Gå til innhold

få login til å funke mellom 2 servere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjører coppermine foto-album på en host, så har jeg resten av siden på en annen host, men hvordan kan jeg lage en login som funker slik at hvis de logger inn på side1 så er de også logget inn på side2?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142
Skrevet (endret)

du bruker samme database(host) på begge sidene?

hvis, så kan du jo ha et eget felt, og så når en logger inn, registreres ip'en i det feltet. når brukeren da går inn på side 2, vil siden se om ip'en til personen ligger i databasen. gjøre den det, logger den inn med de opplysningene :p

finnes sikkert lettere måter, men de vet isåfall ikke jeg om :no:

Endret av Slettet+142
Skrevet

Noen sikker måte å gjøre det her på kan ikke jeg komme på akkurat nå. Det å basere seg på IP nytter ikke. Session går også dårlig pga at den setter for et spesifikt domene. Cookie kan gå, men da vil enkelte få opp advarsel fordi den setter cookie for noe som ser ut som 3. part. Det man i såfall legger i cookie er session id hvor man så lager egen sesson (basere på database og ikke lagring til fil slik PHP gjør det). Et alternativ er å lagre brukernavn/brukerid + passord, men det er jo ikke like trygt.

Gjest Slettet+142
Skrevet
Noen sikker måte å gjøre det her på kan ikke jeg komme på akkurat nå. Det å basere seg på IP nytter ikke. Session går også dårlig pga at den setter for et spesifikt domene. Cookie kan gå, men da vil enkelte få opp advarsel fordi den setter cookie for noe som ser ut som 3. part. Det man i såfall legger i cookie er session id hvor man så lager egen sesson (basere på database og ikke lagring til fil slik PHP gjør det). Et alternativ er å lagre brukernavn/brukerid + passord, men det er jo ikke like trygt.

7441128[/snapback]

legg merke til bold skrift i quoten..

Har du et kjapt eksempel(kode) på hvordan dette gjøres? kjekt for meg, sikkert trådstarter også :innocent:

Skrevet

Men hvis jeg bruker db så vil vel ikke brukeren bli automatisk logget ut når nettleseren blir lukket, dette er i ikke helt gunstig fordi denne siden vil sannsynligvis blir brukt mye på skolen (er russesiden for skolen min) så er nok mange som bruker samme pc-er og de fleste har jo da også skolen sin ip :(

Gjest Slettet+142
Skrevet

du kan jo ha en automatisk utlogging etter 15minutter eller noe sånt?

så kan du heller ha 2 ekstra felter i databasen.. ett for IP, og ett for et random innhold som du har tilsvarende av i en Cookie? :ermm:

Skrevet (endret)
Men hvis jeg bruker db så vil vel ikke brukeren bli automatisk logget ut når nettleseren blir lukket, dette er i ikke helt gunstig fordi denne siden vil sannsynligvis blir brukt mye på skolen (er russesiden for skolen min) så er nok mange som bruker samme pc-er og de fleste har jo da også skolen sin ip :(

7441770[/snapback]

Det er ikke noe magi bak session i PHP. Dvs. man skal klare det "manuelt" også ;) Tror trikset er -1 eller noe i den duren.

... som tid for når den går ut altså.

Endret av Ernie
Skrevet

7441770[/snapback]

Det er ikke noe magi bak session i PHP. Dvs. man skal klare det "manuelt" også ;) Tror trikset er -1 eller noe i den duren.

... som tid for når den går ut altså.

7441877[/snapback]

Hva er det som skal være -1? har du ett eksempel?

Skrevet

går det an å gjøre slik at når jeg logger inn på min side, så tar siden min og kobler seg til coppermine siden med socket eller noe og logger seg inn der samtidig, da bør vel de riktige sessions bli satt for galleriet også slik at den blir innlogga begge plasser?

Skrevet

Går det ikke ann at den siste siden før du går inn på den nye serveren sender passordet og brukernavnet til den neste siden på den nye serveren, også sjekker den dette opp mot brukerdatabasen på den andre serveren, og starter en ny session på sin server?

Skrevet
Går det ikke ann at den siste siden før du går inn på den nye serveren sender passordet og brukernavnet til den neste siden på den nye serveren, også sjekker den dette opp mot brukerdatabasen på den andre serveren, og starter en ny session på sin server?

7442542[/snapback]

Er noe av det jeg tenkte å prøve via sockets ja, tenkte å kjøre det med en gang innloggingen var iorden, men er ikke så god med sockets så får det ikke til ennå :(

Skrevet (endret)

7441128[/snapback]

legg merke til bold skrift i quoten..

Har du et kjapt eksempel(kode) på hvordan dette gjøres? kjekt for meg, sikkert trådstarter også :innocent:

7441670[/snapback]

Jeg laget en kode for akkurat dette her i bloggen min, men den holder på å bytte server og det har blitt noe surr.

Legger heller ved filen her. Den er veldig enkel å bruke (håper jeg).

Det eneste du gjør er å konfigurere konstantene i toppen, og inkludere filen med include() der du vil ha denne typen sessionhåndtering. Så bruker du sessions som vanlig.

include( 'mysql_session_manager.php' );
session_start()
$_SESSION['abc'] = '123';

echo $_SESSION['abc'];

Koden er OO og krever PHP5.

EDIT:

Ikke glem å opprette tabellen i databasen først. SQL-koden for dette ligger som kommentar i php-filen.

mysql_session_manager.zip

Endret av Nazgul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...