Gå til innhold

Skal ha ny gitar men er usikker på merke


MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Jeg er nybegynner når det gjelder gitarer og har vært å sett litt på gitarer mellom 2000 og 3000. Jeg bor i Stavanger så jeg var innom Sagevik musikkforetning og der hadde dem stort sett kun CORT gitarer i denne prisklassen. Er disse greie?

Trenger også en god bok eller lignende for opplæring. Noen som kan anbefale noen?

 

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville godt for epiphone eller squire. De er begge billige merker av Gibson og Fender

7454674[/snapback]

 

 

Du skriver ingenting om hva du skal ha? El gitar eller aukustisk? Enig med tidligere innlegg, ephiphone til 2-3000 er bra når det gjelder el-gitar. (min sønn har den).

Aukustisk er det du selv som må høre lyd osv for å avgjøre. Mye bra på markedet i dag. Ibanez, takamine osv.

Lykke til

Endret av bror40
Lenke til kommentar

Hvis du bor i Stavanger så ville jeg heller sett på gitar på Musikksenteret som ligger rett rundt hjørnet fra Sagevik, de har mye større utvalg.

 

Squire strat vil jeg si er den mest utbredte nybegynner gitaren men epiphone gitarer kan ofte være litt "kulere" utseende messig, det kommer ann på hvor gammel sønnen din er. Det er viktig at du ikke bare velger den kuleste gitaren! B.C Rich anbefales ikke!

 

Ang. bok så kan du bare spør de som jobber der, de har alltid noen nybegynner bøker liggendes.

Endret av chaiz
Lenke til kommentar

Vil anbefale en Ibanez GRG-170dx hvis du vil trene deg litt opp til å bli god, mens du sparer til en Epiphone, Fender, Gibson, Jackson, Dean eller hvilket som helt BEDRE merket du vil ha. Alle gitarer har forskjellig sound, ikke bestill fra nettet, hvis du ikke har en god venn som kjenner deg godt nok til å velge noe som passer for deg. Prøv rundt i butikker ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Nå er det ikke min sønn, men jeg som skal ha gitar :)

Det er litt vanskelig for meg å prøve en gitar egentlig da jeg ikke kan spille og egentlig ikke vet helt hva jeg vil ha. Uansett så regner jeg med at dette er noe som kommer etter en stund. Skal stikke innom musikksenteret og se der.

4000 ble litt drøyt for en gitar for øyeblikket. Satser på en litt billigere til å begynne med. Det er forresten en akustisk jeg skal ha bare så det er klart. Nå har jeg lest at Ibanez skal være ok men siden jeg stort sett kun fant CORT så tenkte jeg at det kanskje var noe. Siden ingen nevner dem en eneste gang så anser jeg at det merket ikke er noe å satse på ;)

 

Skal ta meg en tur å se i dag så ser vi hva jeg ender opp med :)

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Nå er det ikke min sønn, men jeg som skal ha gitar :)

Det er litt vanskelig for meg å prøve en gitar egentlig da jeg ikke kan spille og egentlig ikke vet helt hva jeg vil ha. Uansett så regner jeg med at dette er noe som kommer etter en stund. Skal stikke innom musikksenteret og se der.

4000 ble litt drøyt for en gitar for øyeblikket. Satser på en litt billigere til å begynne med. Det er forresten en akustisk jeg skal ha bare så det er klart. Nå har jeg lest at Ibanez skal være ok men siden jeg stort sett kun fant CORT så tenkte jeg at det kanskje var noe. Siden ingen nevner dem en eneste gang så anser jeg at det merket ikke er noe å satse på ;)

 

Skal ta meg en tur å se i dag så ser vi hva jeg ender opp med :)

7474415[/snapback]

 

Vel, hvis det var opptil 3000 du ville ha, så får du jo en Ibanez SA-120 til 2995. Ville nok heller valgt denne enn Cort....mulig Cort er bedre nå enn de var for 10 år siden, men hvis ikke, så er Cort veldig dyr opptenningsved :D

 

Edit: så nå at det var kassegitar du ville ha.....både Ibanez og Takamine har gode gitarer i prisklassen 2000-4000 kr. både med og uten mik. At du ikke kan spille, gjør ikke så mye. Er like viktig at du finner en gitar som "sitter godt", og som er behagelig å spille på. Og drar du innom en seriøs instrumentforhandler, så har som regel god peiling på hva de driver med.

 

 

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar

Takker for svar fra alle. Jeg gikk i går inn på musikksenteret i stavanger og spurte om dem kunne anbefale en grei guitar med stålstrenger for meg som nybegynner mellom 2 -3 tusen.

 

Han presenterte meg da for to Norman gitarer som han anbefalte på det sterkeste. Jeg har aldri hørt om merket og kan heller ikke huske å ha lest om det her inne. Det var 2 stykker, en var satt ned fra 2400 til 2000, og den andre var satt ned fra 4000 til 3000. Jeg prøvde den til 3000 og prøvde å kjenne hvordan den føltes og hvordan lyden var. Nå er det litt vanskelig synes jeg ettersom jeg ikke kan spille men jeg likte den virkelig godt. Spurte om selgeren kunne stemme den og teste den og etter noen toner så syntes jeg den hørtes helt fin ut.

Jeg valgte den til 3000 og valgte i samme slengen etui, og en veggholder.

 

Satt i går ettermiddag og forsøkte meg litt sammen med en kompis som også er nybegynner og vi hadde samme læreboka.

Det skulle vise seg at vi ikke fikk øvet så mye i begynnelsen ettersom vi var helt øme på fingertuppene etter bare en halvtime.

 

Men men......fortsetter videre i dag ;)

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Eit triks for ikkje å bli så sliten i begynnelsen er å bytte til tynne strenger. Gitaren mister ein del tone, men det blir mykje meir komfortabelt å spele.

 

Etter kvart som du blir bedre blir det greit å ha litt motstand når du speler, så får du meir fysisk følelse og kontakt med gitaren og meir å jobbe med. Tykkjer i alle fall eg. :)

Lenke til kommentar

Det er ikkje fordi dei er tynne, men fordi at når dei er tjukke må dei spennast meir for å oppnå samme tonehøgde. Derfor vert dei hardare å spele på og det vil føles som om dei tar knekken på fingrane dine. Hvis du setter på tynnare strengar vil dei trenge mindre spenn og dermed følast mjukare og meir behagelege.

Lenke til kommentar
Det er ikkje fordi dei er tynne, men fordi at når dei er tjukke må dei spennast meir for å oppnå samme tonehøgde. Derfor vert dei hardare å spele på og det vil føles som om dei tar knekken på fingrane dine. Hvis du setter på tynnare strengar vil dei trenge mindre spenn og dermed følast mjukare og meir behagelege.

7483557[/snapback]

Det er faktisk meget merkbart. Satte tynne strenger på en av mine teler for ens tund siden for å prøve. Det tok en dag før jeg klarte å "justere" fingertrykket på bends slike at ikke halvtone-bend'ene ble 3/4 eller en hel tone. Jeg hadde liksom det riktig trykket "i fingrene" fra måneder med den gamle strengetykkelsen, og nå skulle det så mye mindre til plutselig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jepp. Eg begynte med D'addario 9-46 (på elgitar dog) som er omtrent det mjukaste strengemerket du får ved sidan av ErnieBall Super Slinky, og har etter kvart gått over til 10-52, 10-56 og 11-56 av diverse andre merker etter kvart som eg har utvikla styrken i fingrane. Har ikkje heilt funne ut kva merke som passar meg best endå, men held ein liten knapp på Blue Steel. Når ein byrjar å spele tykkjer eg at det først og fremst viktigast å lære seg å spele og ikkje ta livet av seg med twangy strenger med ein gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...