Gå til innhold

Angsten for å selge på QXL/FiNN


Anbefalte innlegg

Halloen, jeg har et litt psykososialt emne som jeg ønsker å ta opp, jeg har solgt endel ting på qxl og noen ganger på Finn også.

 

Det har vel stort sett gått greit alle ganger.

 

En gang var emballasjen dårlig fra min side og dette skadet komponenten litt og jeg var villig til å gi pengene tilbake men heldigvis ordnet ting seg uten at jeg gikk til det steget.

 

Men jeg kvier meg alltid for å selge større (les: dyrere) ting ikke bare på QXL og FINN men generelt. Jeg vet hvordan det føles å ha kjøpt katta i sekken.

 

Saken er, hvis jeg selger noe som er litt kostbart, men brukt, så kan jeg vel ikke gi garanti når det er en brukt gjenstand bortsett fra at gjenstanden fungerer når den ble solgt.

 

Jeg ønsker ikke at en kjøper skal få et dårlig inntrykk eller ta meg for å være svindler.

 

Selger man på Finn til lokale så kan man vel risikere at kjøper kommer på døra og krever penga, og så hardhendt samfunnet er blitt så er det vel ikke grenser for hva folk finner på for å få pengene tilbake og samtidig hevde kjøpers uskyld.

 

På QXL er det vel en litt større distanse men det kan fortsatt oppstå disputter mellom kjøper og selger da.

 

Så bør man gjøre for å bli kvitt en slags angst om at et salg ikke er avsluttet først en måned eller to etter at gjenstanden er solgt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, var kanskje ikke kjøpsloven allikevel :hmm:

 

Anyways,

 

Når jeg selger dyre ting på QXL, får jeg litt dårlig samvittighet. De betaler så sinnsykt mye mer enn hva produktet er verdt. Samvittigheten forsvinner når pengene blir brukt opp :wee:

7349363[/snapback]

 

de legger jo inn budet selv og er (forhåpentligvis) oppegående mennesker. Så lenge budet er lavere enn det nypris er for varen har jeg ingen skrupler med å selge ting på QXL. Hvis noen hadde lagt inn bud på mer enn nypris hadde jeg vel stusset på hvor idiotiske mennesker kan være men solgt varen alikevel.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det å handle på auksjon kan være en snev av spillegalskap?

 

Man byr høyere og høyere for man må ha det høyeste budet?

 

Har lagt ut ting på Qxl med normal utgangspris og lav minstepris, men folk byr jo langt over det varen koster i butikken.

 

Det kan jo ikke jeg noe for. Jeg kan jo ikke stoppe auksjonen bare for at de byr for mye..

Lenke til kommentar
Du må da ikke glemme at kjøpsloven gjelder deg også! Garanti, reklamasjon, angrefrist osv.

7349228[/snapback]

 

Kjøpsloven? Vi snakker om mellom privatpersoner her. Tror det er en annen lov du sikter til.

7349285[/snapback]

 

Kjøpsloven stemmer. Den regulerer handel mellom parter med likestilt kompetanse, som gjelder bedrift til bedrift eller privatperson til privatperson. Forbrukerkjøpsloven er snillere mot forbrukerne fordi selgeren her er en bedrift og dermed har høyere kompetanse enn forbrukeren.

 

Det er noe mange har misforstått, som igjen medfører veldig mange konflikter over nettauksjoner og lignende. Man har ikke like mange rettigheter når personene på begge sider av bordet har lik kompetanse eller like muligheter til å oppnå den gitte kompetanse.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven regulerer handel mellom to privatpersoner.

 

For auksjoner o.l. har vi spesielt §19: § 19. "Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg."

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19

 

Jeg må si jeg får litt samme feeling som trådstarter når jeg selger dyre ting på QXL. Jeg ønsker jo det aller beste for kjøper, og vet hvor kjipt det er hvis tingen ikke svarer til forventningene eller går istykker uventet.

 

Jeg pleier å gi 10 dagers "garanti" så kjøper kan teste tingen grundig.

 

Dessuten, hvis det skulle skje noe, så kan kjøper gå direkte på den du i første omgang kjøpte tingen av. Man trenger ikke gå innom deg som privatperson for å reklamere.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven regulerer handel mellom to privatpersoner.

 

For auksjoner o.l. har vi spesielt §19: § 19. "Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg."

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19

 

Jeg må si jeg får litt samme feeling som trådstarter når jeg selger dyre ting på QXL. Jeg ønsker jo det aller beste for kjøper, og vet hvor kjipt det er hvis tingen ikke svarer til forventningene eller går istykker uventet.

 

Jeg pleier å gi 10 dagers "garanti" så kjøper kan teste tingen grundig.

 

Dessuten, hvis det skulle skje noe, så kan kjøper gå direkte på den du i første omgang kjøpte tingen av. Man trenger ikke gå innom deg som privatperson for å reklamere.

7349460[/snapback]

 

Hehe, hvis kjøpsloven regulerer salg mellom to privatpersoner har du ikke lov til å gi "10 dagers garanti" da kjøpsloven gir deg 14 dagers angrerett allikevel :D

Lenke til kommentar
Kjøpsloven regulerer handel mellom to privatpersoner.

 

For auksjoner o.l. har vi spesielt §19: § 19. "Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg."

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19

 

Jeg må si jeg får litt samme feeling som trådstarter når jeg selger dyre ting på QXL. Jeg ønsker jo det aller beste for kjøper, og vet hvor kjipt det er hvis tingen ikke svarer til forventningene eller går istykker uventet.

 

Jeg pleier å gi 10 dagers "garanti" så kjøper kan teste tingen grundig.

 

Dessuten, hvis det skulle skje noe, så kan kjøper gå direkte på den du i første omgang kjøpte tingen av. Man trenger ikke gå innom deg som privatperson for å reklamere.

7349460[/snapback]

 

Hehe, hvis kjøpsloven regulerer salg mellom to privatpersoner har du ikke lov til å gi "10 dagers garanti" da kjøpsloven gir deg 14 dagers angrerett allikevel :D

7350239[/snapback]

Når skal folk begynne å skille mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven?

Lenke til kommentar
Hehe, hvis kjøpsloven regulerer salg mellom to privatpersoner har du ikke lov til å gi "10 dagers garanti" da kjøpsloven gir deg 14 dagers angrerett allikevel :D

7350239[/snapback]

Det er rent svada. Kan du lese lovene før du slenger ut sånt?

7350411[/snapback]

 

lol! ja den dagen salg mellom privatpersoner er pålagt 14dagers angrerett ved fjernsalg så tror jeg at det blir en del sure miner haha =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...