Gå til innhold

Kommer det nye Cpuer til 939?


tommy007

Anbefalte innlegg

såvidt jeg ser er s939 x2 4600+ og 4400+ to enormt gode kjøp. Hva er problemet deres? s939 er tross alt over 3 år gammelt allerede i tillegg.

 

Opteron 165 koster sjokkerende kun 1300,-. Jeg forstår ikke klagemålene til de som kjøpte s939 og singlecore når det var nytt!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en x2 4600 manchester som jeg kjører på stock volt til 2.5ghz per kjerne.

Deretter har jeg 2gb ram og ett 7300GT skjermkort.

 

Nøyaktig hva jeg egentlig skal med 4kjerners eller 4 cpuer i pc'n, vel hva jeg kunne brukt det til er greit nok, men å rettferdiggjøre det, eller å finne en god grunn for å oppdatere/bytte ut maskinen jeg har på grunnlag av at min cpu er for dårlig... Det sliter jeg litt med...

 

Det jeg synes er treigt, det er harddiskene. Jeg har KUN serial ata enheter, ja takk til flash teknologi og ett lydløst/hyperkjapt responsivt lagringssystem, om enn så bare for system disken.. (ok jeg har 1 ide disk igjen,hadde 9!..akk så lenge til jeg får kjøpt 750gb sata)

 

Det vil jo ikke hjelpe slik jeg ser det med raskere prosessorer, når mediumet du leser data fra, ikke klarer å levere det kjapt nok uansett.

 

For å forklare ytelsen her hos meg så tar samtlige brett i quake4 under 5 sekunder å starte. Som oftest bare 1-2sekunder.

Og harddisken jobber da som ett uvær om det tar flere sek å starte..

 

Så jeg trenger å bytte ut alt minnet mitt,hovedkort og cpu fordi at?

 

Skulle det klikke for meg kan jeg klokke maskinen opp til 2.8, klokke skjermkortet (som er veldig klokkbart faktisk) og minnet..

 

OG hva er EGENTLIG greia med ddr2? når jeg setter på memtest her, gange 2, så går det like fort i hver test, a f.eks 800mb minne.

 

Jeg tror nok at ddr2 systemer i dag yter veldig godt, men det later til å ha mest effekt i benchmark programmer og ha lite for seg i hverdagslige ytelsen/bruk av pc'n.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
såvidt jeg ser er s939 x2 4600+ og 4400+ to enormt gode kjøp. Hva er problemet deres? s939 er tross alt over 3 år gammelt allerede i tillegg.

 

Opteron 165 koster sjokkerende kun 1300,-. Jeg forstår ikke klagemålene til de som kjøpte s939 og singlecore når det var nytt!

7374119[/snapback]

Ikke noe klaging her egentlig, jeg har ikke begynt å klokket på den enda og likevel er jeg nesten fornøyd med prestasjonene.Men alltid kjipt i vite at sokkel du valgte utgår snart på dato..

Lenke til kommentar
Jeg har en x2 4600 manchester som jeg kjører på stock volt til 2.5ghz per kjerne.

Deretter har jeg 2gb ram og ett 7300GT skjermkort.

...

OG hva er EGENTLIG greia med ddr2? når jeg setter på memtest her, gange 2, så går det like fort i hver test, a f.eks 800mb minne.

7374200[/snapback]

Vel, hadde jeg vært deg og ville ha bedre Quake-ytelse (og andre spill) ville jeg nok lagt penger i et nytt skjermkort fremfor ny CPU, fler kjerner og DDR-2 minne. :thumbup:

 

Flere tester har jo vist at AM2 ikke er noe raskere enn 939-platformen i praksis (spill) om CPU har samme hastighet og cache. Siden de fleste ofte kjøper "value" CL-5 DDR-2 minne vil det i mange tilfeller kanskje til og med gå tregere, da AMD-64 prosessorene er avhengige av lav latency og rask RAM for å yte optimalt.

 

Jeg kan ikke i dag se noen god grunn til at AM2 er en oppgradering ytelsesmessig fra 939. Ja, du får ny type RAM, nei, det hjelper deg ikke merkbart.

Lenke til kommentar
Jeg har en x2 4600 manchester som jeg kjører på stock volt til 2.5ghz per kjerne.

Deretter har jeg 2gb ram og ett 7300GT skjermkort.

...

OG hva er EGENTLIG greia med ddr2? når jeg setter på memtest her, gange 2, så går det like fort i hver test, a f.eks 800mb minne.

7374200[/snapback]

Vel, hadde jeg vært deg og ville ha bedre Quake-ytelse (og andre spill) ville jeg nok lagt penger i et nytt skjermkort fremfor ny CPU, fler kjerner og DDR-2 minne. :thumbup:

 

Flere tester har jo vist at AM2 ikke er noe raskere enn 939-platformen i praksis (spill) om CPU har samme hastighet og cache. Siden de fleste ofte kjøper "value" CL-5 DDR-2 minne vil det i mange tilfeller kanskje til og med gå tregere, da AMD-64 prosessorene er avhengige av lav latency og rask RAM for å yte optimalt.

 

Jeg kan ikke i dag se noen god grunn til at AM2 er en oppgradering ytelsesmessig fra 939. Ja, du får ny type RAM, nei, det hjelper deg ikke merkbart.

7374979[/snapback]

 

 

Leste du egentlig posten min der? Jeg sier jo det at for meg går det fort nok.

Quake 4 er bare ett eksempel, jeg spiller det ikke fast eller noe slikt.

1280x1024 og alt på full guffe, det går fint som bare det.

Lenke til kommentar

Har du 939 med PCIe og SATA300 har du ingen som helst grunn til å oppgradere til AM2.

 

Sitter du i tillegg med en singlecore S939 CPU så har du MYE å hente fra å oppgradere til eks. en S939 X2 4600+(1mb) eller X2 4400+(2mb) som er meget gode kjøp nå.

 

Opteron 165 er det mest vanvittige kjøpet du kan gjøre nå hvis du vil leke litt med klokking. Dette er en 1.8Ghz dualcore til bare 1300,- :eek: som for ikke lenge siden kostet 3000,-. Og den har en serverwafer som gjør den ideell til klokking! Man oppnår lett 2.7Ghz med de fleste steppinger.

 

Jeg datt av stolen når jeg tilfeldigvis så prisen på Opteron 165, 170 og 175 nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg er alltid skeptisk til folk som sier de kjører spill på "full guffe" og gjerne legger til "uten (merkbar) hakking". Mulig det er bare meg som er kresen på FPS?

 

Poenget med posten min er at 939 -> AM2 foreløpig ikke har vist seg som noen særlig "oppgradering".

7376877[/snapback]

Stusset litt på den jeg også Krapfoss.

Alt på full guffe med 7300GT amiganostalgia?

Fant denne testen. Jeg synes hvertfall ikke 29,7 FPS er flyt i et spill.

 

3092-quake2.gif

Lenke til kommentar

Jeg har selv en s939 4000+ San Diego og har ikke noen problemer i de spill jeg kjører.(Ennå). Jeg kjørte 2 stk 7800GT i SLI for inntil en ukes tid siden,og selv etter at det ene kortet sa takk for seg,så går det ganske greit uansett. Var inne på tanken om å bytte ut 4000+ med en eventuell X2 4600+,men siden den fungerer såpass godt ennå, så har jeg bestemt meg for å vente til utpå nyåret før jeg river ut det som er i kabinettet til fordel for DX10 baserte spill blandt annet.

 

Blir spennede å se hva K8L har å by på ytelsesmessig,og AMD bør for sin egen del ikke skuffe på det området siden Intel's C2 prosessorer har vist seg å være et bedre valg når det kommer til pris & ytelse pr dags dato.

 

Rent personlig så synes jeg utviklingen og lanseringer er litt ute av kontroll,at det går for raskt rett og slett. Eller kanskje jeg rett og slett er gammeldags.

Lenke til kommentar

Skifta min 939 3200 (Winchester) med en Opteron 175 i gårkveld, blei ei "lita oppgradering", kjørte noen SiSoft tester av CPU/"minne", resultata var vel dobbelt av den 3200 som låg i statistikken til Sandra, dette med kun 200MHz økning i prosessorfrekvens :D Mi snart 2 år gamle vannkjøling ("Bigwater"m/ 16dB SilenX vifte) klarer brasene enda, etter 1,5 timer CPU burn in i Sandra er CPU 45 og System ("nord-brikka"?) 44 grader (vifta er bytta med ei ribbe uten vifte) med vel 21 grader på rommet med PC'en

Lenke til kommentar
Opteron 165 er det mest vanvittige kjøpet du kan gjøre nå hvis du vil leke litt med klokking. Dette er en 1.8Ghz dualcore til bare 1300,- :eek: som for ikke lenge siden kostet 3000,-. Og den har en serverwafer som gjør den ideell til klokking! Man oppnår lett 2.7Ghz med de fleste steppinger.

7376937[/snapback]

Vel, egentlig er E6300 til ca 1500 det mest vanvittige klokkeobjektet "bang for the buck" man kan kjøpe akkurat nå...

 

Men til 939 - Opteron 165 :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Opteron 165 er det mest vanvittige kjøpet du kan gjøre nå hvis du vil leke litt med klokking. Dette er en 1.8Ghz dualcore til bare 1300,- :eek: som for ikke lenge siden kostet 3000,-. Og den har en serverwafer som gjør den ideell til klokking! Man oppnår lett 2.7Ghz med de fleste steppinger.

7376937[/snapback]

Vel, egentlig er E6300 til ca 1500 det mest vanvittige klokkeobjektet "bang for the buck" man kan kjøpe akkurat nå...

 

Men til 939 - Opteron 165 :thumbup:

7383483[/snapback]

 

Støtter siste taler.

@Theo343:

Sitter du ennå på ditt Socket-A system (profil) og skriver innlegg-på-innlegg om hva du *eventuelt* skal oppgradere til?

Core 2 nå ... vente på K8L.... Core 2 ... K8L.. :D

Har selv lyst på en Opteron (dual og single core) for å "komplettere samlingen" min, men å skrive at disse er "vannvittige kjøp" er å overdrive.

Muligens korrekt for de som under enhver omstendighet ikke vil ha en CPU fra Intel (heldigvis få som er så irrasjonelle), eller som ikke er oppdatert på hvor langt f.eks. en E6300 i snitt klokker.

Lenke til kommentar

TL1000S:

Hahaha :D Jeg satt faktisk å vurderte X1950Pro for AGP til mitt utrolig flotte SocketA system *ler*. Men så ble det jammen meg forsinket til over jul og ødela julegleden.

 

Med "vanvittig kjøp" så mente jeg kun i den sammenheng hvor man sitter med en singlecore s939 plattform og ser etter CPUer til dette. Da er Opteron 165 nå et vanvittig godt kjøp til kun 1300,-.

 

Hvis man ikke vil holde liv i installasjonen og gjøre all jobben på nytt og hive ut gammel hardware så er selvf E6300 m/HK og DDRII et bedre kjøp en Opteron165, det sier seg selv og jeg har aldri påstått noe i den sammenheng.

 

EDIT:

Joda jeg så spøken og måtte flire litt av meg selv :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har du 939 med PCIe og SATA300 har du ingen som helst grunn til å oppgradere til AM2.

 

Sitter du i tillegg med en singlecore S939 CPU så har du MYE å hente fra å oppgradere til eks. en S939 X2 4600+(1mb) eller X2 4400+(2mb) som er meget gode kjøp nå.

 

Opteron 165 er det mest vanvittige kjøpet du kan gjøre nå hvis du vil leke litt med klokking. Dette er en 1.8Ghz dualcore til bare 1300,- :eek: som for ikke lenge siden kostet 3000,-. Og den har en serverwafer som gjør den ideell til klokking! Man oppnår lett 2.7Ghz med de fleste steppinger.

 

Jeg datt av stolen når jeg tilfeldigvis så prisen på Opteron 165, 170 og 175 nå.

7376937[/snapback]

 

Jepp kjøpte meg ein s939 Opteron fra Shg.no og eit lagersalg A8nsli fra Psdata for 400kr :)

Funker fett. Har klokka Opteronen til 2,6ghz med noe treige Twinmos Pc2700 brikker, og maskina cruncher Wcg som bare det :thumbup:

 

Ps:Grunnen til at eg har stoppet på 2,6 ghz er stock kjølinga og rammen som ikkje klarer høyere(Stakkars Twinmosen:P)

Den steppinga eg har(CBBE0616XPMV) er nok god for 3ghz .

Lenke til kommentar
Jeg er alltid skeptisk til folk som sier de kjører spill på "full guffe" og gjerne legger til "uten (merkbar) hakking". Mulig det er bare meg som er kresen på FPS?

 

Poenget med posten min er at 939 -> AM2 foreløpig ikke har vist seg som noen særlig "oppgradering".

7376877[/snapback]

Stusset litt på den jeg også Krapfoss.

Alt på full guffe med 7300GT amiganostalgia?

Fant denne testen. Jeg synes hvertfall ikke 29,7 FPS er flyt i et spill.

 

3092-quake2.gif

7377003[/snapback]

 

 

Det der må være en av de mest useriøse testene jeg har sett av skjermkort.

Hva slags maskin testet de kortene på? Jeg så på linken før i dag, på den linken du oppga her, og på side 1 av den testen.

 

Jeg har ett asus en7300GT. 900 effektivt på minne og 450 på gpu. Langt kjappere enn 7300 kort flest. +x2 cpu + 2gb minne + epox mobo + sata etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...