Gå til innhold

Canon EF 50 1,8 II / EF 50 1,4 USM.. erfaringer?


Anbefalte innlegg

Lysten på et fastobjektiv til mitt 350D. Har vært nær å kjøpe 1,8 II, men har snudd på på vei inn i fotobutikken et par ganger. Tviler da. Lurer på om noen har erfaringer her? Spesielt om det rimeligste er anbefalesesverdig. Skal knipse helt vanlige portretter og det kan jo hende at 1,8 II - objektivet fyller mine krav. Prisdifferansen er jo et par tusen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lysten på et fastobjektiv til mitt 350D. Har vært nær å kjøpe 1,8 II, men har snudd på på vei inn i fotobutikken et par ganger. Tviler da. Lurer på om noen har erfaringer her? Spesielt om det rimeligste er anbefalesesverdig.  Skal knipse helt vanlige portretter og det kan jo hende at 1,8 II - objektivet fyller mine krav. Prisdifferansen er jo et par tusen !

7439164[/snapback]

 

Takker for det... greie nettsteder! Er vel ganske klart at det dyreste er så mye bedre. Legge til litt: har Canon 17-40 4L USM, noen vits i å legge 3000 i 50 1,2 USM ? Hvor mye betyr egentlig lysstyrken? Vet jo at det kan fotograferes i dårligere lys, men har jo en bra Canon-bltz da.

Lenke til kommentar
Takker for det...  greie nettsteder!  Er vel ganske klart at det dyreste er så mye bedre. Legge til litt: har Canon 17-40 4L USM, noen vits i å legge 3000 i 50 1,2 USM ? Hvor mye betyr egentlig lysstyrken? Vet jo at det kan fotograferes i dårligere lys, men har jo en bra Canon-bltz da.

7440158[/snapback]

 

For de som trenger lysstyrken og den optiske kvaliteten betyr 50/1.2 alt! Blitz er ingen erstatning for lysstyrke som det snakkes om her.

Du spør 17-40 vs 50/1.2.

Blir som å spør på et bilforum om det er verd å legge på 1mill for å få en Ferrari i stedet for en Subaru. To helt forskjellige bruksområder (men begge går bra på veien :) )

For noen (de som trenger 50/1.2) ville ikke 17-40/4 være verd fem flate øre, mens andre igjen hadde vært hjelpeløse med en fast 50 (fordi de må ha vidvinkelen).

Så disse kan ikke sammenlignes. 17-40 er for mannen i gata. 50/1.2 er et objektiv til 14.000 kroner som de største entusiastene og proffesionelle anskaffer seg.

Hvor får du forresten 'legge i 3000' fra? Differansen er mye større enn som så.

Skaff deg erfaring, så finner du ut etterhvert om det er 50/1.2 du vil ha. Inntil videre gjør 1.8 evt 1.4 jobben for en betydelig(!) mindre penge.

Lenke til kommentar
Lysten på et fastobjektiv til mitt 350D. Har vært nær å kjøpe 1,8 II, men har snudd på på vei inn i fotobutikken et par ganger. Tviler da. Lurer på om noen har erfaringer her? Spesielt om det rimeligste er anbefalesesverdig.  Skal knipse helt vanlige portretter og det kan jo hende at 1,8 II - objektivet fyller mine krav. Prisdifferansen er jo et par tusen !

7439164[/snapback]

 

Takker for det... greie nettsteder! Er vel ganske klart at det dyreste er så mye bedre. Legge til litt: har Canon 17-40 4L USM, noen vits i å legge 3000 i 50 1,2 USM ? Hvor mye betyr egentlig lysstyrken? Vet jo at det kan fotograferes i dårligere lys, men har jo en bra Canon-bltz da.

7440158[/snapback]

 

 

Sorry feilskrift, står i det første innlegget mitt; 1,4 !

Lenke til kommentar
Sorry feilskrift, står i det første innlegget mitt; 1,4 !

7442430[/snapback]

 

Ja kven kveit. Nå som 1.2 er ute kunne det jo vært den du mente :)

 

Jeg har hatt 1.4 men ikke 1.8. Veldig fornøyd med 1.4 med litt nedblending (til f/2.0 f.eks). 1.4 er uten tvil en litt langsiktig investering. Sjansen er der for at om du kjøper 1.8 nå, vil du før eller siden komme til å gå over til 1.4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...