Gå til innhold

Ny vifte på taisol!!


staagri

Anbefalte innlegg

Har nettop satt sammen ny maskin, men kjøleren Taisol CGK760 bråker noe jævli.

Dette går ikke da maskinen er til gamlingene til en kamerat....

Har XP1600 på MSI K7T-266 PRO2-RU

Temp er 41 på cpu m/artic silver og 38 på chipssett, har en papst 8412NGL 12db som trekker ut bak og vurdere og putte inn en til i front.

Har sett på denne viften hos microplex til kjøleren:

papst 612fl 10db 60x60x15mm (den passer vel rett på??)

Er litt usikker på om tempen blir for høy med den "11m^3/time.

Noen som har tanker om dette vil fungere, evt. forslag til annen vifte??

Det beste hadde jo vert om komplett i oslo hadde noen bra vifter men jeg har forstått det slik at dem har kun jetfly eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk enig i at Taisolen bråker for mye. Den har en høy irriterende lyd. (Derfor bygde jeg vannkjøling :smile:)

 

Ikke kjøp vifter på komplett. Bestill en 60->80mm overgang og sett på 80mm papst vifta som gir 19db (Større vifter gir mindre støy og mer kjøling). Har ikke testa dette oppsettet sjøl, men har lest om andre som har gjort det. Hørtes uansett ikke ut som den maskina blir utsatt for så mye overklokking, så så lenge CPU ikke går over 60 grader så holder det lenge-...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-17 12:57, staagri skrev:

Har nettop satt sammen ny maskin, men kjøleren Taisol CGK760 bråker noe jævli.

Dette går ikke da maskinen er til gamlingene til en kamerat....

Har XP1600 på MSI K7T-266 PRO2-RU

Temp er 41 på cpu m/artic silver og 38 på chipssett, har en papst 8412NGL 12db som trekker ut bak og vurdere og putte inn en til i front.

Har sett på denne viften hos microplex til kjøleren:

papst 612fl 10db 60x60x15mm (den passer vel rett på??)

Er litt usikker på om tempen blir for høy med den "11m^3/time.

Noen som har tanker om dette vil fungere, evt. forslag til annen vifte??

Det beste hadde jo vert om komplett i oslo hadde noen bra vifter men jeg har forstått det slik at dem har kun jetfly eller?




 

Komplett i Oslo fører Taisol, Zalman og Alpha så de har ikke bare jetfly vifter. Viftene som selges på Komplett.no er jetfly..

 

Prøv deg på en Zalman CNPS 6000-Cu.. den er rimelig stillegående med sine 20dB..

Tror den lå på ca. 450,-

Lenke til kommentar

Ang.vifter på komplett selger dem vifter seperat fra kjølere som er noe bra?? har akkurat kjøpt taisolen, så jeg gidder ikke å kjøpe en ny!!!

 

Tenkte bare jeg sku spørr her først da det er enklere en å stå 1 time i kø på butikken!!!!!!

 

Vurderer å bare klippe ledningene å koble 7volt fra strømforsyningen......vil helst ungå mekking siden det ikke er min maskin å!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-17 16:32, staagri skrev:

Ang.vifter på komplett selger dem vifter seperat fra kjølere som er noe bra?? har akkurat kjøpt taisolen, så jeg gidder ikke å kjøpe en ny!!!


Tenkte bare jeg sku spørr her først da det er enklere en å stå 1 time i kø på butikken!!!!!!


Vurderer å bare klippe ledningene å koble 7volt fra strømforsyningen......vil helst ungå mekking siden det ikke er min maskin å!!!


 

De har Papst 60x60mm, men regner ikke med at de er på lager i Oslo.. Skal du montere en ny vifte på Taisolen kan du jo ventuelt kjøpe fan-adapter (eller lage selv) og sette på en 80x80mm vifte..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-17 18:12, lithium skrev:

Taisol kjøleren bråker omtrent ikke... sikker på at kammeraten din ikke har fixa på kjølern?


 

Hvis ca. 30dB er "omtrent ikke", lurer jeg på hvordan støynivået på resten av maskinen din er :smile: Er Taisol'en min som bråker mest i maskinen min, så 30dB er vel ikke akkurat stillegående (Selv om det finnes bøttevis av kjølere som VIRKELIG bråker, dvs 40dB++). Skal bestille fanadapter og 80mm Papst eller.no. Et støynivå på rett rundt 20dB vil helt klart være noe en kan kalle støysvak.

 

 

--

Tommy H.

Lenke til kommentar

 

Hva skal han med 60>80mm adapter når vifta han tenker på er 60x60mm? Alle Papst-viftene som begynner på 612 er 60x60mm, mens alle som begynner på 8412 er 80x80mm.

 

Ah, jeg glemte å sitere CSSSK's posting, han mente at en 80mm vifte kunne gjøre seg. Beklager dette. :smile:

 

Mine systemtemperaturer ligger på 38 grader ved idle, og 44 grader ved maks belastning over tid. Dette fikk jeg prøvd ut inntil jeg klarte å tweaket Win2k'en min slik at det ikke var prosesser som kjørte CPU'en min på full guffe hele tiden. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-19 12:59, Messiah skrev:

Hmm det er det dummeste jeg har hørt ,att den lille "pingle"Delta vifta med på Taisol CGK 760 bråker.


Da skulle dere ha hørt Delta Black Label vifta (den største) som jeg har :smile:

den bråker mye den.



 

Det hadde jeg også før, men nå som jeg har bytta til en PAPST vifte, sank tempen...anbefalles....støyer mye mindre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...