Gå til innhold

Lite artikler om Linux.


Anbefalte innlegg

HW.no er en side med mange som har interesse for data, både Windows, Linux og MAC, men jeg synes foluseringen på Windows-"nyheter" kan være litt drøy... i mange tilfeller diskriminerende!

 

Jeg mener, tenk å lage artikler om f.eks at det har kommet et nytt vindukant-tema for XP!?!

Og alle guidene til hvordan gjøre oppdatering lettere, har dette noen gang vært noe problem i Windows som skal være så lett å brukervennlig?

 

Det skjer MYE på Unix/Linux/MAC-siden også, er det bare jeg som synes det er litt liten fokus her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HW.no er en side med mange som har interesse for data, både Windows, Linux og MAC, men jeg synes foluseringen på Windows-"nyheter" kan være litt drøy... i mange tilfeller diskriminerende!

 

Jeg mener, tenk å lage artikler om f.eks at det har kommet et nytt vindukant-tema for XP!?!

Og alle guidene til hvordan gjøre oppdatering lettere, har dette noen gang vært noe problem i Windows som skal være så lett å brukervennlig?

 

Det skjer MYE på Unix/Linux/MAC-siden også, er det bare jeg som synes det er litt liten fokus her?

7448307[/snapback]

Du er ikke alene om å synes det.

Lenke til kommentar
Nei. ITavisen har flere Linux-nyheter. Det sier vel det meste.

7448385[/snapback]

ITavisen har stort sett mer søppel av alt i forhold til alle sider jeg hat vært borti, og de mest missledene og idiotiske overskriftene jeg har sett.

 

Det går ann å ha nyheter både innen MS, Linux, MAC og Unix verdenen uten å havne på nivået til ITavisen...

Lenke til kommentar

Nyheter som burde vært med på HW sidene:

 

Det burde følge opp de virkleig store distroene som f.eks:

http://distrowatch.com/?newsid=03891#0 (første dev. release av neste verson av Ubuntu - 2006-06/12)

http://distrowatch.com/?newsid=03895#0 (distro release, ny release av openSuse - 2006-07/12)

samt debian og fedora eller et par andre av de store.

 

Litt info om hvordan utviklingen av Gnome og KDE går.

 

Og når de skal komme med programtips, prøve å fremme programvare som er laget dil flere operativsystemer, helst i det minste OSX, Linux og Windows.

Lenke til kommentar
Nei. ITavisen har flere Linux-nyheter. Det sier vel det meste.

7448385[/snapback]

ITavisen har stort sett mer søppel av alt i forhold til alle sider jeg hat vært borti, og de mest missledene og idiotiske overskriftene jeg har sett.

 

Det går ann å ha nyheter både innen MS, Linux, MAC og Unix verdenen uten å havne på nivået til ITavisen...

7448829[/snapback]

Ja...?

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at statistikken er litt misvisende også... Mange linux brukere som bruker windows pc'ne sine til å besøke hw.no og færre windows brukere som bruker linux til å besøke hw.no.

 

Edit: slik at dersom statistikken dikterer hva som kommer av nyheter, skulle man tro at 2% av programvare artiklene skulle handle om Linux og 92% om windows?

 

Men jeg mener at det er viktigere at multiplatform GPL programvare blir omtalt mer enn det blir - og at forfatterne slutter å bruke begreper som:

 

"Gratis" når de snakker om GPL programvare. Bare se Programtips: OpenOffice.org, "Gratis office alternativt". - Jau!

 

Når ikke engang artikkelforfatterne kan skille mellom begrepene "freeware" og "free software", gratis og fri, åpen og fri, så kan man ikke forvente mye heller.

 

Det hadde iallefall vært flott om artikkelforfatterne her på hw.no hadde skaffet seg en dypere forståelse for disse begrepene før de fortsetter å skrive slike ting som dette.

 

At programmene er gratis er bare en konsekvens av GPL. - Men GPL betyr så alt for mye mer. Og GPL programvare behøver heller ikke å være gratis, så det blir direkte misvisende å si det. Se bare på Trolltechs Qt : GPL er ikke gratis i alle sammenhenger.

 

Om bare forfatterne kunne bruke "fri" isteden for "gratis" når de skriver om GPL programvare... Og "åpen" isteden for "gratis" når de skriver om åpen kildekode med annen lisens enn GPL eller LGPL (eller tilsvarende lisens). - Så hadde det vært et langt framskritt mot at den vanlige leseren også ville forstå disse begrepene.

 

Jeg kan ikke annet enn å bli irritert over å se GPL programvare bli omtalt som freeware.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig. HW lager artikkler for å få lesere - ikke for å fremme en eller annen interesse. Hvis du fikk med deg statestikken er det svært få lesere som brukere Linux eller Mac, det overhengede flertallet brukere en Microsoft versjon, og da sier det seg selv at de fornuftigivs velger å gi ut nyheter primært for disse. Det finnes masse andre sider som vi kan finne Linux nyheter på.

7452339[/snapback]

For det første: Ukentlig er det omlag 2700 unike visninger som benytter seg av Linux-distroer. Dette er ikke et ubetydelig tall.

For det andre: Linux-programmer (OpenSource-programmer ala The Gimp, OpenOffice, Audacity, o.l., ikke nødvendigvis for Linux) er for det meste gratis. Vil ikke du si at det er bedre å ha en artikkel om noe alle kan benytte seg av, enn en artikkel om et program som må kjøpes?

 

Kan ekstremt lite om Linux (derfor eventuelle misoppfatninger i teksten over), og det at HW.no har så få artikler rundt dette temaet hjelper lite.

 

Ja til mer om Linux med mer på Hardware.no!

Lenke til kommentar
Jeg har opprettet en tråd her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=678112

 

Dersom hw vil det, så kan de godt legge den ut som en nyhet. Er tross alt en guide til GPL programvare som kan brukes på alle plattformene Windows, GNU/Linux og MacOS - Kanskje gi den litt mer tid på å modnes, men....

7456731[/snapback]

 

Hvis du har forslag til artikler eller lignende eller ting du vil ha publisert så ta kontakt med Håvard Røste (Howard) og hør om det er noe du kan bidra med.

Redaksjonell kontakt:

Håvard Røste

Ansvarlig redaktør

[email protected]

Tlf. (+47) 99 60 36 11

Skal man ha ting gjort så må man gjøre det selv mener jeg det er et ordtak som heter ;(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...