Gå til innhold

Resident Evil 4 versus Gears of War

siDDis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som ødela for meg i RE4 var kontrollen. Alt for stiv og når man da i tillegg får et kamera som er låst fast, og så nærme den du spiller, så ble det bare håpløst. Og da driter jeg rett og slett i hvor bra historien er i et spill; går det ikke an å kontrollere det på en god måte så blir det ingen god opplevelse og (i hvert fall) jeg slutter å spille. Er vel det det handler om, er det ikke? En god spillopplevelse?

Skrevet

Jeg mener at GEARS godt kan sammenlignes med Resident 4. Begge spillene har 3 persons synsvinkel. GEARS har hentet over skuldren-sikte ifra Resident evil 4. GEARS bruker interaktiv knappesystem akkurat som RE4. Beserkeren kan sammenlignes med den blinde fyren med jernkloa i RE4. Wretches (eller hva de nå heter) kan sammenlignes med insektene i kloaken i RE4.

RE4 sin singel player tar omtrent 20 timer ved første gjennomgang, sammenlignet med GEARS 10. RE4 har mange flere våpen + oppgradering + gjemte skatter.

Jeg skjønner ikke de som klager på RE4 kontroll. Den fungerer i min øyner perfekt. RE4 har bedre AI og bedre bosser. Gears har bedre grafikk og bedre value p.g.a multiplayer.

GEARS er et godt spill, men er i mine øyner blitt litt for mye hypet.

Legger ved Gameranking sine score for begge spillene :

RE4 er ranket som nr. 6 med et snitt på 95,9: uservote 9,2

GEARS er ranket som nr. 26 med et snitt på 94,7 uservote 8,6

Skrevet (endret)

Hvorfor må alltid ting være satt opp mot hverandre? Både RE4 og Gears er da knallspill, og er ganske forskjellige opplevelser. Cliffy B var klart inspirert av RE4 på noen spesifikke punkter (kameravinkel f.eks), men stemning og gameplay i Gears er nokså forskjellig likevel. Spill gjennom begge to og ta hver av dem for hva de er...

PS Synes det er greit å spille ting selv før man uttaler seg om multiplayer-komponenten. ;)

Endret av thomanil
Skrevet (endret)

Begge spillene er supre og jeg har faktisk spillt begge spillene ... (Trodde det var en forutsetning for å uttale seg, men ...).

Hvilket spill som er best blir jo en smakssak og kan egentlig ikke diskuteres. Liker du konge grafikk og adrenalin som strømmer i strie strømmer så er spillet for deg. Om du heller vil ha litt bedre tid til å nyte turen med litt skummel stemning og en god dose gjennkjenning så er RE4 helt topp.

Når det gjelder å sammenligning av gamerankings score for å finne ut hvilket spill som er best så synes jeg ikke det duger. Det er bare å se på de gamle dreamcast spillene og de gamle og nye spillene til nintendo konsollene som gjennomgående får for gode karakterer. Grunnen til dette er at det er veldig mange med sterke følelser for disse gamle erverdige spill/konsollutviklerene og som derfor er positivt innstilt til det mest som de leverer. Jeg har selv vært en slik sega fan som digget alt som kom fra den kanten nesten uansett hvor sært det var.

Sony, MS og særlig PC må jobbe mye hardere for å få et samlet pressekorps til å gi dem den samme støtten.

Men for å komme litt ned fra viddene så er budskapet mitt:

Begge vinner!

Endret av mbiof
Skrevet (endret)
Det er bare å se på de gamle dreamcast spillene og de gamle og nye spillene til nintendo konsollene som gjennomgående får for gode karakterer.  Grunnen til dette er at det er veldig mange med sterke følelser for disse gamle erverdige spill/konsollutviklerene og som derfor er positivt innstilt til det mest som de leverer.  Jeg har selv vært en slik sega fan som digget alt som kom fra den kanten nesten uansett hvor sært det var.

Sony, MS og særlig PC må jobbe mye hardere for å få et samlet pressekorps til å gi dem den samme støtten.

7431061[/snapback]

jaha, så du sier at spilleindustrien favoriser Nintendo og Sega ?

Latterlig :!:

Pc har høyere standard og sliter derfor med å oppnå de aller høyeste karakterene.

Hvis du ser på top 10 på gamerankings så ser du at de fleste spillene der revolusjonerte sin sjanger. Zelda OOT, SM64 , Goldeneye

Endret av chelatoth
Skrevet

Jeg sier ikke at spillindustrien favoriserer nintendo og sega, men at spillanmeldere generelt sett er mer positivt innstilt til de nevnte merkevarene. De fleste av anmelderene er i allefall i midten av tjueårene og har vokst opp med disse merkevarene.

Ikke prøv å påstå at det ikke kribler litt ekstra etter sega jingel introen om du har eid megadrive, dc ... Sånn er det bare!

La oss se litt nærmere på den listen til gamerankings.

Alle de 6 første spillene på listen kommer fra konsoller som typisk tapte for en større konsoll. Da tenker jeg ikke på rå kraft, men på salgstall.

Av de 10 første spillene som ligger på listen er det 1 pc spill! Hvor er system shock 2? Jo den ligger på 64 plass (Jeg vet at dette blir en smakssak, men alle som ikke liker system shock 2 er litte bitte granne hemma)

Og for ikke å snakke om quake3. Er det noen på forumet som tror at DC versjonen er nesten 10% bedre enn pc versjonen? Til og med ps2 versjonen uten online del får bedre score enn pc varianten.

Skrevet
Jeg sier ikke at spillindustrien favoriserer nintendo og sega, men at spillanmeldere generelt sett er mer positivt innstilt til de nevnte merkevarene.  De fleste av anmelderene er i allefall i midten av tjueårene og har vokst opp med disse merkevarene.

Alle de 6 første spillene på listen kommer fra konsoller som typisk tapte for en større konsoll.  Da tenker jeg ikke på rå kraft, men på salgstall.

Av de 10 første spillene som ligger på listen er det 1 pc spill!  Hvor er system shock 2?  Jo den ligger på 64 plass (Jeg vet at dette blir en smakssak, men alle som ikke liker system shock 2 er litte bitte granne hemma)

Og for ikke å snakke om quake3.  Er det noen på forumet som tror at DC versjonen er nesten 10% bedre enn pc versjonen?  Til og med ps2 versjonen uten online del får bedre score enn pc varianten.

7431905[/snapback]

Hva har salgstall noe å gjøre med kvalitet :roll:

Som jeg sa tidligere. Pc har høyere standard.

Skrevet
Det som ødela for meg i RE4 var kontrollen. Alt for stiv og når man da i tillegg får et kamera som er låst fast, og så nærme den du spiller, så ble det bare håpløst. Og da driter jeg rett og slett i hvor bra historien er i et spill; går det ikke an å kontrollere det på en god måte så blir det ingen god opplevelse og (i hvert fall) jeg slutter å spille. Er vel det det handler om, er det ikke? En god spillopplevelse?

7430546[/snapback]

Kontrollen i RE4 tar vekk kameraproblemene man har i alle 3Dspill med spillerkontrollert kamera, og som resultat så er kontrollen litt mer restriktiv.

I mine øyne er det en helt grei byttehandel.

Har ingen problemer med å kontrollere RE4, og synes det er ett av de aller mest behagelige kamerasystemene, sammen med Legend of Zelda: The Wind Waker(Som forøvrig har langt mer kameraproblemer).

Så smaken er som baken.

Skrevet
Og for ikke å snakke om quake3.  Er det noen på forumet som tror at DC versjonen er nesten 10% bedre enn pc versjonen?  Til og med ps2 versjonen uten online del får bedre score enn pc varianten.

7431905[/snapback]

Quake3 på PC fikk relativt mye dårligere mottagelse enn det fortjente siden mange PC anmeldere mente at det ga dårligere utvalg en konkurrentene. I ettertid har det vist seg at Quake3 hadde langt lenger levetid enn noen av konkurrentene.

På Ps2 og Dreamcast fantest det så godt som ingen konkurrenter, og dette gjorde at anmelderne kanskje ga de bedre kritikk enn versjonene fortjente.

Dette har absolutt ingenting med konsolloyalitet å gjøre.

Skrevet

Hvor mye sammarbeid det skal være i GoW bestemmer spillerene, men de fleste folka er drittsekker ;) Blitt halv-lei av GoW nå, mest fordi multiplayeren er så utrolig laber! Vi mangler oppgavebasert Multi, gi spilleren ett mål ;)

Skrevet

RE4 er uten tvil bedre enn GOW.

GOW var sykt bra som coop, men som single player var det kjedelig.

Er vel ingen spill i verden som er bedre enn Resident Evil serien.

Venter bare på nr 5 :thumbup:

Skrevet

Sånn historiemessig så er det vel RE2 og RE3 som er best. 2'ern hadde stor replay value for min del hvertfall. Fullføre spillet 4 ganger for å få med deg alt og nye områder og spillet er vel kanskje det kuleste i serien også. Re3 var utrolig bra det også, og tilslutt så var jeg og en kamerat udødelig. Og dette var pga. det nye dodge systemet. Lærte man seg dette så ble spillet 100 ganger lettere:p

Re4 brakte noe nytt inn denne serien og det var kamerasystemet som var plassert over din høyre skulder og full kontroll over skytingen din. Spillet i seg selv var utrolig bra, men til tider så savnet jeg zombiene og resten av de knallgode fiendene fra de eldre spillene. RE 4 var mye bedre enn GeoW spør man meg, men de gamle RE spillene er fortsatt best:)

Skrevet

RE skal ha dårlig historie, det er en B-film i spillformat. Jeg syns også kontrollene skal være litt stive, det var litt av sjarmen i RE1 og RE2, det skal være som et mareritt hvor du løper men kroppen føles kjempetung og det er som du løper i sirup. Hadde forøvrig aldri problemer med kontrollenei RE4, og syns dette var et fantastisk spill. Lånte GC'en til en kompis bare for å spille det.

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd GeOW, men skulle jeg sammenligne det med noe ut i fra det jeg har sett tror jeg ikke RE4 er det første jeg hadde tenkt på.

Skrevet

Syns styringen i RE4 var heller dårlig.

Det blir nesten for dumt å sammenligne disse spillene.

Gears Of War har et mer filmatisk gameplay, tenker på løpingen osv.

RE4 er mer statisk.

Syns begge spillene er altfor hypet opp, men at RE4 er enda mer hypet opp enn Gears Of War.

Syns faktisk Rainbow Six Vegas imponerte mer enn Gears Of War, selvom det fikk mindre score.

Skrevet
Syns styringen i RE4 var heller dårlig.

Det blir nesten for dumt å sammenligne disse spillene.

Gears Of War har et mer filmatisk gameplay, tenker på løpingen osv.

RE4 er mer statisk.

Syns begge spillene er altfor hypet opp, men at RE4 er enda mer hypet opp enn Gears Of War.

Syns faktisk Rainbow Six Vegas imponerte mer enn Gears Of War, selvom det fikk mindre score.

7437459[/snapback]

Hvorfor syns du styringen i RE4 var dårlig? Hvorfor er RE4 enda mer hypet opp enn GOW? Husker ikke det var 30 tråder om RE4 da det var nytt?, i motsetning til alle de GOW trådene som flyter rundt her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...