Gå til innhold

Kommer det nye Cpuer til 939?


tommy007

Anbefalte innlegg

har selv s939 og kjøpte nettopp en X2 4200+, hadde en 3200+. Synes det yter mer en bra nok, drar alle spill uten problemer. Ville ikke oppgradere til am2 enda, siden jeg da hadde maatte bytte ut 2gig med minne og nytt hk, som igjen hadde blitt mye dyrere.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satsa på 939 for snart 2 år siden, kjøpte "heftig" RAM for muligheter til klokking, nå er "nesten" "toget gått" - redda maskina tirsdagskvelden med ny CPU , Opteron 175 . Neppe den "heftigste" til 939, men OK pris (300,- over dagens 3200 Winchester når den blei kjøpt :!: ). Begynner og lure på fortsettelsen, ser stadig flere skriver om at dagens DDR2 RAM skal skiftes med DDR3 om et "øyeblikk" - kanskje best og kjøre "gamlemaskina" med "heftig rullator" (Opteron175) og min "gamle" RAM, kjipt og satse på Conroe / AM2 og kort tid etterpå finne ut at endel av hovedkomponentene er erstatta med nye og raskere løsninger - kanskje kan skjermkortet, disken(e), tastatur brukes seinere...

Lenke til kommentar
Begynner og lure på fortsettelsen, ser stadig flere skriver om at dagens DDR2 RAM skal skiftes med DDR3 om et "øyeblikk"

7345349[/snapback]

Planen var i utgangspunktet at DDR3 skulle komme til neste år, men ifølge dagens veikart kommer ikke AMD til å introdusere DDR3 før andre halvdel 2008. De nye soklene er uansett ingenting å bekymre seg for mtp kompatibilitet. Prosessorene til både socket AM2+ og AM3 kommer til å være kompatible med dagens AM2-kort. Det betyr altså at AM3-prosessorer skal få minnekontroller som støtter både DDR2 og DDR3.
Lenke til kommentar
:dribble: Hallelujah! :dribble:

7351880[/snapback]

Hehe, ja det kan du si. Dette er jo glimrende av AMD, og jeg tror ikke man vil tape mye ytelse på å bruke fremtidens prosessorer i nåværende hovedkort. For desktop gir DDR2 allerede båndbredde i massevis, og det samme gjelder HyperTransport 1.0. AM2+ vil egentlig bare introdusere HT 3.0 samt et par mindre nyheter, og AM3 vil altså introdusere støtte for DDR3.

 

HyperTransport 3.0 is expected to provide twice the amount of bandwidth between the processor and chipset. It will also allow the processor and internal north bridge to operate at different frequencies as well. With HyperTransport 3.0, the north bridge can operate at 75% of the maximum clock frequency of the processor. AMD roadmaps claim the greater bandwidth of HyperTransport 3.0 is important for PCIe 2.0 and upcoming multi-GPU, integrated graphics and multiprocessor performance.

 

In addition to HyperTransport 3.0, Stars family processors feature a 128-bit floating point unit for each CPU core, DDR2-1066 support, SSE4A instructions and a split power plane. Split power planes allow the processor and internal north bridge to operate at different voltages and speeds. The advantages of split power planes are it allows the north bridge speed and voltage to never change during Cool’n’Quiet power saving measures. With split power planes the Stars processors require separate PLLs for the processor and internal north bridge.

 

Stars family processors will use socket AM2+, with the exception of the Agena FX. Nevertheless, Stars family processors will be backwards compatible on socket AM2 motherboards, though performance is sacrificed by falling back to HyperTransport 1.0.

http://www.dailytech.com/article.aspx?news...shhold=1&red=47

 

32878.jpg

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de vil produsere dobbeltkjerner til et godt stykke ut i 2007.

 

Single-core socket 939 Opteron's discontinued

 

AMD has sent out a new product change notification issuing the discontinue date of a couple Opteron 140 series single-core workstation and server processors. The products affected this time around include socket 939 Opteron models 144, 146, 148 and Opteron HE 148 processors. March 25th, 2007 will be the last day to place an order on these processors with September 30th, 2007 being the last ship date. AMD states the discontinuance reason is the products will no longer be manufactured.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4404
Lenke til kommentar
Jeg har bestilt enskjernet 939 4000+, håper den er bra :hmm:

7373056[/snapback]

 

grei den, men du har ikke vurdert X2 da heller?

7373324[/snapback]

 

hadde tenkt på AM2 men PENGER strekker ikke til! skal jeg ha X2 må jeg ha 5000+ :D den er ikke så dyr egentlig, men jeg venter heller til AMD kommer med noe nytt som slår Intel :yes:

Lenke til kommentar

Når blir Am2+ tilgjengelig? Såvidt jeg har hørt er det kun Am2+ prosessorer som kan gå begge veier, asså ned til am2 og opp til am3, mens am3 kun kan gå ned til am2+.

 

Så det beste er altså å sitte med et Am2+ HK hvis man vil være kompatibel 3 veier på CPU siden.

 

PS!

Det finnes C2D HK som har støttr for både DDR og DDR2, til den som lurte på det. Tom, AGP og PCIe får du på et av de kortene. Du kan faktisk tom sette på P4 på det om du vil, og det et HK til 460,- ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ugg ugg, kjøpte pc`n for ca 4000timer siden og nå er den utdatert delux..

Skjermkort gainward 6600gt, amd athlon 64 3000+ uklokket 1.8 ghz med påstripset stokk vifte. Asus A8NE deluxe hovedkort.. sukk! Er det noe håp for min maskin, eller skal jeg bare grave den ned med en gang?

4000 timer blir litt feil, men for godt og vel 1 år siden

Endret av regga
Lenke til kommentar
Når blir Am2+ tilgjengelig? Såvidt jeg har hørt er det kun Am2+ prosessorer som kan gå begge veier, asså ned til am2 og opp til am3, mens am3 kun kan gå ned til am2+.

 

Så det beste er altså å sitte med et Am2+ HK hvis man vil være kompatibel 3 veier på CPU siden.

7373905[/snapback]

AM2+ kommer kanskje om noen måneder - samtidig med K8L såvidt jeg har forstått.

 

Prosessorer til AM2 og AM2+ vil ikke fungere i AM3 kort fordi AM2-generasjonens minnekontrollere bare støtter DDR2, og fordi AM3-kort bare vil ha DDR3-sloter. Derfor er ikke dagens prosessorer fremoverkompatible med hovedkort til socket AM3. Prosessorer til AM3 er derimot bakoverkompatible med hovedkort til AM2 og AM2+. Prosessorer til AM2+ vil fungere i dagens hovedkort, bare at man ikke får utnyttet HyperTransport 3.0 (neppe av stor betydning). Se forøvrig tabell i innlegg 28.

 

CPU:______Hovedkort:

AM2................AM2, AM2+

AM2+..............AM2, AM2+

AM3................AM2, AM2+, AM3

Lenke til kommentar
Jeg har aldri fått oppgradert CPU'en i PC'ene mine før. Årsaken er at AMD absolutt skal begynne å bytte sokkel rett etter at jeg har kjøpt det "hotteste".

 

3. gangen det skjer nå :(

7374026[/snapback]

Ja, hehe. Synes så tydelig å huske det sikreste en kunne gjøre var å kjøpe sokket 939, da var det kjapt å bytte cpu senere.. OMG was i wrong

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...