Gå til innhold

En dyrekjøpt erfaring rikere - les og lær!


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg håper andre her på forumet kan ta lærdom av, slik at den idiotiske feilen jeg gjorde ikke skal skje med andre...

 

Jeg satt her sist lørdag med systemet mitt, da det plutselig begynte å henge/fryse plutselig i Windows. Da jeg startet systemet på nytt, kom det bare blåskjerm i stedet for Windows-logoen - uansett om man startet i vanlig- eller sikkermodus. Lot maskinen stå i en halvtime i håp om det bare kunne ha vært en overoppheting, og prøvde igjen da. Denne gangen var det ikke noe skjermbilde i det hele tatt, viftene bare gikk hele tiden. Hovedkortet mitt, et EVGA nForce 680i, har diagnose-LEDs (2 stk 7-segment), som kan vise hva skjer til enhver tid under oppstart - i mitt tilfelle viste denne bare 2 horisontale streker på midten av LEDene.

 

Tenkte der og da at det da var hovedkortet som hadde røket, så jeg sendte en returforespørsel til Komplett. Kunne selvfølgelig ikke være uten PC framover, og siden Komplett ikke hadde akkurat dette hovedkortet på lager, valgte jeg å kjøpe et nytt et hos Datakjeden Stavanger og få kreditert det jeg sendte tilbake til Komplett. Datakjeden skulle ha kr 2884,- for kortet (mot Komplett sine kr 2595,-), men jeg tenkte at dette ville være en liten pris å betale for å få PCen oppe igjen med en gang. Mandag kveld monterte jeg det nye hovedkortet inn i PCen, mens jeg pakket det andre kortet ned for å få sendt det tilbake til Komplett. Jeg trykket på strømbryteren, og ventet spent...

 

...bare for å se at den samme feilen fremdeles var til stede - sort skjerm, alle vifter på full guffe samt 2 streker på diagnose-LEDene. "Hva pokker!?" tenkte jeg, og pekte da ut den neste syndebukken: CPUen, en Intel Core 2 Duo E6600. Pakket ned også denne for kreditering mot Komplett, og gikk neste morgen til StartIT på Stavanger og kjøpte meg en ny E6600. Der skulle de ha kr 3249,- for prosessoren (mot Komplett sine 2850,-). Men igjen, bedre å legge i ekstra enn å måtte vente i flere dager på Komplett. Den nye prosessoren ble installert, og jeg skrudde igjen på maskinen.

 

Og nok en gang - akkurat de samme feilsymptomene. "Er det minnet nå da?" tenkte jeg oppgitt, og gikk i gang å teste minnebrikkene (Corsair Dominator PC6400 2GB) i de forskjellige sporene. Måtte jeg bla opp enda mer penger på nytt minne? Dette ville i så fall bli den dyreste julen i manns minne for min del...

 

Deretter, ved en ren og skjær tilfeldighet, la jeg merke til at DVD-brenneren min ikke ville åpne luken da jeg trykket på Eject-knappen. Da begynte følgende absurde tanke å bre seg i hodet mitt: Hadde jeg brent av tusenvis av kroner, bare på grunn av en løs kabel i strømforsyningen min (MIST 600W, modulær)? Jeg sjekket etter, og visst pokker, kontakten for 8-pins tilkoplingen til hovedkortet hadde løsnet. Jeg satte på plass denne, og vips, da var systemet oppe og kjørte igjen! Jeg følte selvfølgelig en stor lettelse over at alt fungerte igjen, men denne følelsen ble erstattet av en uendelig stor irritasjon over meg selv - 6133 spenn blåst vekk uten at jeg hadde trengt å bruke det i det hele tatt!

 

Jeg bestemte meg å ikke bruke angreretten hos Komplett på hovedkortet og CPUen jeg trodde var defekt, da alt dette var min egen skyld og ikke Komplett sin. Så jeg satte inn den opprinnelige maskinvaren fra Komplett i PCen igjen, og systemet fungerte ikke uventet like fint etterpå. Jeg kommer da til å legge ut varene kjøpt på Datakjeden og StartIT på Bruktmarked.no til en fin julepris.

 

Så moralen i denne historien er: Sjekk ALLTID strømforsyningen først når det skjer noe galt med din PC, så slipper du de lidelser jeg nettopp har vært gjennom..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der høres utrolig kjedelig, men husk at du ikke har tapt over 6000 fordi du vil får igjen mesteparten. Mest sannsynlig kommer denne saken til å koste deg rundt 1000.

 

Selv er jeg av den oppfatning av at de store problemene har de enkleste løsningene. Vil f.eks. pc ikke starte er det som regel et kontaktproblem eller kortslutning. Det å begynne å bytte skjermkort og cpu er derfor gale mattias i mine øyne før alt annet er prøvd. Men men..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Han har vel ikke kjøpt det i nettbutikk, og har derfor ingen angrerett.

7436240[/snapback]

 

Han har jo sansynigvis angrerett uansett, så lenge det er kjøpt av en privatperson som kjøper varen av en forhandler. Da er det jo forbrukerkjøpsloven som gjelder. :hmm:

7436267[/snapback]

Ja, men angrerett trer i kraft når du handler uten å ha sett varen fysisk hos forhandler.

 

Via katalog, telefon og Internett.

Lenke til kommentar
Kjedelig historie  for deg EviLEddiE - (selv om det var god lesning for meg!)

 

'Aldri så galt at det ikke er godt for noe '  - dyrkjøpt lærdom sitter lengst.

 

 

btw, kjøp over disk gir ikke angrerett, idet du har anledning til å ta varen i 'øyesyn'.

7436638[/snapback]

Han kjøpte første hovedkortet på komplett.no ;)

Lenke til kommentar
Kjedelig historie  for deg EviLEddiE - (selv om det var god lesning for meg!)

 

'Aldri så galt at det ikke er godt for noe '  - dyrkjøpt lærdom sitter lengst.

 

 

btw, kjøp over disk gir ikke angrerett, idet du har anledning til å ta varen i 'øyesyn'.

7436638[/snapback]

Han kjøpte første hovedkortet på komplett.no ;)

7440259[/snapback]

 

 

..

Jeg bestemte meg å ikke bruke angreretten hos Komplett på hovedkortet og CPUen jeg trodde var defekt, da alt dette var min egen skyld og ikke Komplett sin.

..

7434601[/snapback]

^^ Trur trådstarter har gjort et bevist valg, å ikke bruke angreretten hos komplett.no. :whistle:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...