Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med biltema toppakninger?


Anbefalte innlegg

Bilen er en Audi80 1.8s.

 

Må fikse toppakninga og jeg skal sannsynligvis ha bilen i 1 år. Regner med å kjøre omtrent 20 000 km. Holder da toppakningene man får kjøpt på biltema? Noen erfaringer?

 

(Ønsket er å påkoste denne bilen minst mulig)

 

 

Når jeg var ute og kjørte for en drøy uke siden, mistet plutselig motoren all kraft, motoren døde ut når jeg prøvde å starte den igjen, og så straks jeg fikk opp panseret, fant jeg en fin "majonesklatt" under oljelokket. "Konkluderer" altså med at det er toppakninga som har gått, sannsynligvis som følge av at jeg fylte for mye olje (8dl for mye :o :o ) for ca. 2 uker siden.

 

Det jeg egentlig lurer på, er om dette er et (sikkert) "tegn" på at stemplene har tatt skade av "lekkasjen"?

 

 

Edit: Noe man bør være obs på når det gjelder bytte av toppakning?

Må de limes?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig.

Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen hvis det ikke blir gjort skikkelig.

Endret av Baardson
Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig.

Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen.

7451805[/snapback]

 

 

Jeg har heldigvis erfarne folk som hjelper til, så tror det skal gå veldig greit. :-)

Hvordan er en "grei" metode å maskinere toppen på? Har en følelse av at det ikke er noe som kan gjøres med en dremel? :p

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig.

Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen.

7451805[/snapback]

 

 

Jeg har heldigvis erfarne folk som hjelper til, så tror det skal gå veldig greit. :-)

Hvordan er en "grei" metode å maskinere toppen på? Har en følelse av at det ikke er noe som kan gjøres med en dremel? :p

7451822[/snapback]

 

Planeres i en fres som er stor nok(yrkesskoler tar gjerne slike oppdrag for en billig penge)

Lenke til kommentar
Sjekk også om du må ha nye bolter til toppen. De fleste biler bruker strekkbolter og de skal ikke brukes flere ganger (heter det seg, det er fullt mulig, men det blir gambling)

7451880[/snapback]

 

Boltene må du få noen nye av, de strekker seg når en trekker til momentet som skal være på denne motoren. Alt må gjøres helt riktig for her er det virkelig store krefter og d blir garantert flopp hvis en ikke gjør d riktig. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil kun brukt orginal toppakning. Byttet netopp toppakning på en passat med noenlunde samme motor. Jeg brukte toppakning fra bilxtra som jeg mener har mye bedre kvalitet enn biltema. Denne svettet olje i skjøten, så jeg måtte av med toppen igjen. Nå har jeg fått planfrest toppen, kjøpt nye bolter og orginal toppakning. Må ærlig innrømme å kvaliteten på den orginale toppakninga både ser og føles mye bedre ut enn den forige selvom den kosta 560 kr hos Møllah. Boltene får du hos mekonomen til ca 280 kr settet og de skal dras til med 40Nm - 60 Nm - 90 grader - 90 grader.

Det beste er å gjøre denne jobben skikkelig da enkle/billige løsninger fort kan bli dyre og tidkrevende og skape mye aggresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...