Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er subnett maske?


Anbefalte innlegg

hei.

 

Er det noen av dere som kan fortelle meg hva subnett maske er for noe? Hva det er godt for? Hvordan det fungerer? O.l... Må jo erlig inrømme at jeg ikke har googlet på det selv. Ja jeg vet.. Jeg er litt lat av og til, men det var vel egentlig først og fremst fordi jeg tenkte at det var så mange skarpe kniver her! ;)

 

Og til vår kjære HW.no stabb. Hvis dere ser dette innlegget etterlyser jeg en skikkelig guide om alt slikt som har med IP-adresser (manuell vs. statisk), DHCP, DNS, subnett, MAC-adresse og alt det der. Tror sikkert ikke jeg er den eneste i som ønsker en dypere forståelse av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TCP/IP-guide

 

Guiden over gir også svar på dine andre henvendelser. Og guiden er hos HW.no

 

Utdrag fra ditt spørsmål:

 

Subnett maske

Dette er et 32-bit nummer som brukes til å dele en IP-adresse opp i nettverks-ID og host-ID. Hensikten er å fortelle rutere om en IP adresse er på lokalt subnett eller et annet subnett. Default subnettmaske er 255.0.0.0 for klasse A IP adresser, 255.255.0.0 for klasse B og 255.255.255.0 for klasse C.

 

Skal man regne dette ut manuelt bør man bruke binære tall istedet for desimale tall.

 

172.16.0.0 -> 10101100 10000000 00000000 00000000

 

For å dele 172.16.0.0 opp i 6 subnett må man låne 3 bits fra host-ID. Antall subnet får man med denne formelen: 2n - 2. Det gir 23 = 8 - 2 = 6 subnett.

 

Av Arsæll Benediktsson

Publisert 26. sep. 2003 00:49

Oppdatert 25. mai. 2004 09:19

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...