Gå til innhold

Vil gi deg fem års klagerett


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal mobiler plutselig bli flere hundre prosent dyrere bare om reklamasjonsretten blir økt til fem år? Det er jo påstått at de aller fleste bytter ut sin telefon etter under to år, så prosenten som vil fordyre mobiler er nok veldig liten.

7454295[/snapback]

 

har spurt meg selv om det samme, spesielt siden 5 års regelen har vært der i flere 10 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jo, fordi at da må produsentene beregne en annen pris for telefonen siden den da skal leve lengre.. Det er min teori.. men selvfølgelig, det trenger jo ikke å bli dyrere...

7455844[/snapback]

 

ikke nødvendigvis, det henger mye sammen med sannsynlighet. Om sjansene for en 5 år gammel telefon er små pga folks forbruksmønster, så vil de ikke måtte det. Hadde vært tonnevis så ville det kanskje øke litt.

 

men det er uansett veldig korttenkt å rope om høyere priser.

Lenke til kommentar

Men vi lever da ikke i et lukket marked. Prisene på mobiler i Norge må forholde seg til prisene i våre naboland, ellers handler vi der. Det er lite sansynlig at prisen vil gå opp, det vil heller være et større fokus på å skape produktinovasjoner som gir produktene lengre levetid.

Lenke til kommentar

Jeg og tror prisene i praksis vil gå opp og ligge der hvertfall de første årene, men det er hvor mye de vil gå opp som er viktig. Om økningen av sluttprisen for oss forbrukere lander på 1-5% over dagens nivå er det en utgift jeg lett tar på meg mot en garantert fem års reklamasjonstid uten å måtte slåss mot systemet som du må i dag.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal mobiler plutselig bli flere hundre prosent dyrere bare om reklamasjonsretten blir økt til fem år? Det er jo påstått at de aller fleste bytter ut sin telefon etter under to år, så prosenten som vil fordyre mobiler er nok veldig liten.

7454295[/snapback]

 

heh...så du mener at det vil være enkelte modeller som er laget spes for de som vil ha 5 års klagerett, mens de som bytter hvert år kan kjøpe de som er billige? selvfølgelig må de da lage alle modellene slik at de holder i 5 år, og at det vil gjøre telefonene dyrere trenger du ikke være einstein for å skjønne.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal mobiler plutselig bli flere hundre prosent dyrere bare om reklamasjonsretten blir økt til fem år? Det er jo påstått at de aller fleste bytter ut sin telefon etter under to år, så prosenten som vil fordyre mobiler er nok veldig liten.

7454295[/snapback]

 

heh...så du mener at det vil være enkelte modeller som er laget spes for de som vil ha 5 års klagerett, mens de som bytter hvert år kan kjøpe de som er billige? selvfølgelig må de da lage alle modellene slik at de holder i 5 år, og at det vil gjøre telefonene dyrere trenger du ikke være einstein for å skjønne.

7458809[/snapback]

 

Kan dra en sammenlikning fra forsikringsbransjen:

 

om alle kan leve til de blir 120 år, men fåtallet gjør det, så betyr ikke det at det blir vesentlig dyrere forsikring.

 

Etter min mening så blir det ikke snakk om mange kronene dersom det blir realitet. Med mindre nordmenn da endrer sine vaner, noe som vil ta tid pga treghet i preferanseendring generelt hos forbruker.

Og en da får vesentlig flere som beholder telefoner over flere år.

 

 

I bunn og grunn tviler jeg sterkt på en vil se en drastisk økning i priser, eventuelt i det hele tatt. Alt avhengig av hvem som tilslutt må ta skylden.

Lenke til kommentar
heh...så du mener at det vil være enkelte modeller som er laget spes for de som vil ha 5 års klagerett, mens de som bytter hvert år kan kjøpe de som er billige? selvfølgelig må de da lage alle modellene slik at de holder i 5 år, og at det vil gjøre telefonene dyrere trenger du ikke være einstein for å skjønne.

7458809[/snapback]

Nei det mener jeg ikke og tror ikke jeg har sagt noe i den rettningen heller. Jeg mener at prosentdelen mobiler som blir reklamert over toårsgrensen mot antall mobiler solgt totalt trolig blir veldig liten.

Hvis det i dag blir solgt 100 mobiler hvor 10% blir reklamert under to år og 1% over to år vil ikke den ene prosenten påvirke prisen på de 100 mobilene mye i forhold til tidligere når den ene prosenten ikke fikk reklamere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...