Gå til innhold

Ixus 65 vs Fujifilm F30


Anbefalte innlegg

Lurer på litt hjelp til et julegavevalg!

 

Skal handle et kamera, og lurer på hvilket som er det beste valget av Canon Ixus 65, Fujifilm Finepix F30 og Nikon Coolpix P4?? Hadde vært svært takknemlig for lit hjelp. Har dere andre kameraer dere mener jeg burde se på, så er det bare å nevne, men prisen må ikke overstige 2500 (ca.)

 

Har to kriterier som er viktige:

- BILDEKVALITET og

- BRUKERVENNLIGHET

 

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers får man jo Coolpix P4 til under 2000 kroner enkelte steder. Det er også et meget godt kamera, og du kan spare litt penger i forhold til F30. Riktignok får man litt mer støy på høye ISO verdier, men man har optisk bildestabilisator som hjelper deg å redusere behovet for like høye ISO verdier som Fuji-kameraet. Totalt sett er Fuji bedre i dårlige lysforhold, men koster også en del mer.

 

Ixus 65 har verken Fuji sine gode ISO egenskaper eller Nikon sin optiske bildestabilisator, og hadde det vært mitt valg, hadde jeg valgt bort dette kameraet. Eneste fordelen er at det er noe tynnere, men det igjen går ut over optisk kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvis man har behov for at kameraet også tilfredstiller høy gadgetfaktor, så er det klart man trenger et med optisk bildestabilisator.

 

Det er mye viktigere at kameraet leverer gode reslutater selv ved høye ISO verdier, enn den lille hjelpen optisk bildestabilisator gir. Optisk bildestabilisator kan aldri bli en erstatter for gode kvaliteter ved høy ISO.

 

Optisk bildestabilisator på et kamera med 3,5x zoom, er og blir høy gadgetfaktor og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Hvis man har behov for at kameraet også tilfredstiller høy gadgetfaktor, så er det klart man trenger et med optisk bildestabilisator.

 

Det er mye viktigere at kameraet leverer gode reslutater selv ved høye ISO verdier, enn den lille hjelpen optisk bildestabilisator gir. Optisk bildestabilisator kan aldri bli en erstatter for gode kvaliteter ved høy ISO.

 

Optisk bildestabilisator på et kamera med 3,5x zoom, er og blir høy gadgetfaktor og ingenting annet.

7413253[/snapback]

Både enig og uenig med deg.

 

Ja, gode ISO egenskaper er viktigere enn optisk bildestabilisator ettersom høy ISO også fungerer på ting i bevegelse (reell lukkerhastighet).

 

Men det er ikke bare en gadget, selv på kamera med 3,5x optisk zoom. Om man ikke lykkes med like bra egenskaper på høy ISO som F30, så vil en optisk bildestabilisator i mange tilfeller fjerne nødvendigheten av blits. Da får man mye mer riktige farger innendørs. I tillegg vil ikke en optisk bildestabilisator fjerne finere detaljer som kan gå tapt i støyfjerningen man finner på høyere ISO verdier. For det er hovedsaklig støyfjerningen som er meget god på F30, men den fjerner samtidig en del detaljer. Så om objektet man tar bilder av står noenlunde i ro (typisk selskaper), kan en optisk bildestabilisator gi bedre og mer riktige resultater enn om man går opp i ISO verdien. Totalt sett har F30 mulighet til ta bilder i dårligere lys uten blits enn P4, men da går det såpass hardt ut over detaljene at bildene virker utvasket på meg.

Lenke til kommentar
Totalt sett har F30 mulighet til ta bilder i dårligere lys uten blits enn P4, men da går det såpass hardt ut over detaljene at bildene virker utvasket på meg.

Jeg for min del synes faktisk at bildene virker utvasket allerede på ISO100. Har f.eks. dette bildet fra Dinsides test av F30. Ser man på damen som går forbi, og bilen bak, er det mye detaljer som er borte, og som sagt - dette er på ISO100.

 

F20 er ikke stort bedre. Dette bildet (tatt med ISO400) ser nesten ut som et maleri når man viser det i 100%.

 

Merker også veldig markant kromatisk aberrasjon på F30 og F20. Se særlig på fontenen på F30-bildet. Ser samme tendensen på andre bilder tatt med F20 også.

 

For all del - det er bra bildekvalitet på begge disse kameraene, men jeg synes Fujifilm har strukket støyfjerningen sin litt vel langt, særlig på lave ISO-verdier. Det kan være de burde moderert seg litt på høyere ISO også, men det er selvfølgelig smak og behag...

Lenke til kommentar
Nå får du jo IXUS65 helt ned til 1995,- hos enkelte store aktører.
Hvilke? Billigste jeg finner er 2498,- inkl. frakt hos Komplett.
Se utenom Prisguiden som kun lister butikker som betaler for seg... For ordens skyld så vet ikke jeg hvor du finner Ixus 65 så billig.

7463303[/snapback]

Lefdal selger IXUS 65 til denne prisen, gjorde det hvertfall for ikke mange dagene siden (3-4 dager).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...