Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes kristendom egentlig er en av de mest forvirrende av alle religionene i verden, siden du har det at vi er alle født i synd

 

noe som jeg kan leve med,

 

- alle som spiser skalldyr skal i helvete 1.mosebok

- i helvete sitter djevelen og bare venter på alle syndere, seeelv om Gud tar i mot syndere like som fanatikere....

- alt handler om å komme til Himmelen.

- Gud holdt på å utrydde sitt eget folk, men vent, uten folk, ingen gud, så greit da :D

- Gud lurer en kar til å Ofre sin egen sønn? hvorfor det? hadde du lurt noen til å nesten drepe sin egen førstefødte?

- Gud skaper alt. hmm.. viss Gud skapte alt? så hvorfor skaper han våpen som dreper og lemlester sine egene?

- alle barn skal komme til meg?

- Karidinaler? hva faen?

- Paven og alle hans 50 kardinaler på 1 rom, i mange dager? suspekt..

 

ikke si at jeg pirker, men byr det deg ikke litt imot?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan det være mye som tillegges religioner som gjør meg om ikke kvalm så oppgitt.

 

Likeså disse som stadig er på leting etter feil hos andre...begrunnelsen kan være deres tro..religion.

 

Før man evner og se at religion er hva vi mennesker gjør det til bør enn gå inn i seg selv og se.. er man så feilfri selv om man ikke tror?

 

Svaret kan hver og enkel beholde for seg selv.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Jeg kan i utgangspunktet være enig i at det er fælt det meste av de ting du ramser opp ved din innledning ( trådstarter).

 

Men i mine øyne kunne du likeså vært en svært religiøs person som holder tordentale over samfunnets forfall.

 

Du ser gjennom dine egne øyne, utfra din egen sivilisasjon men helhetsmessig er du blind.

 

Religion og ismer er ett bindemiddel for folk og Nasjoner helt ifra små stammer til Nasjoner.

 

Disse har satt egne vilkår på hvordan disse menneskers liv og laten blir opp gjennom livet.

Dette er tillært og aksepter av de fleste i disse samfunn til noen kommer og forteller dem at det er galt...kanskje du?

 

Dette har enkelte Antropologer og oppdagere vist om.

 

Skulle du komme noen vei med ny oppdagede mennesker var kritikk av deres levemåter siste farbar vei.

 

Dette gjorde ikke Thor Heyerdal, Helge Ingstad eller F. Nansen og derfor kom de dit de gjorde, de ble akseptert nettopp fordi de selv aksepterte selv om det skulle inneholde å være vitne til det vi i dagens Norge kaller mishandling.

 

Og sist men ikke minst ser jeg at Humanetisk forbund har alliert seg med kirkens mørkemenn mot statskirken!

 

Egentlig ingen overraskelse for meg at disse ytterpunkter går sammen da de har det meste tilfelles...mangel på forståelse av andre kulturer og liten innsikt i det menneskelige sinn.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Religion er noe dritt, det bremser ned menneskets utvikling og burde vært avkastet for lenge siden, i virkeligheten er religion manipulasjon av den sterkestes rett, den sterke tar og det er opp til han selv hva han vil gjøre, manipulasjon av mennesker gjøres på mange måter enten det er åndelig eller fysisk. som eks en som får kreft,er det ikke naturen som sier da det er din tur til dø, naturen sin egen måte å kvitte seg med svake ledd. hadde alle vært svake hadde heller ikke liv eksistert. enkelte ting kommer kun igjennom styrke, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Tror religion først og fremst er et historisk verktøy for å holde en viss grad av orden og siviliasjon i samfunnet, fra den tida da man ikke hadde et ordentlig fungerende styrings-, retts- og maktapparat.

 

Å innplante gudefrykt og ønske om evig etterliv var enkle måter for å få folk som i utgangspunktet ikke har noe å vinne på det til å opptre med en viss grad av respekt for omverdenen.

 

Dagens religioner har som hovedoppgave å spre håp i en verden med voldsom økonomisk ubalanse, og å tilby et slags fast holdepunkt i en stadig mer "forvirrende" hverdag.

 

Synes ofte at religion blir brukt feil, å oppfordre sultende afrikanere til å be hardt og lenge og håpe på gudommelig hjelp, i stedet for å ta saken i egne hender, er litt villedende.

De fleste religioner har også på ett eller annet tidspunkt blitt brukt som påskudd fra diktatur/maktstater for imperialisme og materiell gevinst (korstogene, hellig krig etc.).

 

Religion tolket ut i fra et urokkelig knippe skrifter, kan holde igjen utviklingen og virke negativt på samfunnet. Som regel er enden på visa alltid at skriftene blir "omtolket" etter mange år med urett uansett, hvor mye smerte har blitt påført de aktuelle offerene. Er generelt veldig imot et "moralsk politi" som har som mål å hindre folk i å utøve ting som ikke påvirker andre enn dem selv.

 

Ting som kvinnediskriminering, søndagsarbeid, homofili, abort, stamcelleforskning osv. er alle ting religioner har bremset utviklingen med, men unektelig til slutt må gi tapt for.

 

Edit: Har flere ganger prøvd å melde meg ut av statskirka ved hjelp av ferdiglaget skjema og kopi av dåpsattest, men har aldri fått noe svar, hverken avslag eller bekreftelse. Jeg vil mye heller at en humanitær organisasjon skal få bidraget staten gir på mine vegne, enn at statskirka skal bruke det til å vedlikeholde kirkebygg og å drive misjonering blant naive og ulærde u-landsbeboere.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe om noen av religionenene. Så alle av tingene trådstarter nevnte får meg til å måtte puste dypt inn ett par ganger.

Jeg mener at de to tingene som passer dårligst sammen er stat og religion. Av ting du nevnte så irriterer sensur meg ganske bra. Hvorfor i alle dager skal man skjule seksualitet og banning, når vold nærmest er godtatt? Så lenge det presenteres fra de "godes" synsvinkel, selvfølgelig.

Ellers så blir jeg skikkelig forbannet på folk som hevder seg over meg når de er i en religion. De bare kikker på meg med ett skikkelig "jeg-er-best" smil bare fordi de har religion, noe jeg IKKE vil tilhøre..

 

Edit: Skråstreken i bold-skriptet var feil vei.. :p

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Noen foreldre gir barn alkohol fordi de mener det er til deres eget beste. Kanskje det skader barnet, men det er da for faen ikke ulovlig. De bestemmer det.

7583978[/snapback]

Dårlig poeng, i og med at det er ulovlig.

7583992[/snapback]

Nei?

7584038[/snapback]

Mener du at du ikke visste at det er ulovlig å gi alkohol til personer under 18 år?

Lenke til kommentar
It's illegal for you to give alcohol to children under 5 (unless it's medical)

 

If you're under 14 you're not allowed in a pub/bar unless it has a suitable licence. This also includes beer gardens and family rooms.

 

At 14 you can enter a bar or pub but only if the landlord agrees and if you drink soft drinks (this can include low-alcohol beer).

 

If you're 16 or 17 you can buy or be bought beer or cider with a meal.

 

If you're under 18 you can't buy alcohol, anywhere, unless it's the above.

 

If you're over 18, it's illegal for you to buy alcohol for mates under 18.

 

Most places ban drinking on the streets.

 

It's illegal for you to sell alcohol you're made at home, but not illegal to make it.

Britiske lover. Vet ikke hvor mange av de som gjelder i Norge, men der har du hvertfall lov å gi barna dine alkohol, men hvis de er under 5 er det kun i medisinske tilfeller.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg ser har ikke du posten hele alkohol-lovgivningen, altså kan vi ikke vite hva som står videre.

7594962[/snapback]

Det er sjelden særregler for egne barn e.l. i norsk lovgivning (med unntak av arv osv). Det er altså ikke mer lov å gi alkohol til egne barn, enn til andres barn.

 

Hele loven finner du her:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html

7594982[/snapback]

Drittlov.

 

Det blir litt for dumt, E.T. Hvis man derimot har en hund, og er ateist, så vil man jo benekte har man faktisk har denne hunden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...