen. samtidig er det kjipt å kaste bort en 3ghz p4 og et gf68u hvis jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
jeg har et gammelt abit ic7g. for tiden er det ganske pjuskent, og jeg får ikke liv i det.

 

symptomer er manglende skjermbilde. har testet skjermkortet, og det funker på et annet hovedkort.

 

sist dette hovedkortet funket låste maskina seg, når jeg slo på hovedkortet igjen sa det:

 

biiiiip - bipbip. og lite skjedde.

 

så jeg lurer på, er det verdt å feilsøke kortet? er det noen som har noen ide om hva som kan være rett sted å starte for å finne ut hva som er galt?

 

jeg har byttet nb kjøler til zalmans, vha en provisorisk ordning som innebefattet en hårnål. det har funka i et års tid, men jeg er litt rett for at dette kan være problemet.

 

dette kortet har vært utrolig viktig for meg, og jeg har etterhvert blitt svært glad i det. det er jo ikke obsolete på noen måte enda, så jeg har lyst til å fikse det. men gidder ikke betale så fantastisk mye for det.

 

årsaken til at jeg vil ha det er til bruk i htpc, er så greit med digitalutgangen. samtidig er det kjipt å kaste bort en 3ghz p4 og et gf68u hvis jeg ikke må.

7481520[/snapback]

 

Får du pipelyder er jo dette feilkoder fra hovedkortet... Skjekk nettet eller manualen etter hva de betyr.

Du kan også kjappt skjekke om det er en av ram brikkene dine som har tatt kvelden ved å teste med kun 1 brikke.

7481553[/snapback]

 

Dette er gode forslag, men jeg må medgi at jeg glemte å nevne dette i første post. har testa minnet også. den feilkoden er jeg redd for at kommer fra skjermkortet, 68u har egen beeper. og jeg har enda ikke funnet noe sted hva det betyr.

Lenke til kommentar

Hm, skjermkort med feilkode pipelyder, hadde 6800ultra en gang, men husker ikke at det var noe slikt på mitt...

Har du skjekket at det er liv i de molexene du koblet i skjermkortet, er PSU på vei til å dø? Det er ikke få ganger 6800ultra kortene har sugd livet ut av gamle PSU'er..

 

Husk at endel gamle hovedkort booter ikke idet hele tatt om f.eks. en CD/DVD-Rom blir defekt. Start maskinen med kun CPU, Ram og Skjermkort og se om du kommer inn i bios.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hm, skjermkort med feilkode pipelyder, hadde 6800ultra en gang, men husker ikke at det var noe slikt på mitt...

Har du skjekket at det er liv i de molexene du koblet i skjermkortet, er PSU på vei til å dø?

 

Husk at endel gamle hovedkort booter ikke idet hele tatt om f.eks. en CD/DVD-Rom blir defekt. Start maskinen med kun CPU, Ram og Skjermkort og se om du kommer inn i bios.

7481603[/snapback]

 

ja. har forsøkt å kjøre det uten noe koblet til i det hele tatt. det er jo ikke så gammelt da :love: men jeg får ikke noe skjermbilde likevel.

 

har ikke sagt det tidligere, men jeg har også testet med forskjellige strømforsyninger. psu er helt fin, begge to.

 

apropos pipelyder fra skjermkortet, hvis molexene dine er fucka vil du nok høre piping fra skjermkortet

Lenke til kommentar

Som det er blitt nevnt tilligere - om HK piper, så er det error beeps som kan fortelle deg hva som feiler. Hvordan ditt HK piper vil du kunne finne på din produsent hjemmesiden om du leter litt (eller i værste tilfelle, bare ring dem om du ikke finner det).

 

De to vanligste grunnene til error beeps er feil på minne eller skjermkort, men hvis du finner ut hva din spesifikke beeping betyr, så slipper du jo å gjette...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

1long, 2 short Video adapter error.

 

fant jeg.

 

men kortet funker som bare det. kan det være "smuss" i agpporten?

 

edit: for å utdype hensikten med denne tråden; jeg forventer ikke noe mirakel eller tankelesing, hadde vel mer regnet med at dere skulle hjelpe meg med my train of thoughts.

 

så, hvis man får en slik feilmld og skjermkortet funker krem etter alt jeg veit, hva er tipset?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Om ingen pinner er brukket/bøyd/irret/tilsmusset i AGP porten, så ville jeg testet/lånt et annet skjermkort du veit fungerer, for å prøve det i ditt hovedkort. Virker ikke dette heller, så er det bare å bytte hovedkort. På bruktmarkedet så får du et lignende for noen få kroner...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...