Gå til innhold

Win XP Pro på gammel PC :)


sete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det vil kjøre meget dårlig :wink:

 

Ulempen med å bruke en gammel pc med lite ram er at windows kommer til å swappe ved å bruke HDèn. Da treger dette ned hele systemet noe voldsomt.

Skaldu kjøre xp på denne maskinen anbefaler jeg deg en 512mb sdram brikke /499kr). Da vil det fungere nogelunde, men min personlig mening er å bruke linux eller win98se.

 

aure

Lenke til kommentar

Nei det vil kjøre meget dårlig :wink:

 

Ulempen med å bruke en gammel pc med lite ram er at windows kommer til å swappe ved å bruke HDèn. Da treger dette ned hele systemet noe voldsomt.

Skaldu kjøre xp på denne maskinen anbefaler jeg deg en 512mb sdram brikke /499kr). Da vil det fungere nogelunde, men min personlig mening er å bruke linux eller win98se.

 

aure

Lenke til kommentar

Det vil fungere fint med den maskinen.

 

Jeg prøvde nylig XP på en Pentium 100MHz med 64MB FP-SIMM ram og 2,4GB harddisk. Det gikk _for_ tregt. Jeg nappet også ut litt ram og prøvde med 32MB. Da gikk det helt horribelt forferdelig tregt. Etter litt sjekking i taskmanager fant jeg ut at ram'en er en større flaskehals enn prosessoren.

 

Jeg prøvde også XP på en Celeron 300 med 128Mb ram og 6GB harddisk. Det gikk langt bedre og er faktisk helt greit til vanlig kontor-bruk, surfing og winamp(ikke spilling seff). Jeg ville kjørt XP på maskinen du nevner også. Det er jo ikke noen spill-maskin likevel, men annet bruk vil gå fint på din PC. (Særlig om du oppgraderer ram som du sier.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 15:25, skrev Aurelius:

Nei det vil kjøre meget dårlig :wink:


Skaldu kjøre xp på denne maskinen anbefaler jeg deg en 512mb sdram brikke /499kr). Da vil det fungere nogelunde,


aure



 

Dette er litt overdrevet. 128 mb bør kunne gå til kontorbruk, men anbefaler 192 og helst 256 mb. Moderne spill eller tunge applikasjoner som kan tenkes å sluke mer ram enn dette er ikke resten av systemet krafig nok til å kjøre likevel.

 

Forøvrig har jeg satt opp ei maskin med XP på 192 mb/ram, og ifølge ytelsesloggen ble ikke dette utnyttet på langt nær ved surfing og kontoroppgaver. Lå vel på 110mb brukt på nyoppstartet maskin med antivirus og brannmur, og overkant av 150 med noen nettleservinduer og Outlook oppe.

 

Edit: Prosessoren er en begrensning, men XP skrur av masse effekter automatisk hvis det detekterer en svak cpu for å tilpasse seg systemet.

 

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-17 18:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...