Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Foresten lurer jeg på om vi bare skal avlyse alle kristne helligdager mens vi holder på :hmm:

7475828[/snapback]

Interessant poeng (sett at du ikke er sarkastisk). Hvorfor skal én bestemt religion ha offentlige fridager, men ikke andre religioner? Hva med å bytte ut navnet på feriene/fridagene med nøytrale betegnelser, men fortsatt ha dem til de samme tidspunktene?

 

EDIT: Dette er vel egentlig litt off-topic når jeg tenker meg om...

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil jo fjerne hele julestemningen og ellers mye av stemningen rundt andre dager. Hvorfor i all verden er disse dagene greie, men ikke resten av troen?

Såvidt jeg vet er ikke den norske julenissen (han på låven) en kristen skikk, men snarere en ganske hedensk greie?

7476078[/snapback]

Istedet for å avskaffe den hedenske høytiden jul (jol?), som antakeligvis ville blitt meget vanskelig, så overtok kristendommen den enkelt og greit, og gjorde den til "sin" høytid. Ingen protester, inn med prester.. hum..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Det vil jo fjerne hele julestemningen og ellers mye av stemningen rundt andre dager. Hvorfor i all verden er disse dagene greie, men ikke resten av troen?

7476015[/snapback]

Det er mye i kristendommen som er bra og fint, derfor er det helt ok å være personlig troende på den. Det er når staten innfører monopol på én spesifikk religion at jeg begynner å bli bekymret.

 

Og som flere nevner. Julen er en eldgammel hedensk tradisjon hvor vi feirer overgangen til lysere tider (også kjent som 'vintersolverv' = det motsatte av sommersolverv (St. Hans-aften)).

 

Har du lagt merke til at ingen her til lands kaller det Kristusmesse, slik som de gjør i England og i Statene?

Lenke til kommentar

Den gamle åsatruen (norrøne trosskikken) var ikke helt uten svin på skogen den heller:

- Slaveri (treller)

- Utbredt voldtekt

- Kriger med det mål å erobre verden (etter Odins retningslinjer for å slippe inn i Valhall)

- Mangel på rettssikkerhet (blodhevn)

Lenke til kommentar
Det vil jo fjerne hele julestemningen og ellers mye av stemningen rundt andre dager. Hvorfor i all verden er disse dagene greie, men ikke resten av troen?

7476015[/snapback]

Nei, hvorfor i all verden er det greit med litt ferie nå og da tru... :hmm:

7476170[/snapback]

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor ferien skal ha en religiøs kontekst.

Lenke til kommentar
Den gamle åsatruen (norrøne trosskikken) var ikke helt uten svin på skogen den heller:

- Slaveri (treller)

- Utbredt voldtekt

- Kriger med det mål å erobre verden (etter Odins retningslinjer for å slippe inn i Valhall)

- Mangel på rettssikkerhet (blodhevn)

Ikke helt ulikt dagens Muslimer Mao?

 

EDIT: Sorry, jeg måtte bare.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg med ateisme er at så alt for mange ser på sin tro som den eneste rette og at de ofte ser ned på meg som religiøs.

Alle fordommene de ofte har har kan også være drit irriterende..

7476425[/snapback]

Fundamentalister er irriterende ja, fra begge sider av skalaen. Det samme er fordommer. Så her er jeg helt enig med deg.

 

Angående dette med å se på sin egen tro som riktig/sann; gjør ikke alle mennesker det? Er vi ikke alle like egosentriske når det gjelder vår egen verdensoppfatning? Kanskje ikke agnostikere...

Lenke til kommentar
Religion generelt

- At uansvarlige foreldre forgifter barnene sine med jævelskapen opp gjennom hele barndommen, lenge før barnene har utviklet evne til å være kritiske

7475515[/snapback]

Utrolig mange foreldre klarer å være uansvarlige (og forgifte barnene sine med jævelskap opp gjennom hele barndommen, lenge før barnene har utviklet evne til å være kritiske,) selv uten å ha en religion å støtte/forholde seg til...

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg med ateisme er at så alt for mange ser på sin tro som den eneste rette og at de ofte ser ned på meg som religiøs.

Alle fordommene de ofte har har kan også være drit irriterende..

7476425[/snapback]

Fundamentalister er irriterende ja, fra begge sider av skalaen. Det samme er fordommer. Så her er jeg helt enig med deg.

 

Angående dette med å se på sin egen tro som riktig/sann; gjør ikke alle mennesker det? Er vi ikke alle like egosentriske når det gjelder vår egen verdensoppfatning? Kanskje ikke agnostikere...

7476456[/snapback]

jeg tror på gud, men jeg sier ikke at han eksisterer er den eneste måten.

Hvis man ikke ser dette må man da være et helt forferdelig menneske?

Lenke til kommentar
det er ikke Gud personlig jeg har noe imot, det er fanklubben hans som er ille

 

Slik ser jeg det. Hvis det finnes en Gud, så gjerne for meg-men han kan ikke forvente en ekstra stemme fra meg. Hadde det vært opp til meg, hadde det vært forbudt blandt alle verdens religioner å bedrive noen form for misjonering.

 

Er folk interessert i å bli frelst, eller lære om en eller annen gud, så må de vel få ta initiativ selv?

 

DET er det som gjør meg kvalmest i religioner, tett etterfulgt av krig i Guds eller Allahs navn, forfølging av bestemte folkegrupper, og den generelle overbevisningen om at hvis ikke andre tror på din gud, må de brenne lenge og inderlig.

Lenke til kommentar
Utrolig mange foreldre klarer å være uansvarlige (og forgifte barnene sine med jævelskap opp gjennom hele barndommen, lenge før barnene har utviklet evne til å være kritiske,) selv uten å ha en religion å støte forholde seg til...

7476506[/snapback]

Sant. Det er like alvolig som religiøse indoktriner, men desto verre å bekjempe. Vi kan likevel ikke gi opp kampen mot dette heller, men 'krigen' må nok vinnes ett slag av gangen.

 

jeg tror på gud, men jeg sier ikke at han eksisterer er den eneste måten.

Hvis man ikke ser dette må man da være et helt forferdelig menneske?

7476524[/snapback]

Ikke i det hele tatt. Ingen er skyld i sine egne tanker. Det finnes ingen forferdelige mennesker, kun forferdelige handlinger.

 

Jeg synes det er kjempeflott hvis du har tenkt deg ut gud som din filosofiske overbevisning om hvorfor verden er som den er.

 

Er du aktiv innenfor kristendommen derimot, synes jeg dette er mindre bra, da det blir å støtte opp under hele maskineriet som bidrar til det nevnt innledningsvis.

Lenke til kommentar
Det vil jo fjerne hele julestemningen og ellers mye av stemningen rundt andre dager. Hvorfor i all verden er disse dagene greie, men ikke resten av troen?

7476015[/snapback]

Nei, hvorfor i all verden er det greit med litt ferie nå og da tru... :hmm:

7476170[/snapback]

Trenger vel ikke være jul for at det skal være ferie. Og så vidt jeg vet, slik som vi lærer på skolen hvertfall, så feirer vi jesu fødsel.

Lenke til kommentar
Trenger vel ikke være jul for at det skal være ferie. Og så vidt jeg vet, slik som vi lærer på skolen hvertfall, så feirer vi jesu fødsel.

7477610[/snapback]

Så de lar være å fortelle dere hva julefeiringen gikk ut på i tiden før Norge ble tvangskristnet? Huff og gruff. Enda en grunn til å forkaste stats- og skolekirken. :yes:

 

Skal de bytte ut navnet 'jul' til 'Kristusmesse' også da kanskje? Og samtidig sensurere vekk ordet 'vintersolverv' fra ordboken...

 

 

 

Angående dette med det verdensomspennende religiøse monopolet når det gjelder årstall, er dette kanskje med tid og stunder også modent for utskiftning? Hvorfor skal hele verden hele tiden bli minnet på hvor mange år det er siden én bestemt Messias ble født?

 

Kanskje innføre et konsept lignende det i Star Trek; stardate 42679.2 anyone? ;)

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Angående dette med det verdensomspennende religiøse monopolet når det gjelder årstall, er dette kanskje med tid og stunder også modent for utskiftning? Hvorfor skal hele verden hele tiden bli minnet på hvor mange år det er siden én bestemt Messias ble født?

Nå bruker faktisk ikke "hele verden" det samme systemet da. Selv om det kan virke sånn.

 

Kanskje innføre et konsept lignende det i Star Trek; stardate 42679.2 anyone?  ;)

7477659[/snapback]

I like. :D

Lenke til kommentar
Ser foresten at dere ikke har skrevet noe negativt om Buddhismen. Kan religioner være bra likevel da?

7477833[/snapback]

Det er ikke alle religioner og ismer som er negative nei. Jeg kan ikke komme på noe særlig skadelig med buddismen, så lenge de har medlemmer som er der av egen frivillighet, og ikke har blitt indoktrinert.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...