Gå til innhold

Strømforsyninga mi! Hjeeelp!


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-16 13:25, skrev trulsta:

Reino. Jeg er ikke såå dum. PSU er tatt ut av

kabinett. Jeg kjøpte en 300W PSU på ArData til 600kr!!!! Snyltet bare på de da, siden den PSUen jeg har bestilt ikke kommer før om noen dager. Har bytterett i 5 dager =)


Nei, du er ikke såå dum. Men du er tydeligvis ikke så veldig smart heller, siden du skryter av å være kjeltring.

Blir ingen hjelp å få heretter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Reino. Jeg er ikke såå dum. PSU er tatt ut av

 

kabinett. Jeg kjøpte en 300W PSU på ArData til 600kr!!!! Snyltet bare på de da, siden den PSUen jeg har bestilt ikke kommer før om noen dager. Har bytterett i 5 dager =)  

 

Ingen flinke data-gutter som vil hjelpe meg med å fikse PSU?

 

Tja, det kan jo være spenning i psu'en selv om du har koblet den fra strømnettet...kondensatorene der kan lagre nok strøm til å drepe deg en god stund etter at den er frakoblet...leste en artikkel om hvordan man skulle utlade den, men kommer ikke på hvor i farta..

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager greide du det? :grin: Så jeg tror du slipper billig unna. En PSU er jo bare en trafo, og den blir ikke så veldig lett ødelagt vil jeg tro.

 

En PSU er langt ifra bare en trafo... Den består av likerettere og styringsenheter osv. Den skal jo gi ut en masse forsjellige spenninger..

+12V +5V +3V -5V -12V...

Den har en sikring som sitter før trafoen... Det skal litt til for at den skal gå så jeg vil tro det er mer som er ødelagt.....

Lenke til kommentar
Tror du skal være bra pinglete om du blir drept av en kondensator i en vanlig PSU. Kan være ganske høye spenninger, men ikke rare strømmen. Nok til å få en skikkelig "karamell"...

Det er faktisk "rare strømmen" i PSU-kondensatorene, spenningen ligger på ca 300V og den indre motstanden er veldig lav, så du får den fulle spenningen (og resulterende strøm) gjennom kroppen hvis du pirker på rett sted. Disse kondensatorene er ofte på flere tusen µF, og har derfor energi nok til en solid strømstøt. Det skal endel uflaks til å få den gjennom hjertet, men med en solid dose av nevnte uflaks er det ikke noe problem å dø. Det meste i en PSU er dog montert slik at man må gjøre ganske mye for å få støt når de ikke er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Jeg har fått støt fra en PSU. Det var i de tider som jeg stilte vifta fra tolv til sju volt. Skulle kjenne på kjøleribba i PSU om den ikke ble alt for varm. PC'en stod på, og fungerte like fint etterpå også. Kom litt for nære en kondensator, og vips så frøys jeg ikke mer på den hånda. Tror ikke at jeg var nærmere kondensatoren enn 2-5 cm, men dette er en svær kondensator, nærmest som et stort batteri.

 

Farlig kan det vel neppe sies å være, var ikke rare greiene etter at jeg fikk summa meg litt og ble klar over hva som skjedde. Når det er sagt, så skal det også sies at jeg helst ikke gjør det en gang til.

 

Jeg syns også at det kjentes ut som om det var vekselspenning som fløy inn og ut av hånda, men det kan selvsagt være en illusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...