Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange ekstralys (langlys) er lov på en bil?


larseer83

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt problemet. Han skriver at han har 5 ekstalys, hvorav 3 er koplet på egen bryter som arbeidslys. Dvs. at han sitter igjen med 2 ekstralys, noe som er fullt lovlig å bruke (så lenge de er godkjente).

7456105[/snapback]

 

Rallye 3000 er ikke godkjent som arbeidslys, arbeidslys skal ha dreiefot og stor spredning av lyset

 

Slik ser et arbeidslys ut.

1135-300x300.jpg

 

Hvis han derimot bruker alle 5 ekstralysa under vanlig kjøring blir det teit da han blender seg selv og trolig mange som kommer i mot. Som tidligere nevnt må han jo da også blende ned tidligere ved motkommende trafikk og vil dermed miste oversikt over en god del av veistrekningen.

 

Han bruker alle 5, det kommer ganske klart frem av diskusjonen.

7457102[/snapback]

 

Jeg bruker alle fem fra der jeg bor ned til E6 som det kommer KLART frem av i diskusjonen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du med alle de tøffe lysa lyser opp veien foran deg med en skau av ekstralys så blir du blenda selv. Når du da møter en bil og må ned til 2 lusne nærlys så ser du mye mindre fordet øynene dine har vendt seg til alt fjernlyset ditt. Hvis nær- og fjernlysa lyser ca. like mye får du ikke en slik blending.

 

Og jo; nær og fjernlys lyser ca. like mye. Forskjellen er at nærlyset lyser nedover mens fjernlyset lyser mere rett fram.

Lenke til kommentar
Når du med alle de tøffe lysa lyser opp veien foran deg med en skau av ekstralys så blir du blenda selv. Når du da møter en bil og må ned til 2 lusne nærlys så ser du mye mindre fordet øynene dine har vendt seg til alt fjernlyset ditt. Hvis nær- og fjernlysa lyser ca. like mye får du ikke en slik blending.

 

Og jo; nær og fjernlys lyser ca. like mye. Forskjellen er at nærlyset lyser nedover mens fjernlyset lyser mere rett fram.

7457160[/snapback]

 

Når jeg må ned til 2 lusne nærlys går det faktisk veldig bra ellers takk. Xenon lysene jeg har i nærlysene funker utmerket

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar

Sjønner ikke problemet egentlig. Lys som er fast montert i fronten på bilen hans er ikke arbeidslys. Ser politiet deg får du bot.

 

Jeg kommer fra kalde nord hvor e6 mangler gatelys. Jeg tenkte 3 lys er tingen, to for lengde og en for spredning. Da jeg kom kjørende hoppet politimannen ut i veien for å bøtelegge meg. Så nå kjører jeg med 2 ekstralys å blir alikevel stoppet hver gang de ser meg med langlysene på. De ser skarplys, og vinker inn for sikkerhetskyld.

 

Hvis du kjører en bil som standard har fire langlys. (husker ikke merker i farten), så kan du ikke montere ekstra lys uten å koble ut ett av de orginale. Noen analfikserte politimenn bøtelegger faktisk for det.

Lenke til kommentar
Sjønner ikke problemet egentlig. Lys som er fast montert i fronten på bilen hans er ikke arbeidslys. Ser politiet deg får du bot.

 

Jeg kommer fra kalde nord hvor e6 mangler gatelys. Jeg tenkte 3 lys er tingen, to for lengde og en for spredning. Da jeg kom kjørende hoppet politimannen ut i veien for å bøtelegge meg. Så nå kjører jeg med 2 ekstralys å blir alikevel stoppet hver gang de ser meg med langlysene på. De ser skarplys, og vinker inn for sikkerhetskyld.

 

Hvis du kjører en bil som standard har fire langlys. (husker ikke merker i farten), så kan du ikke montere ekstra lys uten å koble ut ett av de orginale. Noen analfikserte politimenn bøtelegger faktisk for det.

7457398[/snapback]

 

Jada, kommer faktisk fra Mo i Rana selv å der er politiet perverse på ekstralysbruk. Nå bor jeg et stykke utenfor Trondheim og jobber i Trondheim by. Er ingen politifolk som har reagert på lysene mine. Har stått på bensinstasjoner og fyllt drivstoff atme politiet, blitt stoppet i beltekontroll etc etc... de har ikke nevt et ord ang lysene mine... kanskje en tekninsk kontroll fra statens vegvesen hadde vært noe annet. Er egentlig derfor jeg er litt i tvil hva som er tillatt/ikke tillatt siden det praktiseres så mye forskjellig rundt om kring i Norge av politi/vegvesen. Men nå har jeg jo fått så mange fine svar, både positive og negative og fra folk som ikke ANER hva de snakker om :!: Men skal uansett ta de av før evt. EU kontroll. :thumbup:

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar

Du kan montere ekstralys om de originale er merka med felles E-merking to og to. To lamper bak felles glass regnes som kun én.

 

En annen mulighet som lar deg ha stort sett så mange du vil er å ha vendebryter, slik at kun fire fjernlys lyser samtidig. (forutsatt at du er under lux-grensen med disse fire) F.eks. Vende mellom originale sammen med ekstralys med stor spredning for smal svingete vei, kontra originale sammen med ekstralys med lite spredning for lange strekker.

Lenke til kommentar

Jeg skulle hatt bedre lys på bilen min. Mener man burde bruke lys etter forholdene. Dvs ha nok lys til forholdene. Det er jo et ganske relativt begrep, mener jeg. Tenkte på det på fredag. Meide ned en rev fredag natt. Stakkaren døde momentant trass i min panikkbremsing :cry: Kunne kanskje vært unngått om jeg hadde kjøpt meg noen lys som sprer litt mer enn vanlig hovedlyktene mine. Har en kamerat med KingCab med en del lys (henholdsvis tre tusenmetringer, 4 arbeidslys på taket og to arbeidslys bakover) å han har ikke hatt noen større problemer med politiet. Jeg ble derimot tatt med 1 sett ekstralys i tillegg til kjørelys på familien sin Geländewagen i høststormen... Where's the fairness? :no:

Lenke til kommentar
Jeg skulle hatt bedre lys på bilen min. Mener man burde bruke lys etter forholdene. Dvs ha nok lys til forholdene. Det er jo et ganske relativt begrep, mener jeg. Tenkte på det på fredag. Meide ned en rev fredag natt. Stakkaren døde momentant trass i min panikkbremsing :cry: Kunne kanskje vært unngått om jeg hadde kjøpt meg noen lys som sprer litt mer enn vanlig hovedlyktene mine. Har en kamerat med KingCab med en del lys (henholdsvis tre tusenmetringer, 4 arbeidslys på taket og to arbeidslys bakover) å han har ikke hatt noen større problemer med politiet. Jeg ble derimot tatt med 1 sett ekstralys i tillegg til kjørelys på familien sin Geländewagen i høststormen... Where's the fairness? :no:

7484788[/snapback]

 

Kjipe greier du! Men jeg er av den mening at politiet følger sine egne regler (og selvsagt også de regler som er lovsatt til å være rett). Mens andre politidisktrikt gir blanke F*!? oppi om du har 2 eller 100 lys på bilen... egentlig alt etter hva de prioriterer.... helt sikkert mange som er uenig på den påstanden, men da har dere ikke bodd flere plasser i Norge i deres liv hvis dere sier at det jeg sa nå ikke stemmer....

 

Som nevnt tidligere i dette innlegget er politiet fra Nord-Norge å oppover veldig interessert i å få has på ekstralys"kriminelle" sjåfører.... av sine grunner... mens min egne erfaring med f.eks trønderpolisen og svenskepurken er at de gir katta i om jeg som har 5 rallye 3000 lykter på min audi a6 eller om jeg har f.eks 2.... aldri hørt et mokk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...