Gå til innhold

Valg av videokamera, HDR-SR1E ?


Anbefalte innlegg

Sony DV kamera HDR-SR1E 30GB HDD, HDV 1080i, 3.5" touch LCD, 4MP stillbilder

Er det et godt valg å gå for dette filmkameraet?

 

Jeg flytter til Hawaii i januar, så hadde vært greit å kjøpt seg et skikkelig kamera når jeg først skal oppleve livet på andre siden av jorden :)

 

Men jeg vil høre deres mening, siden jeg ikke er noen kameraguru. Kommer det snart en arvtaker til denne modellen, eller bør jeg vente på noe annet, eller er dette et dårlig kjøp?

 

All respons er velkommen.

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sony DV kamera HDR-SR1E 30GB HDD, HDV 1080i, 3.5" touch LCD, 4MP stillbilder

Er det et godt valg å gå for dette filmkameraet?

 

Jeg flytter til Hawaii i januar, så hadde vært greit å kjøpt seg et skikkelig kamera når jeg først skal oppleve livet på andre siden av jorden  :)

 

Men jeg vil høre deres mening, siden jeg ikke er noen kameraguru. Kommer det snart en arvtaker til denne modellen, eller bør jeg vente på noe annet, eller er dette et dårlig kjøp?

 

All respons er velkommen.

 

Anders

7425993[/snapback]

 

Den største utfordringen med dette videokameraet er at HD-formatet den tar opp i er helt nytt, slik at det pr. idag ikke finnes software for redigering. I tillegg kreves det en kraftig PC for å spille av opptakene.

Lenke til kommentar

Kamera med tape er foretrukket av flere grunner. Søk på forumet, så finner du svar. Ellers er Panasonic sine PAL kamera kommet bedre ut i tester enn Sony sine dyrere HDV kamera, antakeligvis på grunn av bedre optikk og sensorteknologi (3CCD). Også dette står det mye om på forumet. Jeg tror ikke kun på tester, men har selv erfart at HDV fortsatt har sine ulemper på grunn av høyere komprimering. Spesielt i bevegelser er det ikke et helt modent medie.

 

Bare så du gjør et veloverveid valg, og ikke velger HDV og HDD kun fordi det er nyeste teknologi (som langt fra alltid er bedre enn gammel teknologi).

Lenke til kommentar

Takk for begge svar.

 

har en kraftmaskine av en annen dimensjon her, så vil ikke tro at redigeringen skal være noe problem sånn sett. Jeg trodde Premiere 2 hadde støtte for redigering av HD?

 

Make every frame count with Adobe® Premiere® Pro 2.0 software, the essential tool for professional video editing. Capture and edit virtually any format, from DV to uncompressed HD, and output to tape, DVD, and the web. Providing unparalleled integration with other Adobe applications, Adobe Premiere Pro 2.0 sets new standards for efficient digital filmmaking.

 

Men det stemmer sikkert at PAL og tape er det foreløbig beste alternativet, til teknologien blir mer vellutviklet. Det er bare det at å kunne lagre 30gb rett på kameraet uten noe tape høres veldig fristende ut.. Kom gjerne med flere svar.

 

Hilsen

Anders

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjeld SR1 (som forøvrig korkje er eit DV-kamera eller eit HDV-kamera, slik det står i linja eg reknar med du har kopiert frå ein butikk e.l.) so er ikkje problemet oppløysninga, men komprimeringa. Det bruker ein ganske ny codec som heiter AVCHD, og er basert på H.264 (MPEG4 part 10), og denne har endå ikkje støtte blant nokon redigeringsprogram. Det vil kome, då mange selskap -- Adobe inkludert -- skal støtte formatet. Støtte i Sony Vegas skal kome til våren, men resten veit eg ikkje. PPro vil kanskje ikkje støtte det før 2.5 kjem ut.

 

Elles so er HD berre ein fellesbetegnelse på alle videoformat med høgare oppløysning enn SD (Standard definition, altso PAL og NTSC), so det kan kome i mange ulike former.

Lenke til kommentar

Ok. Men jeg tror jeg går for den SR1E'en. Virker som alle som har testet den har vært svært fornøyd. Og harddisk + 1080i er veldig fristende i mine øyne.

 

Men om noen har veldig invendinger mot dette, skyt løs, så jeg får enda mer perspektiv. Det jeg ser på som hovedproblemet nå, er ikke redigeringsmulighetene, men heller det at det kun er 1CCD og ikke 3. Jeg kommer til å drive med en del filming av blant annet toppturer, snowkiting, vannkiting, og diverse andre sporter. Så før jeg trykker bestill, kom med noen flere invendinger her.

 

Takk

 

Anders

Lenke til kommentar

Jeg bestilte selv et SR1 tidligere i dag, etter å ha tenkt på det i noen uker. Jeg ser gode argumenter for både 3CCD vs 1CCD (SR1 har en CMOS-chip og ikke CCD), og tape vs HDD. Har i dag et Sony PC350, som firewireporten er ødelagt på, og valget stod derfor mellom et veldig billig miniDV-kamera jeg kunne bruke for kopiering til PC og redigering, og å velge et annet format.

 

Argumentet med å slippe tape var det som ble utslagsgivende for min del. Kjøping av tape, lagring, spoling, rensing og slitasje er noe jeg sannsynligvis ikke kommer til å savne veldig mye. Jeg må riktignok kjøpe en harddisk i ny og ne, men det skal jeg nok takle, og så får jeg låne meg et kamera til å kopiere de gamle tapene til PCen.

 

Det blir ofte argumentert med at tape gir mer lagringskapasitet enn HDD, noe som forsåvidt stemmer. Det som også må tas med i betraktning er at AVCHD-komprimeringen er mer effektiv enn MPEG2 som brukes på tape, og derfor kan ikke disse sammenlignes direkte mot hverandre.

 

Så vidt jeg kan se holder 30GB til 4 timer i høyeste HD-kvalitet. Hvis jeg husker riktig gikk det med rundt 15GB med 1 time i SD fra miniDV?

 

Det eneste du må ha i bakhodet når det gjelder SR1 og diverse friskusaktiviteter, er at den på grunn av harddisken har en høydebegrensning (tror det er 10.000 fot).

 

Det er mange som påpeker at mangelen på redigeringsmuligheter akkurat nå er den største bakdelen med kameraet. Det er et problem som vil bli løst, så det største problemet er egentlig ikke noe problem. Det nest største problemet bør i så måte være med interessant, men jeg har ikke funnet noe særlig med andre problemer...

 

Jeg er klar over at AVCHD nødvendigvis ikke blir standarden for all fremtid. Det blir nok heller ikke miniDV, på samme måte som Super8, Hi8 eller VHS-C. Det vil alltid komme noe bedre som gjør at man humrer over de gamle formatene man brukte en gang i tiden. Det gjør vi kanskje av AVCHD også om noen år, men mens vi humrer kan vi i alle fall se på opptak i 1080i fra 2006, som i tillegg er lett tilgjengelige fra harddisken :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar Jarlsberg, det der var akkurat det jeg trengte for å gå for SR1E'en :D

 

Gleder meg virkelig til å få testet dette kameraet.

 

Litt dumt at jeg burde være under 10.000 fot, med tanke på Alaska turer, men i Norge er det der ikke noe problem. Bør jeg bruke noe for å isolere kameraet mot snø / sand / salt ?

 

Noen formeninger om dette stativet også ?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328537&cks=ACC

 

Takk igjen for innlegget ditt Jarlsberg

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ingenting om det stativet, så det blir bare gjetting. Men generelt er ikke alltid lette stativ et pluss når det gjelder stabilitet, og særlig ikke i vindfulle strøk.

 

Hvis du skal flytte til USA, kan det være en del å hente på å kjøpe utstyr derfra mens du er der. Da jeg bodde i USA sparte jeg mange tusen på å kjøpe både videokamera, digital speilrefleks og optikk fra amerikanske nettbutikker.

 

Selv om firewireporten på kameraet mitt røk etter jeg kom hjem, og jeg måtte betale 4500,- for å bytte en SW-motor på en 70-200 i Norge, sparte jeg allikevel en del penger på å kjøpe der borte. Nettbutikker som www.bhphotovideo.com og www.adorama.com har bra priser.

 

Prisforskjellen på SR1 er ikke så stor mellom Norge og USA nå. Så hvis du ikke skal være borte i årevis ville jeg kjøpt dette i Norge. Dersom du skal bo i USA noen år kan det være like greit å kjøpe det i USA, men det kommer helt an på hvor du befinner deg når eventuelle feil oppstår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...