Gå til innhold

Oppstart av utested


S1rre

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt for å starte et form for utested i fremtiden(om ca 1-2 år). Men jeg skulle gjerne hadd litt hjelp og slikt.

 

Jeg har beregnet en del selv, og regner med at jeg trenger et såpass stort kapital at jeg klarer ikke å starte dette alene, for jeg får jo ikke tadd opp store lån sånn uten videre.

 

Men jeg har såpass liten erfaring innen dette, så om folk kunne kommet med en oversikt om hvilke kostnader og slikt jeg må beregne så hadde det vært veldig bra.

 

Skal muligens ha et form for samarbeid med et modell byrå. Dette har jeg ordnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Lazy_Boy allerede har nevnt kan du søke om tilskudd fra Innovasjon Norge. Sjekk også bedin.no for mer informasjon om tilatelser og lignende. Du må jo også huske at du evt. må ha sjenkebevilgning, noe du OGSÅ må søke om.

 

Ser at du kun er 17 år, og dersom du har fått startet et utested som 18-19 åring har du klart deg bra, noe det står respekt av.

 

Det er jo ikke bare å bare å starte et utested uten noen økonomisk bakgrunn(?), så et par samarbeidspartnere/medeiere ville vært noe for deg..

Lenke til kommentar

Men kan gutten få skjenkebevilgning fra kommunen han skal servere i for øl, selv om han bare er 18. Alle skjønner jo at han må være gammel nok til å drikke det han serverer.

 

Spørsmålet mitt var, har kommunen din, eller staten for den del særskilte regler som sier at du for eksempel må være 23 år eller noe slikt for å i det hele tatt inneha en hvilken som helst skjenkebevilgning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og hvordan har en 18-åring peil på hva som tilbys og ikke tilbys av utesteder i den respektive byen? Visst kan han ha et suparfantastisk konsept som bare MÅ funke, men det er lite sannsynlig. Enten må han ut fra egne opplysninger og erfaringer lage sitt eget konsept ut fra hva han selv tror og mener det er marked for, eller gjennomføre en undersøkelse.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg har bestemt for å starte et form for utested i fremtiden(om ca 1-2 år). Men jeg skulle gjerne hadd litt hjelp og slikt.

 

Jeg har beregnet en del selv, og regner med at jeg trenger et såpass stort kapital at jeg klarer ikke å starte dette alene, for jeg får jo ikke tadd opp store lån sånn uten videre.

 

Men jeg har såpass liten erfaring innen dette, så om folk kunne kommet med en oversikt om hvilke kostnader og slikt jeg må beregne så hadde det vært veldig bra.

 

Skal muligens ha et form for samarbeid med et modell byrå. Dette har jeg ordnet.

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt for å starte et form for utested i fremtiden(om ca 1-2 år). Men jeg skulle gjerne hadd litt hjelp og slikt.

 

Jeg har beregnet en del selv, og regner med at jeg trenger et såpass stort kapital at jeg klarer ikke å starte dette alene, for jeg får jo ikke tadd opp store lån sånn uten videre.

 

Men jeg har såpass liten erfaring innen dette, så om folk kunne kommet med en oversikt om hvilke kostnader og slikt jeg må beregne så hadde det vært veldig bra.

 

Skal muligens ha et form for samarbeid med et modell byrå. Dette har jeg ordnet.

 

 

Hei. Så du vil inn i "mafia" bransjen?. Du må være minst 20 år for å få skjenkebevilgning tror jeg. Du må iallefall ta etablererprøven og kunnskapsprøven om alkohol loven. Begge prøvene kan du ta hos ditt kommune-rådhus.

 

Restaurant og utelivsbransjen er en veldig tøff bransje å drive i. Dyre husleier, mye strømforbruk og sjelden du får handle på kreditt hos leverandører. Det beste er å få tak i et ferdig pub/disco lokale. Hvis man skal bygge eller pusse opp et selv, burde det være penger man er forberedt å tape dersom det skulle gå dritt, og ikke lånte penger. Du skal selge mye øl for å gå i pluss. I enkelte kommuner er det lange køer for ledige skjenkebevillinger. Ofte de har nådd sine skjenketak, og du må vente på noen ledige. Søk i tide.

 

Hvis du velger enkeltmannsforetak eller delt ansvar som selskapsform håper jeg du vet hva det innebærer dersom du skulle gå konk. Det tryggeste er AS selv om det koster mer.

 

Har drevet restaurant og pub selv og det gikk galt for meg. Fallgruvene er mange og store.

Men går det bra, fy **** så moro det er da.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

hei eg lure på samme sak.

men eg lurer litt på hvilke krav det stilles til vakte og hvordan dette skal gjøres med betaling/forsikring, osv

 

 

et har funne plass og starte der det er gratis leie av lokalet og utstyr har eg da eg har drevet med utleie i mange år. l

lokalet er en gammel disco så er ikke soåmasse som må gjøres.

 

eg får leie gratis der i mot at restauranten i samme bygget (som eg leige med) får halde sjenkinga.

problemet mitt er at eg må stå for vakter dj osv. men eg veit ikke hvordan dette skal reg og om eg må ansette de fast og regler i forhold til ja skatt og forsikring osv.

 

noen som kan eller vet noe om dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hei eg lure på samme sak.

men eg lurer litt på hvilke krav det stilles til vakte og hvordan dette skal gjøres med betaling/forsikring, osv

 

 

et har funne plass og starte der det er gratis leie av lokalet og utstyr har eg da eg har drevet med utleie i mange år. l

lokalet er en gammel disco så er ikke soåmasse som må gjøres.

 

eg får leie gratis der i mot at restauranten i samme bygget (som eg leige med) får halde sjenkinga.

problemet mitt er at eg må stå for vakter dj osv. men eg veit ikke hvordan dette skal reg og om eg må ansette de fast og regler i forhold til ja skatt og forsikring osv.

 

noen som kan eller vet noe om dette?

 

Etter nye retningslinjer i Vaktvirksomhetsloven, har det nå bli blitt et krav at alle dørvakter skal være godkjente vektere, med ekstrakurs som ordensvakt.

Du kan alikevel søke om egenvakthold, men det setter mye krav til deg.

Det du isteden kan gjøre er å ta kontakt med et vaktselskap som spesialiserer seg på utelivsvakthold

feks: PSS Securitas / Vaktvesenet.

Disse vil da kunne fakurere deg for de timene de har vakthold, og tar da også alt ansvar for arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, journalføring av hendelser, lønning osv..

Du har da KUN fakturaen å forholde deg til, som du kan bokføre som en fast utgift.

 

Samme løsning kan du gjøre med DJ, da de mest seriøse har eget selskap og setter pris på å fakturere selv.

Disse har gjerne enkeltmannsforetak og er derfor fritatt for arbeidsgiveravgift for seg selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par generelle råd:

 

Gjør alt helt riktig fra dag en. Slurv er like ille som svindel - og kan hvis man er uheldig bli straffet likt som det...

 

Pass på at regnskapet er oppdatert hele tiden - mandag eftermiddag (eller, evt, tirsdag morgen) bør du kunne se alle helgens tall på en fersk utskrift (med naturlig unntak for ting som faktureres senere - men det bør du da legge inn som beregnede kostnader eller inntekter, slik at du får et godt bilde av hva situasjonen er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...