mflp Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 jeg skulle til å installere ubuntu på laptopen min i tillegg til windows... I partisjonsprogrammet som kommer fram når jeg trykker på installer, kommer det fram en fat32 partisjon på 4,88 GB, den står som "hidden". jeg er helt ny på dette med linux, men jeg tror den heter /dev/sdal. Jeg aner ikke hva den er til, og tror kanskje at det er den som gjør at jeg ikke klarer å installere Ubuntu, siden når jeg prøver å gå videre ("klargjør monteringspunkter") for å legge ubuntu inn på den partisjonen det skal på, får jeg feilmeldingen "Intet rot-filsystem", med samme utropstegn... kan jeg trygt slette fat32 partisjonen på 4,88 GB? Vil det gå i orden da? Hvis ikke, hva gjør jeg?! Btw; det er viktig at jeg ikke skader Windows installasjonen på noen som helst måte
Torbjørn Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 hvor mye plass har du satt av til ubuntu?
WzUp Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Den skjulte partisjonen er sikkert en recovery partisjon, lagd av pc produsenten, med backup av windows og programmer. Hvis du har kontroll på dette selv kan du sikkert bare slette den.
BWW Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Tar opp tråden igjen Stoppe opp her jeg og... Har delt disken i 2. sda1 - XP sda2 ønsker jeg Ubuntu. Men kommer ikke lengre - Intet rot filsystem? Formaterte sda2 men kommer likevel ikke lengre? Hvordan kan jeg være sikker på at den skriver til sda2 og ikke overskrider XP på sda1? Noen hjelp her?
BWW Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Utrolig - inst. fant partisjonen selv - ikke verst. Men jeg valgte å hoppe over egen part. for vekselminne. Det er vel det samme som virtuelt minne i win? Da kan den vel også opprettes senere?
olefiver Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 ja og nei, samme som virituelt minne i windows linux lager en egen partisjon til virituelt minne slik at du fortsatt har det selv om root-part. er stappe full. Annbefalles å opprette eget virituelt minne, med mindre du ikke kjører maskina så hardt og har over 1 GB RAM
BWW Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Ok Får jeg mulighet til å opprette den partisjonen senere?
olefiver Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Du kan opprette swap etter innstallasjon, men det er mye enklere å gjøre det under installasjonen.
BWW Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Ok Da får jeg kjøre inst på nytt i morgen. Swap - er det det som er sidevekslings partisjonen? Ser nokså imponerende ut - ferdig inst. Litt tungvint å finne fram, savner litt det jeg er vandt med fra win - enklere med snarveiene til forskjellige tilpassninsger og funksjoner. Får vel smøre meg med litt tålodighet. Prosjektet mitt er å sette opp en webserver med xampp, linux brannmur joomla, for så se om det er enkelt å drifte og vedlikeholde samt sikkert.
olefiver Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Swap - er det det som er sidevekslings partisjonen?Ja, beklager jeg ikke forklarte det der og da.Liker egentlig swap bedre enn sidevekslings partisjonen, jeg da. sidevekslings partisjonen er så ille langt Ser nokså imponerende ut - ferdig inst.Litt tungvint å finne fram, savner litt det jeg er vandt med fra win - enklere med snarveiene til forskjellige tilpassninsger og funksjoner. Får vel smøre meg med litt tålodighet. Bra, er så mange teitinger som gir opp når de ser at det ikke er som de er vant til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå