Quattro7 Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har laget en film, men det er forskjellige ting jeg ønsker å endre på. På en båt som er med i filmen står det et navn, men jeg ønsker å endre dette navnet. Hvordan gjør jeg det enklest mulig, med best mulig resultat? Eller går det? Hvilke programmer trenger jeg?
Torbjørn T. Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Det går an. Står båten stille, og kamera stille når det filmer båten? Det vil gjere saka mykje enklare i so fall... Kva program har du frå før? Og har det mogelegheit for å rotere ting rundt alle tre aksane? Altso som ein slags enkel 3D-effekt. Den enklaste måten å gjere dette på vil vere å lage ein ny tekst med same bakgrunn som fargen på båten, leggje denne over videoen og rotere/forvrenge slik at den passer vinkelen på båten, og posisjonere slik at den akkurat dekkjer til det gamle namnet. Får å få det til å sjå ekte ut må bakgrunnen ha same tekstur som originalen, og skyggar/gjenskinn stemme med videoen. Redigert: Det var deg ja, det la eg ikkje merke til... After Effects er kanskje det det beste verktøyet for dette. Lag ein ny solid som akkurat dekkjer det gamle namnet og legg til tekst. Gjer den om til eit 3D-layer, ved å klikke i boksen ved sida av layeret merka av på dette biletet. Klikk på pila til venstre for layernamnet, og under Transform finn du kontrollar for rotasjon rundt dei tre aksane. Eit tips for å få ein betre overgang mellom original og solid: Legg til ei maske (høgreklikk --> New mask) som dekkjer heile layeret (trur det er standard). Under eigenskapane til maska finn du Mask Feather (sjå bilete). Set denne til nokre få pixlar, men prøv deg litt fram for best resultat. Endret 9. desember 2006 av incanus
Quattro7 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Skrevet 9. desember 2006 (endret) Hvis det finnes andre programmer som er enklere til det, så er det ikke noe problem for meg å få tak i det. Båten står ikke stille nei, men kameraet gjør derimot det. Endret 9. desember 2006 av Quattro7
Torbjørn T. Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Kan vere det finst enklare, men eg veit ikkje om nokon. Har du AE treng du eigentleg ikkje noko anna. Ok, då må du nok animere posisjon og rotasjon (Orientation, om eg hugser rett) over tid. Nøkkelrammer fungerer på same måte her. Begynn med å justere rett for den fyrste ramma, og so for den siste. So fyller du i med fleire nøkkelrammer mellom. Endret 9. desember 2006 av incanus
Quattro7 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Skrevet 9. desember 2006 Ok, då må du nok animere posisjon og rotasjon (Orientation, om eg hugser rett) over tid. Nøkkelrammer fungerer på same måte her. Begynn med å justere rett for den fyrste ramma, og so for den siste. So fyller du i med fleire nøkkelrammer mellom. 7465551[/snapback] Sånn som med sensuren på bevegende objekter, er det det samme opplegget her?
Torbjørn T. Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Ja, det er vel meir eller mindre det same, berre at her må du vere mykje meir nøyaktig, slik at teksten ikkje beveger seg i høve til båten.
Quattro7 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Skrevet 10. desember 2006 Hvordan lager jeg en ny solid?
Torbjørn T. Skrevet 10. desember 2006 Skrevet 10. desember 2006 Høgreklikk i eit tomt område i tidslinja --> New Solid, eller Layer --> New --> Solid.
rebo4 Skrevet 10. desember 2006 Skrevet 10. desember 2006 Sånn som med sensuren på bevegende objekter, er det det samme opplegget her? 7465644[/snapback] sensuren på bevegende objekter er stort sett laget med en "tracker" i AE.. Dvs at du lager ett "tracking" point som følger bevegelsen. Her kan du da velge å tracke scale, rotation og position. Etter at du har laget en "tracker" på ett punkt i navnet på båten, lager du en ny solid (eventuelt ny text layer) skriver inn navnet på den "nye" båten din i den nye text solid'en. Så kopierer du du alle tracking pointsene over til den nye teksten og legger denne soliden over den originale videoen. Må også si at dette er en meget avansert funksjon i AE så her må du sikkert prøve deg fram fordi du må muligens tracke både rotation og position. I tillegg må du maske ut det originale navnet og "leke" litt med de forskjellige modes (overlay, add, soft light osv...) på det nye text soliden din. Alternativet er å rendere ut hele videofilen i tiff-format, og så manuelt endre navnet på hvert enkelt bilde i ett fotoredigeringsprogram og så legge dette tilbake i AE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå