Gå til innhold

Er det virkelig så stress å arrangere?


Anbefalte innlegg

jeg har også arrangert et par lan på den lokale skolen her. vi fikk låne gymmsalen gratis mot at vi vasket pent etterpå :) vi fikk også internet fra skolen de er koblet på fiber og linja er på 100/100mbit :D var morro det alle spilte ilag over internet alle hadde 9-10 i ping :dontgetit: da var deltagerne fornæyde for og si det sånn :)

på dhcp servern vår kjørte vi server 2003 som fungerte utmerket :whistle:

vi koblet nettet slik som detta: nett linja fra skolen--> dhcp server-->backbone switch 16 porter gigabit switch så koblet vi alle 4 asus switchene som hadde gigabit uplink porter inn i backbone switchen. nettet var dønn stabilt hele lanet! tips: kjøp inn for mye godterier og lign så leverer dere heller tilbake vi klarte og kjøpe for lite og ikke tilgang til bil så da blei det triulling av vogn :ermm:

 

sats også på gode vakter, som har mulighet for og være der hele døgnet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har planlagt å bruke klasserom som sovesaler, og i hvert klasserom har 2 doer. Det blir da tilgang på 4 evt. 8 toaletter, hver har egen vask. Når det kommer til rengjøring av disse har vi ikke planlagt dette. Det er jo klart at det skal være toalettpapir og såpe tilgjengelig under hele arrangementet. Dette må vi tydelighvis se litt nærmere på :)

7416950[/snapback]

 

 

Av erfaring: folk klarer ikke å beherske seg. En dass kan ikke stå urørt gjennom et helt LAN, dere må ha crew som rydder og drar en mopp og en klut der innimellom.

Lenke til kommentar
Av erfaring: folk klarer ikke å beherske seg. En dass kan ikke stå urørt gjennom et helt LAN, dere må ha crew som rydder og drar en mopp og en klut der innimellom.

7715185[/snapback]

Ja huff.

Folk er utrolig dårlige på å oppføre seg da de tar seg en tur på do. Av en eller annen grunn virker det som de ikke klarer å motstå fristelsen (skjønner ikke at det er noen men) til å stappe en dassrull i dass eller lignende ting... :no:

Lenke til kommentar

Se her ja :)

masse bra svar :D

 

Nærmer seg LAN dato og ting starter å komme på plass, eneste vi mangler nå er vel switcher og sponsorer:P :hmm:

 

Hvor mye vits er det egentlig med Gbit switcher på et LAN med ca 100 stykk?

Vi hadde tenkt å satse høyt, men det koster så sinnsykt mye. Vurderer å bare låne 100Mbit/s switcher første gang og 1Gbit/s backbone å heller kjøpe neste gang. Hva mener dere?

 

BTW: www.skedsmolan.net

 

Takker;)

Lenke til kommentar

Backbone switchen bør være gigabit, bordswitchene derimot trenger bare gigabit uplink port.

 

Jeg vil annbefale dere å leie/låne nå første gangen og kanskje andre gangen også, det er litt kipt å kjøpe utstyr for mange tusen også blir det ikke noe mer LAN parties. :dontgetit:

Lenke til kommentar

er fortsatt noe vannvittig urolig angående strømmen jeg da... Vi har tilgang på totalt 96a men vil det da holde til 100stk? Personelig mener jeg vi skal safe det og holde for 80stk istedenfor 100 men de andre i crewet er litt mot meg... Er seff bedre med 100stk kontra 80, med mindre vi har 100 uten strømmen og 80 med...

 

noen kommentarer?

Lenke til kommentar

jeg vil tro at det skal holde, om det ikke kommer folk på 1.40 med anlegg til 20.000 og 24"..

Med andre ord så vil nok det holde med 96A.. Jeg sjekket pc'n min for lenge siden, og da hadde jeg masse neonlys og maasse vifter, og da brukte pc sammen med skjerm noe under 1a.

Men til crewet så går det ann å ta en lang skjøte-ledning fra en annen kurs som dere kan bruke..

Kommer jo litt ann på hvor mange det er i crewet..

Men som jeg har nevnt tidligere, så snakk med vaktmester å finn en løsning på om det skulle gå en eller flere sikringer i løpet av lanet.. : )

Ps. om dere bruker trommler så husk å dra ledningene helt ut, ellers så vil de virke som en spole.

Og det er ikke bra..

 

Mvh. SacrefiZer

Lenke til kommentar

Som jeg sa til deg Robin, jeg også hadde tenkt på denne med egen krets til crew/backbone etc. Du bare hørte aldri etter :p

 

Tviler på at det blir noe problem å skaffe en krets til oss. Vi skal jo nedom neste uke, så kan høre litt rundt akkurat dette da.

Lenke til kommentar

husker vi hadde et lan i et grendahus her med gamle ungdomsskulen min.

 

Jeg gikk på vgs og me hadde UB-LAN.

 

Vi var desverre ikkje så klar for å ha kraftig sikkerhet.

Hva skjedde?

 

Halve crew´et ble tatt for drikking og ble kastet ut 1 døgn.

(jej. 3 crew personer igjen)

Fulle deltakere. :p

Knuste stoler og alle sprang over alt.

 

Skader? ble vel 2000-3000kr

Fekk vi lov å arrangere der igjen? ja.

 

Galskap? Ja.

 

Men verdt det? Deffentlig.

 

Aldri har LAN våre så utrolig bra med ca 2-3 regler kun.

 

Skadene dekket vi fint med inntektene.

De som eide område var fornøyd etter vi brukte 1 dag på å vaske og rydde alt.

 

 

 

Men. som sagt. hehe. Det kan være stress å arrangere lan.

Er mye man må tenke på. som eks sikkerhet. Og drifting av nettverket.

 

Har noen eks dere kunnskaper om hva som må til eks viss strømmen ryker og dere ikkje får den opp igjen?

skader?

100%kontroll over alt?

Lenke til kommentar
er fortsatt noe vannvittig urolig angående strømmen jeg da... Vi har tilgang på totalt 96a men vil det da holde til 100stk? Personelig mener jeg vi skal safe det og holde for 80stk istedenfor 100 men de andre i crewet er litt mot meg... Er seff bedre med 100stk kontra 80, med mindre vi har 100 uten strømmen og 80 med...

 

noen kommentarer?

7739774[/snapback]

Det var dette jeg kommenterte. Jeg er imot det jeg og. Uansett, vi har jo hatt alle på en 16 (12?) ampéres krets hos Christian da, og ble jo ikke noe kødd det (med mindre alle kjørte på med maks XD). Uansett, det er jo også da med lys og slikt inni rommet der, eventuelt også andre steder?

 

100%kontroll over alt?

7745590[/snapback]

 

Aldri. XD

Lenke til kommentar

øøø... hvis jeg ikke husker helt feil så har vi maks hvert 12 stk inni det rommet og da :p Får litt nerver når det er 100stk som skal på 96amper og TG sin regel er 1amp per pc. Husker også at det alltid er noen før tg som klager på den regelen men det er vel folka med prosjektorer og sånt tenker jeg... uansett, alltid greit å være på den sikre siden, vi får jo fadern til å se på det når vi er der igjen neste uke... Kan godt hende vi ikke har nok uttak til 100stk heller, blir spennende...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
takk for svar... Noe annet vi burde huske på?

7742878[/snapback]

 

Prøv å forbedre det som har frustrert dere selv ved andre lan arrangementer. Nok vakter og alltid noen som kan fikse opp i eventuelle strømbrudd og om det blir problemer med nettet. En gratismiddag om natten (kan være f.eks. noe suppe) til de som har betalt nattbillett er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Har:

 

Crew

Lokale

Vakter

Internett

Strøm

Strømpadder

Mat/drikke til salgs

Servere

Nettside

Bånd til deltakerne :p

 

Mangler:

 

Sponsorer(premier) :(

Switcher

Tp-kabler

Deltakere

 

 

Lanet tar form! Tror vi satser på å låne så mange switcher som mulig... Gbit/s Backbone og 100 Mbit/s bordswitcher med Gbit/s uplink.

 

Et spørsmål: kan crewet da sitte på backbonen og ha Gbit/s nettverk seg imellom? :whistle:

Lenke til kommentar
Et spørsmål: kan crewet da sitte på backbonen og ha Gbit/s nettverk seg imellom? :whistle:

7770914[/snapback]

GOD IDE!!

 

Knus nettet til resten av deltakerene. Eller - hvorfor ha deltakere i det hele tatt?

7771359[/snapback]

 

Det var et særiøst spørsmål... :nei:

Har ikke så mye erfaring selv med oppsett av nettverk...

men det du sier er at det ikke går ann å ha pc-er tilkobla backbonen direkte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ok, har nå satt opp en 64-bit FreeBSD server som skal fungere som ruter. ClarkConnect og Smoothwall er her anbefalt som OS som tar seg godt ut i dette, er det noe bra program til FreeBSD som gir samme funksjon? (altså, lar FreeBSD servern fungere som en ruter)

 

post gjerne linker til tutorials og slikt :)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...