Gå til innhold

Familie-PC til 15,000kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk nettopp i oppdrag av fattern å bygge en PC til familien.

 

Bruksområdene vil vel ligge mest på msn, surfing, spill for barn i 10-årsalderen, musikk mail og diverse andre ting.

 

Han foreslo en sum på 15,000 kr noe jeg sa ville gå glatt.

 

Siden klokken er såpass seint, har jeg ikke hatt anledning til å sjekke ut noen deler enda, men tenkte kanskje dere hadde noen forslag som jeg kan se på, så kan jeg eventuelt komme med et førsteutkast av PC-en til i morgen.

 

 

Mvh,

_vaag91

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til familiepc..

 

Her har du et komplett forslag med skjerm til ca kr 11 500. Burde gi en godt balansert PC, med mulighet til å spille de fleste nye spill. Er det noe som ikke trengs, f.eks. tastatur , skjerm så er det bare å ta dette vekk. Som familiepc vil denne holde i mange år.

 

Er det behov for lisenser til Windows og/eller Office er det nesten rom til disse også. Ca 2000 kr for Windows (OEM) og Home versjon av Office.

 

Alternativer for en kraftigere maskin er:

  • Skift ut Core 2 Duo E6300 med E6400.
  • Skift ut ATI X1950Pro med X1950XT eller GF 7900GTO
  • Velg et annet HK, f.eks. ASUS P5B

Dette gir ca 1500 - 2000 kr høyere pris.

 

Vil du bruke netshopenes pc-bygger, kan du bruke forslaget mitt som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Ja, var jo noen rimelig gode forslag her.

 

Og ang prisen så sa jeg det samme til pappa; at 15 000 kr er vel mye for en familie PC, men tror ikke han bryr seg så mye om prisen. Han var villig til å gå noen tusenlapper over òg :tease: Honestly!

 

Så ja, skal se litt nærmere på forslagene og tenke litt. Vil helst ha et intel-system.

 

Mvh,

_vaag91

Lenke til kommentar
Ja, var jo noen rimelig gode forslag her.

 

Og ang prisen så sa jeg det samme til pappa; at 15 000 kr er vel mye for en familie PC, men tror ikke han bryr seg så mye om prisen. Han var villig til å gå noen tusenlapper over òg :tease: Honestly!

 

Så ja, skal se litt nærmere på forslagene og tenke litt. Vil helst ha et intel-system.

 

Mvh,

_vaag91

7385165[/snapback]

 

Da ville jeg som pkt 1 vurdere å satse på en 22'' LCD skjerm (widescreen). Skjerm er langt viktigere enn de fleste er villige til å innse.

 

Samsung har en til ca kr 3 700 som er bra, Samsung SyncMaster 225BW.

 

Som pkt 2 er jo muligheten til å kjøpe et nVidia GF 8800 GTS til ca 4 000 kr. Men da har du spillPC for de nyeste spill i full oppløsning og med nesten all eyecandy på. (Apropos, jeg har en 3 1/2 år gammel PC med ATI 9800 Pro som var mer eller mindre überklasse den gang. Henger ennå med i de fleste spill jeg har (Rise of Legends, Age of Empire 3, Blitzkrieg med mer)). Men jeg ville heller ha satses på ATI kortet, og sagt at du ville se det som hensiktsmessig å skifte skjermkort om ca et år.

 

Som pkt 3 kan du skifte PSU til MIST 600W eller Tagan Easyscon 530W/580W.

 

Ellers E6400/E6600 og Asus P5B HK. Putt inn en Scythe Ninja Plus CPU kjøler for å bli kvitt litt støy.

 

Du finner nok en bra sammensetning.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ska me sjå då... Dette utkastet er litt uavhengig av de forslagene du kom med, Bolson, men vil først og fremst bare få meningene deres frem. Er to ting jeg lurer på da:

 

1. Støtter CPU-en 32-bit? Stod nemlig på infosiden at den hadde støtte for 64-bit, så det gjorde meg litt usikker.

 

2. Er alle delene kompatible? Tenker da mest på hovedkortet og minnet. Har dog ikke sjekket om strømforsyningen har 20- eller 24pin ATX-kontakt, men regner med at det vil passe.

 

Ellers tar jeg gjerne imot hard kritikk, for det er lenge siden siste jeg satt sammen en PC.

 

Familie-PC

 

Mvh,

_vaag91

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
My mistake!

 

Nja, valgte det skjermkortet pga det har litt høyere kjernefrekvens. Er jo ikke mange hundrelappene. Har egentlig ikke så mye å si.

 

Men PC-en i helhet, da? Hva har du å si om det?

 

Mvh,

_vaag91

7389151[/snapback]

Nja, greit oppsett, men skjermkortet er totalt unødvendig i de sammenhengene pcen skal brukes til.

 

Ville heller gått for et Slik ett.

 

Er 1500 kroner billigere, og 7800 GT 256MB burde holde i massevis for "spill for 10-åringer".

 

Men uansett, bestem selv.. :D

Lenke til kommentar
I tillegg synes jeg en pc til 15.000 bør ha mer enn 250 GB HDD..

7393858[/snapback]

 

Egentlig ikke, hvis du tenker på hovedbruksområdet :p Det er snakk om to tenåringsjenter og en gutt på 10 år som hovedsaklig vil "fylle" opp harddisken med bilder, musikk og noen få spill.

 

Men hvis det skulle være tilfelle at harddisken blir stappet, er det bare å kjøpe en i ettertid :)

 

Mvh,

_vaag91

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
I tillegg synes jeg en pc til 15.000 bør ha mer enn 250 GB HDD..

7393858[/snapback]

 

Egentlig ikke, hvis du tenker på hovedbruksområdet :p Det er snakk om to tenåringsjenter og en gutt på 10 år som hovedsaklig vil "fylle" opp harddisken med bilder, musikk og noen få spill.

 

Men hvis det skulle være tilfelle at harddisken blir stappet, er det bare å kjøpe en i ettertid :)

 

Mvh,

_vaag91

7394028[/snapback]

Skjønner ikke helt at et skjermkort har så mye større prioritet enn en harddisk, men velg selv.

 

Hvis harddisken er nedprioritert, og skal brukes av to tenåringsjenter og en gutt på 10 år, så kan jeg ikke forstå hva de skal ha et overkill-skjermkort.

 

Greit at du skal bruke dataen innimellom du også, og desto større kapasitet på HDD(ene) er nødvendig. Nesten dobbelt så mye harddisk-plass koster jo bare noen kroner mer.. :whistle:

Lenke til kommentar

For å si det sånn:

En harddisk til er unødvendig fordi den vil garantert ikke bli nødvendig. Jeg vil bruke maks. 10gb på alt jeg skal ha og resten står til rådighet for småtingene ungene skal ha.

 

Skjermkortet vil holde i mange år fremover og dra spillene og applikasjonene jeg bruker med god margin. Det er kanskje litt over the top, men hva gjør vel det når pengene står til rådighet?

 

Nå må du huske at det er ingen server dette, tissedam ;)

 

Men er det noen andre som har synspunkter på "Familie-PC-en"?

 

Mvh,

_vaag91

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
For å si det sånn:

En harddisk til er unødvendig fordi den vil garantert ikke bli nødvendig. Jeg vil bruke maks. 10gb på alt jeg skal ha og resten står til rådighet for småtingene ungene skal ha.

 

Skjermkortet vil holde i mange år fremover og dra spillene og applikasjonene jeg bruker med god margin. Det er kanskje litt over the top, men hva gjør vel det når pengene står til rådighet?

 

Nå må du huske at det er ingen server dette, tissedam ;)

 

Men er det noen andre som har synspunkter på "Familie-PC-en"?

 

Mvh,

_vaag91

7394249[/snapback]

Fair enough. Men likevel synes jeg skjermkortet er overkill.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er en server, når du sier "Familie-pc" i topic.

 

Tviler på at så veldig mange bruker E6300 til server, men.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...