Gå til innhold

25,5-tommer for proffene


Anbefalte innlegg

hehe det var ikke voldsomt ment, det var mer at jeg ikke skjønte tolkningen. Men som du selv sier er den symetrisk 180 grader, det var egentlig det jeg tenkte på uten å se det opplagte ;)

 

Det virker som en god skjerm. Ang. 90/90/90/90 vil det si at den bevarer fargene korrekt så langt ut, eller vet man noe om når fargene begynner å bli feil?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok ikke denne kan brukes som referanseskjerm for video, med mindre man har kalibreringsverktøy for å presist stille den inn.

Er du seriøs nå, eller fleiper du?

 

Alle som ser seriøst opptatt av presise farger bruker kalibreringsverktøy!

7343214[/snapback]

 

Det er en ting å ha kalibreringsverktøy slik at man får "standard" farger, og gjerne en ICC profil slik at man kan "proofe" til feks en print-enhet.

 

Er noe helt annet å ha kalibreringsverktøy som greier å stille inn skjermen slik at man kan "proofe" feks D65 standarden "on the fly", jeg savner i alle fall en slik løsning, og har ikke sett det enda.

Endret av vembi
Lenke til kommentar
hehe det var ikke voldsomt ment, det var mer at jeg ikke skjønte tolkningen. Men som du selv sier er den symetrisk 180 grader, det var egentlig det jeg tenkte på uten å se det opplagte ;)

 

Det virker som en god skjerm. Ang. 90/90/90/90 vil det si at den bevarer fargene korrekt så langt ut, eller vet man noe om når fargene begynner å bli feil?

Jeg tror det betyr at den viser et gjenkjennelig bilde så langt ut. Siden fargene fortsatt ligger forskjøvet i forhold til hverandre (sett fra forskjellige synsvinkler), så blir det nær umulig å få det til å bli bra fargemessig hele veien ut.

Lenke til kommentar
Det er en ting å ha kalibreringsverktøy slik at man får "standard" farger, og gjerne en ICC profil slik at man kan "proofe" til feks en print-enhet.

 

Er noe helt annet å ha kalibreringsverktøy som greier å stille inn skjermen slik at man kan "proofe" feks D65 standarden "on the fly", jeg savner i alle fall en slik løsning, og har ikke sett det enda.

Eye-One Photo m.v. kan sette f.eks. D65 som mål. Er det noe annet du egentlig mener, som f.eks. at verktøyet skal kalibrere omgivelsene også?

 

Eye-One Photo m.v. har også en sensor for lyset i omgivelsene, slik at du kan justere dette til det blir bra for å se på utskrifter under tilsvarende forhold.

 

Eller misforstår jeg deg nå?

Lenke til kommentar
ICC profiler, hva er de godt for og hva er de ment å stemme overens med? 2 printere kan jo gi helt forskjellige resultater.

7392298[/snapback]

 

Har du en ICC-profil for inn-enhet (scanner el.), skjerm og ut-enhet (printer el.) kan man faktisk få både skjermvisning og utskrift som skal være identisk med orginalen (tilnærmet i alle fall).

 

 

Det er en ting å ha kalibreringsverktøy slik at man får "standard" farger, og gjerne en ICC profil slik at man kan "proofe" til feks en print-enhet.

 

Er noe helt annet å ha kalibreringsverktøy som greier å stille inn skjermen slik at man kan "proofe" feks D65 standarden "on the fly", jeg savner i alle fall en slik løsning, og har ikke sett det enda.

Eye-One Photo m.v. kan sette f.eks. D65 som mål. Er det noe annet du egentlig mener, som f.eks. at verktøyet skal kalibrere omgivelsene også?

 

Eye-One Photo m.v. har også en sensor for lyset i omgivelsene, slik at du kan justere dette til det blir bra for å se på utskrifter under tilsvarende forhold.

 

Eller misforstår jeg deg nå?

7392919[/snapback]

 

Man kan sette vitpunktet til 6500K, men å kunne erstatte en videomonitor som "proofe"-enhet, ved at skjermen kan simulere en annens skjerms gamut, vet jeg ikke hvordan man får til.

Endret av vembi
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...