ve_gard Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Noen som har noen synspunkter på hvorfor en bør bruke Windows 2003 Server istedet for Novell Netware 6.5 ? Tatt i betraktning: - brukervennlighet - sikkerhet - passordpolicy - lagring... m.fl... mvh Vegard:)
ilpostino Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 jeg kan ikke se noen grunn til det. Novell sine servere er mye raskere og stabile enn Windows 2003. dette er kanskje en subjektiv mening men jeg synes Novell-servere er lettere å administrere enn Windows-baserte servere
ve_gard Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Skrevet 8. desember 2006 jeg kan ikke se noen grunn til det. Novell sine servere er mye raskere og stabile enn Windows 2003. dette er kanskje en subjektiv mening men jeg synes Novell-servere er lettere å administrere enn Windows-baserte servere 7453489[/snapback] Fra min sin side, har ikke noe valg... må ha win2k3 server men lurer på hvorfor det kan være smartere å ta ibruk mtp fremdtidsrettet osv.. mvh Vegard
xcomiii Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Rett og slett fordi flere kan win2003 enn Novell? Tenk på det når guruen på Novell slutter og du må finne nye folk til å drift serverparken.
nicowiz Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Eller kanskje fordi de fleste programmer kjøres på windows plattform. Men hvem og hvorfor kjører novell idag? trodde ikke så mye eksisterte, kanskje noe fra gode gamle dager? . Er vell mest linux/unix som erstatter windows idag, da med gjerne med oracle/sybase db'er
arnbju Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Ungdomsskoler og barneskoler i bærum kjører hvertfall novell. Men det er jo ikke på spesielt høyt nivå.
ilpostino Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Ungdomsskoler og barneskoler i bærum kjører hvertfall novell. Men det er jo ikke på spesielt høyt nivå. 7488108[/snapback] hva mener du med det egentlig?
nifty Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Artig at Linux kommer opp som i ett av innleggene som omhandler dette emnet ! Er det noen som vet hva som kjører i bunnen av Novell i dag ? Det samme som i bunnen av OS X ...... Noen som vil gjette ?` Med det samme jeg er i gang: Novell vi lvære uovertruffen når det gjelder stabilitet og ytelse som filserver/printserver i forhold til windows. MEN, har du planer om å la folk jobbe fra hjemmekontor, og vil slippe å administrere deg i hjel, da kjører du win2k3 med terminal services, slik at alt kan vedlikeholdes på ett sted, det kan IKKE Novell gi deg. Jeg styrer glatt unna argumenter om 'windows er det jo mange flere som kan' osv. Problemet Windows har i dag, er at det skal passe til så sinnsykt mange forskjellige oppgaver. Skal man KUN ha filserver/printserver, er Novell det beste alternativet, da man ikke behøver å være sivilingeniør for å sette dette opp med en tilfredsstillende grad av sikkerhet. (Prøv å sette opp en 2k3 server uten inngående kunnskaper, og se hvor langt du kommer mht sikkerhet........) Det var nå MIN mening om emnet EDIT:Typo... Endret 12. desember 2006 av nifty
ilpostino Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Greit nok at Novell eier Suse og dermed satser på Open Source men Novell Netware har ingenting med Linu å gjøre.
panzerwolf Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Etter å ha jobbet med brukeradministrasjon, tilganger o.l. i Novell Netware for noen år siden, må jeg si at jeg savner det i stede for det uhorvelig tungvinte AD-opplegget til Windows Server har. Mitt totale er inntrykk er at jeg ser ingen grunn til å benytte W2K3 server hvis Novell Netware kan gjøre de samme oppgavene. *savner å jobbe med Netware*
tAno16 Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Gå på ikt, og lærer w2k3 server bare fordi det er størst forespørsel etter elever med den kompetansen. Selskapene vet vel hva de vil ha... det er jo ikke dem som skal drifte systemene uansett.. ...det er oss ;(
ilpostino Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Gå på ikt, og lærer w2k3 server bare fordi det er størst forespørsel etter elever med den kompetansen. Selskapene vet vel hva de vil ha... det er jo ikke dem som skal drifte systemene uansett.. de spør etter det siden det er det eneste de kjenner til. Selv om Microsoft sine produkter er de mest kjente så er det ikke dermed sagt at de er de beste. Husker jeg ikke helt feil så hadde Novell 50% av servermarkedet i 1998 men dette har sunket kraftig etter dette. Nå er det vel nede i 11% hvis jeg ikke husker helt feil.
stigfjel Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 (endret) NetWare er lite utbredt, det er nok linux/UNIX som gjelder i dag som en direkte konkurrent til Windows. Et operativsystem som har blitt mer aktuelt enn på lenge er Solaris 10 (UNIX). Nå kan man få Solaris 10 med Trusted Extensions. Dette er et verktøy som gjør serveren enda sikker og kan settes opp til å beskytte serveren både mot ytre og indre trusler. Solaris 10 med Trusted Extensions tar også høyde for at det kan finnes uærlige administratorer. Noe av det beste med Solaris 10 kontra både Windows Server 2003 og Novell NetWare er at Solaris 10 er helt gratis hvis man ikke trenger support. Endret 13. desember 2006 av stigfjel
fa2001 Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 Er det noen som vet hva som kjører i bunnen av Novell i dag ?Det samme som i bunnen av OS X ...... Noen som vil gjette ?` 7488310[/snapback] Ja! Meg! Apple sin Darwin kernel med FreeBSD sine userspace programmer!
Squeegie Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 (endret) Har ingen erfaring med Novell, men jobber daglig med W2k3 så jeg unnlater å svare iom at jeg ikke er kunnskapsrik nok på begge systemer til å uttale meg. Mitt spørsmål er derimot hva systemene skal brukes til... for det står det ingenting om i OP. Om du kun skal ha fil/print/dc så funker vel Novell utmerket... Endret 13. desember 2006 av Squeegie
arnbju Skrevet 16. desember 2006 Skrevet 16. desember 2006 Ungdomsskoler og barneskoler i bærum kjører hvertfall novell. Men det er jo ikke på spesielt høyt nivå. 7488108[/snapback] hva mener du med det egentlig? 7488203[/snapback] At de har kun 3 brukere, Elevbruker, lærerbruker og en adminbruker. Alle elever kan se/slette hverandres filer.
ilpostino Skrevet 17. desember 2006 Skrevet 17. desember 2006 Ungdomsskoler og barneskoler i bærum kjører hvertfall novell. Men det er jo ikke på spesielt høyt nivå. 7488108[/snapback] hva mener du med det egentlig? 7488203[/snapback] At de har kun 3 brukere, Elevbruker, lærerbruker og en adminbruker. Alle elever kan se/slette hverandres filer. 7515379[/snapback] det er også i bruk hvor det er (ti)tusenvis av brukere og det å kunne slette hverandres filer kan også gjøres i windows...
arnbju Skrevet 17. desember 2006 Skrevet 17. desember 2006 Ungdomsskoler og barneskoler i bærum kjører hvertfall novell. Men det er jo ikke på spesielt høyt nivå. 7488108[/snapback] hva mener du med det egentlig? 7488203[/snapback] At de har kun 3 brukere, Elevbruker, lærerbruker og en adminbruker. Alle elever kan se/slette hverandres filer. 7515379[/snapback] det er også i bruk hvor det er (ti)tusenvis av brukere og det å kunne slette hverandres filer kan også gjøres i windows... 7520592[/snapback] Ja, poenget mitt var vel egentlig at der jeg hadde sett det i bruk var det satt opp på enklest mulig måte. Men det er sikkert mulig å sette det opp så det gjør akkurat like mye som windows server.
ilpostino Skrevet 17. desember 2006 Skrevet 17. desember 2006 Ja, poenget mitt var vel egentlig at der jeg hadde sett det i bruk var det satt opp på enklest mulig måte. Men det er sikkert mulig å sette det opp så det gjør akkurat like mye som windows server. 7520921[/snapback] du skal kunne gjøre akkurat det samme på en Novell-server som en Windows-server. Slik jeg ser det er den største fordelen at Novell er mer stabilt og at det ikke følger med unødvendige ting i Novell-serveren...
nifty Skrevet 18. desember 2006 Skrevet 18. desember 2006 Ja, poenget mitt var vel egentlig at der jeg hadde sett det i bruk var det satt opp på enklest mulig måte. Men det er sikkert mulig å sette det opp så det gjør akkurat like mye som windows server. 7520921[/snapback] du skal kunne gjøre akkurat det samme på en Novell-server som en Windows-server. Slik jeg ser det er den største fordelen at Novell er mer stabilt og at det ikke følger med unødvendige ting i Novell-serveren... 7522492[/snapback] Terminaltjenester for tynne klienter får du vel neppe til Novell ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå