Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele ett c-nett på lan


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette:

 

Jeg har ett c-nett som jeg skal dele ut til x antall bruker på ett lokalt lan, og lurer da på hvordan den beste måte å gjøre det på når det feks er 50-150 maskiner som er på.

 

Har da også vurdert og sette opp en proxy cache server får og prøve å få mest ut av internetthastigheten ved surfing og ett eller annet til og kunne stenge div ting.

 

Kom gjerne med innspill på hvordan jeg kan gjøre dette og hva jeg kan bruke. Jeg er aldeles ikke feilfri.

 

Takker for alle svar jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm. Beste måte å gjøre dette på er jo å bruke en DHCP-Server for å dele ut ipene til alle maskinene.

 

Hvis du bruker en grei maskin med litt godt med ram i frks 256-512mb kan du jo også bruke denne som DNS server og proxy server.

 

Hvis du vil bruke en proxy server anbefaler jeg en Transparent proxy. Dette slik at du ikke trenger og sette opp hver enkelt pc som kommer med proxy server. Jeg anbefaler da squid som kjøres på linux da det finnes gode guider til dette. google: Transparent proxy +squid +linux +iptables

 

Nå har jeg i alle fall pekt deg i riktig retning. Om du får det til er jo en annen sak, men lykke til.

Lenke til kommentar
Uhm. Beste måte å gjøre dette på er jo å bruke en DHCP-Server for å dele ut ipene til alle maskinene.

 

Hvis du bruker en grei maskin med litt godt med ram i frks 256-512mb kan du jo også bruke denne som DNS server og proxy server.

 

Hvis du vil bruke en proxy server anbefaler jeg en Transparent proxy. Dette slik at du ikke trenger og sette opp hver enkelt pc som kommer med proxy server. Jeg anbefaler da squid som kjøres på linux da det finnes gode guider til dette. google: Transparent proxy +squid +linux +iptables

 

Nå har jeg i alle fall pekt deg i riktig retning. Om du får det til er jo en annen sak, men lykke til.

7338543[/snapback]

 

hehe.. etter det jeg har vert borti så er jo kansje clarkconnect brukende når man skal ha proxy i linux.. det er jo dhcp og dns der også tror jeg og brukervenligheten er jo bra.

 

Har en maskin med debian, raid0 og 2gb ddr, så den brurde jo holde til det som måtte være?

 

Noen andre som har noe innspill til hva man burde tenke på evt sette opp osv?

 

Takker igjen for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Kanskje lurt å sette av en viss range av IP adresser som skal dele ut. F. eks. så kan de 50 første adressene ikke deles ut slik at du har de "på lur" i tilfelle det er noe som du ønsker skal ha faste adresser.

 

Når det gjelder proxy finnes det en hel del som sikkert er OK. Kanskje de kan være en idè å sette opp en pre-fetching cache slik at f. eks. tidlig på morgenen så går cache'n ut og henter data i fra de mest besøkte sitene. Vet ikke om SQUID/ClarkConnect støtter det, men det finner du nok ut av.

 

Kanskje også interessant å sette opp en MRTG måler på denne multi-serveren din så du kan se hvor mye båndbredde brukes, og når?

 

/Grant_Lee

Endret av Grant_Lee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...