Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis fast ekstern ip-adresse?


Anbefalte innlegg

Jeg leste her en gang at det fantes portaler som gir ut en fast ekstern ip-adresse, helt gratis. Har Nextgentel ADSL2+ og skal sette opp en server og trenger da en statisk/fast ekstern ip-adresse, for fildeling over internett og game-server (CS Steam).

 

Noen som vet noe om dette? Skal jeg kjøpe fast ekstern ip fra Nextgentel koster det 100kr pr. mnd elnst. Hoff..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interresant. vil gjerne fått en fast ip gratis jeg å.

Vet de delte ut gratis ip i hytt å vær tidligere, da det var "nok" iper  :p

7328098[/snapback]

 

Det er jo tjenester som no-ip.com som tilbyr deg en fast adresse f.eks: mincsserver.servegame.com som igjen er linket til din IP adresse, og som enten via no-ip sin auto update software som du legger inn på servern, eller via din router (hvis den støtter det) oppdaterer din ip når den endres slik at mincsserver.servegame.com alltid peker til din IP.

 

Jeg har brukt dette i 5 måneder nå med min Ventrilo server, og det har fungert uten problemer.

 

Og det koster ingen ting.

Lenke til kommentar

Oki, det visste jeg heller ikke VikinGz.

 

Jeg har laget meg et domene på no-ip.com no. Og det funker bra det. Men når jeg skriver inn domenenavnet mitt kommer jeg direkte til routeren min. Jeg ønsker at ved å skrive inn denne url'n min, hadde man kommet til en webside jeg har laget, evt. ftp, evt. windows-delte filer. Hvordan komme seg fra router-siden til denne delte plassen på det lokale nettverket automatisk?

 

Eller tenker jeg helt feil nå... domenet mitt er xxxxx.serveftp.com.

 

Skal prøve dyndns.org nå.

Lenke til kommentar
Oki, det visste jeg heller ikke VikinGz.

 

Jeg har laget meg et domene på no-ip.com no. Og det funker bra det. Men når jeg skriver inn domenenavnet mitt kommer jeg direkte til routeren min. Jeg ønsker at ved å skrive inn denne url'n min, hadde man kommet til en webside jeg har laget, evt. ftp, evt. windows-delte filer. Hvordan komme seg fra router-siden til denne delte plassen på det lokale nettverket automatisk?

 

Eller tenker jeg helt feil nå... domenet mitt er xxxxx.serveftp.com.

 

Skal prøve dyndns.org nå.

7328430[/snapback]

 

Du må sette opp ruteren din til å forwarde trafikk på de forskjellige portene dit den skal, port 80 til webserveren 21 til ftp osv. se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_a...DP_port_numbers for hvilke porter som er hva.

 

Jeg har selv en no-ip adresse, og har hatt det lenge. Har et skript som skjekker hvert kvarter om ip-adressen er endret, og oppdaterer hos no-ip. Dette fungerer utmerket til web, ftp, ssh, osv. Har Nextgentel, og de har ikke endret ip-adressen min siste 6mnd:)

 

K

Lenke til kommentar

Ops, sry. Det var jo bare å konfigurere routeren litt så har jeg dynamisk DNS... Hmmm, innrømmer at jeg ikke er så flink på dette området, men håper jeg får det til, til slutt :)

 

Hvilket vertsnavn skal jeg skrive inn på denne konfigureringen?

 

http://redsea.rissaruss.com/forumer/dyndns_aktiver.jpg

 

Edit: Nei hoff, tror jeg tar dette senere en gang jeg.. Ser at jeg bør innstallere Apache på serveren for å få til god web- og fil-deling osv. Må nok lese litt mer :)

Endret av noWay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...