Gå til innhold

Plasma eller LCD til 360-spilling?


Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe meg en ny tv, og jeg har sett mange billige plasma tv'er. En stor faktor som spiller inn når jeg skal kjøpe, er jo hvor godt tv'en funker til HD spilling med 360, og da har jeg hørt at der er LCD bedre enn plasma. Noen som kan hjelpe?

 

PS! (Var litt usikker om hvor jeg skulle poste dette emnet, men det handler jo om konsoll, så jeg håper dette er rett plass.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville kjøpt LCD. Plasma har generelt lavere oppløsning, du må faktisk opp på 50" for å få samme oppløsning som en LCD på 23" har.

7317184[/snapback]

 

Nå tror jeg du er på bærtur... en HD-TV med 720p eller 1080p har en gitt oppløsning uavhengig av størrelse.

Unntaket er dataskjermer som kan ha høyere oppløsning enn dette.

Allikevel støtter jeg forslaget om LCD hvis du hovedsaklig skal spille på den. Dette på grunn av sterkere farger. Hvis du skulle brukt den mest til film ville det vært omvendt da plasma har bedre sortnivå.

Lenke til kommentar
Da jeg var "lærling" på el-butikk under arbeidsuken fikk jeg vite at du burde bruke LCD til digitale signaler. 360 sender jo ut digitale signaler, ergo er det LCD som lønner seg. TV messig er da LCD best til parabol og plasma er best til kabel TV.

 

Sikkert litt vel enkelt forklart, men men! :p

7317580[/snapback]

 

Nå sender vel ikke 360'n ut digitale signaler... Hverken component eller composit er digitale. Men til spilling er LCD uansett å anbefale, da det kan være en del info som står på skjermen hele tiden. Dette øker faren for afterimage og innbrenning. Noe som kun opstår på plasma. Eller har jeg bæsja på leggen og det har kommet hdmi/dvi til 360 :D

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt LCD. Plasma har generelt lavere oppløsning, du må faktisk opp på 50" for å få samme oppløsning som en LCD på 23" har.

7317184[/snapback]

 

Ja dette er riktig. Hvis du ser på spesifikasjoner til plasma skjermer med størelser under 50" så er oppløsningen 1024x768. Så man vil egentlig i teorien få et strukket bilde.

Lenke til kommentar
Da jeg var "lærling" på el-butikk under arbeidsuken fikk jeg vite at du burde bruke LCD til digitale signaler. 360 sender jo ut digitale signaler, ergo er det LCD som lønner seg. TV messig er da LCD best til parabol og plasma er best til kabel TV.

 

Sikkert litt vel enkelt forklart, men men! :p

7317580[/snapback]

 

Veldig enkelt, og veldig mye feil. Sorry.

 

1: 360 sender ikke ut digitale signaler

2: Hvilke signaler man får fra kabel eller parabol avhenger av hvilken tilkobling man har fra dekoderen til tven, det er ikke noe mer vanlig med digital kontakt fra en parabol-dekoder kontra en kabeldekoder. Om du mener kabeltv uten dekoder, rett fra veggen avhenger dette av tuneren i tv'en og ikke hvorvidt det er plasma eller lcd-panel som sitter i den.

 

LCD egner seg derimot OFTEST til datamaskiner og andre kilder som har et høyoppløslig signal, siden LCD-skjermer ofte har høyere oppløsning enn plasma.

Lenke til kommentar

Takk til alle for svar :thumbup:

Har også hørt at plasma er bedre for fotball...

Sant, ikke sant?

Stor forskjell?

 

Men er ganske overbevist over at jeg skal kjøpe LCD. Jeg vil jo selvfølgelig få det beste ut av 360'en min. Det med at plasma kan brenne seg fast, gjorde også stort inntrykk. Det er jo ofte det står f.eks informasjon konstant på skjermen på diverse spill.

Lenke til kommentar
En stor plasma med høy nok oppløsning er det beste. LCD sliter med etterslep og det er skikkelig irriterende synes jeg.

 

Og ja, derfor er vanlige tv sendinger mye bedre på plasma. Fotball og særlig ishockey er håpløst på lcd.

7319147[/snapback]

 

Det må være en gammel LCD skjerm du har da. Kan ikke merke noe på min skjerm. Funker bra til alt fra fotball til film.

Lenke til kommentar
LCDs have longer response time than their plasma and CRT counterparts, older displays creating visible ghosting when images rapidly change; this drawback, however, is continually improving as the technology progresses and is hardly noticeable in current LCD Computer Displays and TVs with overdrive technology. Most newer LCDs have response times at approximately 8ms, with the exact response time varying according to the type of panel and manufacturer.

 

Min skjerm er 8ms, og det er svært sjeldent jeg har synlig etterslep. Som sitatet sier, er dette noe LCD-skjermer blir bedre og bedre på, som alt annet, teknologien går stadig fremover.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
En stor plasma med høy nok oppløsning er det beste. LCD sliter med etterslep og det er skikkelig irriterende synes jeg.

 

Og ja, derfor er vanlige tv sendinger mye bedre på plasma. Fotball og særlig ishockey er håpløst på lcd.

7319147[/snapback]

 

Det må være en gammel LCD skjerm du har da. Kan ikke merke noe på min skjerm. Funker bra til alt fra fotball til film.

7319421[/snapback]

 

Du har nok isåfall bare vendt deg til det eller så har du glemt hvordan ting ser ut på en vanlig CRT i forhold.

7319584[/snapback]

 

Vet hvordan etterslep er og kan ikke legge merke til noe av de på min skjerm. Hvilken skjerm er det du har? Har selv en Sony 40V2000.

Endret av Frezz
Lenke til kommentar
Er det ikke også sånn at spilling kan skade enkelte plasmaskjermer, eller er jeg langt på bærtur?

7317649[/snapback]

 

Ikke spilling. Samme bilde hele tiden (ikke "bevegelig bilde") kan brenne seg fast på plasmaskjermer.

7317658[/snapback]

 

Ja som feks en HUD i et skytespill eller speedometeret på et bilspill. Siden de fleste spill har en eller annen form for HUD så vil spilling på plasmaskjermer kunne brenne fast bilde. Noe som ikke er så veldig gøy.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt plasma siden begynnelsen av Juli.

Bank i bordet. Ikke en eneste innbrenning til tross for iherdig gaming.

Denne skjermen brukes mer til gaming enn til tv og film.

Nyere plasma er blitt meget resistente i forhold til innbrenning.

Mange minibanker har CRT-skjerm, og vi har alle sett innbrente skjermer på minibanker.

Hvor mange her har klart å brenne mamma eller pappa sin tv med en PS1, PS2, Nintendo eller lignende?

 

Nyere plasmaskjermer er blitt meget resistente, og klarer fint å unngå innbrenning hvis man er flink å ta vare på skjermen.

1024x768 oppløsning på plasma gir ikke strukket bilde, da slike skjermer har avlange pixler.

 

Nå har jeg ikke erfaring med kabler til LCD-skjerm, men vga-kabelen til 360 er rimelig blass i fargene i forhold til komponent når jeg bruker de kablene til min projektor (dlp) og min plasma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...