Gå til innhold

Familie-PC til 15,000kr


Anbefalte innlegg

For å si det sånn:

En harddisk til er unødvendig fordi den vil garantert ikke bli nødvendig. Jeg vil bruke maks. 10gb på alt jeg skal ha og resten står til rådighet for småtingene ungene skal ha.

 

Skjermkortet vil holde i mange år fremover og dra spillene og applikasjonene jeg bruker med god margin. Det er kanskje litt over the top, men hva gjør vel det når pengene står til rådighet?

 

Nå må du huske at det er ingen server dette, tissedam ;)

 

Men er det noen andre som har synspunkter på "Familie-PC-en"?

 

Mvh,

_vaag91

7394249[/snapback]

Fair enough. Men likevel synes jeg skjermkortet er overkill.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er en server, når du sier "Familie-pc" i topic.

 

Tviler på at så veldig mange bruker E6300 til server, men.. :whistle:

7394735[/snapback]

Skjermkort blir vel ofte flaskehals i spill?

 

Men jeg er enig i at det er dumt å kjøpe et "gammeldags" skjermkort til nesten 3000. Skal du betale så mye for et skjermkort så kan du heller plusse på en tusenlapp til og få et virkelig "framtidsrettet" skjermkort i form av DX10 kortet 8800GTS. Hvis ikke så kjøper du et skjermkort til ca 1500.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å si det sånn:

En harddisk til er unødvendig fordi den vil garantert ikke bli nødvendig. Jeg vil bruke maks. 10gb på alt jeg skal ha og resten står til rådighet for småtingene ungene skal ha.

 

Skjermkortet vil holde i mange år fremover og dra spillene og applikasjonene jeg bruker med god margin. Det er kanskje litt over the top, men hva gjør vel det når pengene står til rådighet?

 

Nå må du huske at det er ingen server dette, tissedam ;)

 

Men er det noen andre som har synspunkter på "Familie-PC-en"?

 

Mvh,

_vaag91

7394249[/snapback]

Fair enough. Men likevel synes jeg skjermkortet er overkill.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er en server, når du sier "Familie-pc" i topic.

 

Tviler på at så veldig mange bruker E6300 til server, men.. :whistle:

7394735[/snapback]

Skjermkort blir vel ofte flaskehals i spill?

 

Men jeg er enig i at det er dumt å kjøpe et "gammeldags" skjermkort til nesten 3000. Skal du betale så mye for et skjermkort så kan du heller plusse på en tusenlapp til og få et virkelig "framtidsrettet" skjermkort i form av DX10 kortet 8800GTS. Hvis ikke så kjøper du et skjermkort til ca 1500.

7394803[/snapback]

Var vel det jeg mente også. Men, han får bestemme selv.

 

Min personlige mening er at skjermkortet er litt upassende, men noe skjermkort til 4500 er vel kanskje litt i meste laget for msn?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville satset på følgende elementer i en top-end familie PC.

 

2 Kjerneprosessor.

2GB minne, da kjører det meste.

DVD Brenner.

Creative X-Fi lydkort.

Gode 2.1 eller 5.1 PC høyttalere (om du ikke har Hi-Fi i nærheten).

 

Gf 8800GTS eller Gf 7900GS skjermkort.

 

OG godt med harddisk plass! Selv om du argumenterer med at det ikke er en server, så skal det ikke mere til enn et par hjemmevideoer før 250GB er brukt opp. Etter det jeg erfarer så er tenåringer de som bruker mest harddisk.

 

Helst to forskjellige fysiske disker slik at det blir lett med backup for reinstallering, samt det er kjipt om den eneste kopien av filene dine blir ødelagt sammen med disken.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tror ikke du helt tar poenget, tissedam.

For det første vil pappa at PC-en skal vare i flere år, så derfor kjøper jeg hardware som takler mer enn bare msn. Ta fks guttungen! Regner med at han fortsatt vil spille spill som krever sin del av systemkrav om 2-3 år.

 

Og for det andre så ville pappa at jeg skulle bruke rundt 15 000 kr fordi han ville ha en kraftig maskin. Det får være din sak om du føler at dataen trenger mer plass, men jeg forklarte for deg at hvis det skulle bli nødvendig i fremtiden, vil jeg be pappa kjøpe en til, men foreløpig ser jeg ikke poenget.

 

Skal se litt på det skjermkortet, Fantasy6

 

Mvh,

_vaag91

 

 

Og IKKE argumenter videre, tissedam. Helt unødvendig.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
Og IKKE argumenter videre, tissedam. Helt unødvendig.

7394970[/snapback]

Hvis det er sånn du ser på hjelp fra andre forumbrukere, så..

7395061[/snapback]

 

Jammen ser du ikke dilemmaet da?

Er det virkelig vits i å argumentere for og imot om jeg skal kjøpe en harddisk til når jeg har konstantert at jeg ikke skal det?

 

Ser ikke poenget... Har du noe annet å ta opp med oppsettet så kom med det, men la harddisken være.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
Familiepcen her i huset er en MacBook Pro 15". Kan anbefales, fungerer bra til surfing, brevskriving osv, men også til spill.

 

Den kan også flyttes når en skal vise bilder til folk som er på besøk, surfe fra godstolen ute når solen kommer osv.

7395270[/snapback]

 

Ja, vet. Snakket lenge med pappa om fordele til Mac, men han ville av egne grunner ha en PC.

Lenke til kommentar
Familiepcen her i huset er en MacBook Pro 15". Kan anbefales, fungerer bra til surfing, brevskriving osv, men også til spill.

 

Den kan også flyttes når en skal vise bilder til folk som er på besøk, surfe fra godstolen ute når solen kommer osv.

7395270[/snapback]

 

Ja, vet. Snakket lenge med pappa om fordelene til Mac og at han kanskje burde vurdere det, men han ville av ukjent grunn ha PC, så da får jeg vel bare forholde meg til det. :roll:

 

EDIT: Sorry for dobbelpost

 

*******************************

 

Men nå har jeg oppdatert PC-en. Nå føler jeg også at hele PC-en kanskje blir litt vel overload i sin helhet, men dette er nå enda bare førsteutkast.

Familie-PC

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar

Hvis du bor i oslo eller i nærheten av et sted de selger macbook proer så burde du ta med din far ditt. Da er han solgt :) Og forklare at han fint kan kjøre windows og alle programmer han trenger.

 

Kjøling: Noen store planer på hvordan du skal kjøle dette godt?

 

Kab: Du burde se på lianli

 

Tastatur/mus: Logitech diNovo tastatur og mus pakke.

Lenke til kommentar

Mitt forslag :her:

Har satt opp med 2GB 800MHz RAM med lave timings, en E6400 i steden for E6600 fordi forskjellen i ytelse bare er 12-13% fra 6400 til 6600, noe som igrunn er garantert å klokke. Da er de pengene spart inn og brukt på bedre RAM, som hjelper deg å klokke lengre seinere. Sansynligvis blir PCen klokka etterhvert, når en eller anna får interressen for det. Bla.a. derfor er det greit å velge et ASUS P5B, det har fått litt skryt for overklokking.

Trådløst nettverkskort er ikke nødvendig hvis du kan strekke kabel uten problem, men hvis ikke så så det greit ut det du hadde.

To harddisker på 250GB gir 500GB lagringsplass, og lagringsplassen er viktig når mange skal bruke PCen. Og hvis den ene skulle gå til helvette så slipper du kanskje å kjøpe ny, avhengig av hvor mye plass dere trenger.

DVD-brenner er kjekt å ha, valgte en fra samsung fordi den kobles via s-ata og fordi jeg har flest positive erfaringer med deres brennere.

Valgte det samme kabinettet som du hadde, turte ikke noe anna, men jeg vil anbefale deg å se på Thermaltake Swing. Det er litt billigere og etter min mening minst like pent og mer praktisk.

 

Et 8800GTS gjør at PCen skulle klare seg uten oppdatering at skjermkort på hvertfall tre år. Såklart må grafikken kjøres på lavere og lavere kvalitet etterhver, men før det lægger på laveste instillinger kan det ta fem år, det er det ingen som vet.

Strømforsyningen skulle holde i massevis til dette oppsettet.

20" skjerm fra Samsung som har fått endel skryt, ikke er den spesiellt dyr heller (min mening). God skjerm betyr mye for opplevelsen, derfor er det viktig å kjøpe riktig skjerm til ditt bruksområde. Og siden det er en familiePC kan det være greit med stor skjerm.

 

Prisen er sånn ca den samme som den du hadde, bare uten Windows, men windows kan du likegjerne laste ned gratis, utgjør liten forskjell fra kjøpt. Det eneste er at du får noen programmer og tjenester som du sikkert ikke kommer til å trenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...