Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skikkelig barbering av ansiktet


nomore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gangene jeg gidder å barbere meg så ender det alltid med et kutt eller to :/ Høvel/maskin, kutter meg for det. Har en grei phillips maskin men det skal ikke være lett.

 

Har vel noe sånt som 10 år på baken med barbering men aldri funnet den optimale løsningen.

 

I mitt tilfelle er halsen et meget sårbart punkt. Der vokser skjegget oppover og skal jeg få en cleen shave må det tas mot veksten der. Som resulterer i noe som ser ut som en vampyr har satt tenna i meg. Kanskje noe av grunnen til at jeg ofte lar skjegget vokse godt ut før man gidder å prøve seg igjen.

Men er litt slaskete av meg og så litt derfor også :p

Lenke til kommentar
Jeg skjærer meg på de utroligste steder, uten å gjøre noe galt. Huden min bare bestemmer seg for at "Ja, her lager vi et kutt. Marius tåler smerte og evigående blødninger"

 

Jeg spør det samme som ble spurt tidligere. Noen som har prøvd den riste høvelen fra gilet ?

7547505[/snapback]

Ristehøvel høres ikke bra ut.

 

Nei, fatter hva du snakker om, og nei; har ikke prøvd den, ser heller ingen grunn til det. så lenge en helt vanlig høvel fungerer fint. For meg ser det ut som penger ut av vinduet.

 

Folk klarte jo å barbere seg for 100 år siden også.

 

Men når vi først snakker om penger ut av vinduet, er det noen som vet hvor de selger Braun CruiZer3 (eller hva faen)? Sendes jo masse reklame for den, men får liksom aldri vite noe pris eller hvor de selger den. Umulig å finne.

Lenke til kommentar

Jeg er litt mer oldschool og bruker en enbladshøvel (Merkur, tysk merke som er solid som faen) med en skikkelig børste og glyserinsåpe / engelske kremer.

 

Barberer i to strøk: først med hårene, så på tvers av - aldri mot. Jeg har litt følsom hud og får så sinnsykt med røde prikker og kviser hvis jeg går mot. Brukte maskin i noen år før jeg gikk over til høvel, og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Det koster nærmest talt ingenting for blader til en enbladshøvel (30-40kr for 10 blader, som med mitt bruk holder i 1-2 uker x10).

 

Dessuten lukter glyserinsåpene (har Lime, Grapefruit/Mint, Sandalwood og en italiensk kalt Proraso med eukalyptus og menthol) så uendelig mye bedre. De kostet $5-$15 dollar fra USA og har vart i flere år.

 

Kjæresten mener det er litt for gammeldags, men jeg foretrekker å lukte på friske dufter fremfor det kjemiske rælet gilettesprayene er (du får mye bedre "gli" med glyserinsåper også).

Lenke til kommentar
Jeg skjærer meg på de utroligste steder, uten å gjøre noe galt. Huden min bare bestemmer seg for at "Ja, her lager vi et kutt. Marius tåler smerte og evigående blødninger"

 

Jeg spør det samme som ble spurt tidligere. Noen som har prøvd den riste høvelen fra gilet ?

7547505[/snapback]

 

Jepp, jeg har prøvd den og jeg blir like skremt hver gang jeg kommer borti knappen som slår på ristinga. Butikken hadde ikke annet enn den da jeg måtte ha ny høvel for en stund siden. Den høvelen må være bedre egnet som sex-leketøy enn som høvel (klitoris-stimulator...).

Lenke til kommentar
Jeg skjærer meg på de utroligste steder, uten å gjøre noe galt. Huden min bare bestemmer seg for at "Ja, her lager vi et kutt. Marius tåler smerte og evigående blødninger"

 

Jeg spør det samme som ble spurt tidligere. Noen som har prøvd den riste høvelen fra gilet ?

7547505[/snapback]

 

Jepp, jeg har prøvd den og jeg blir like skremt hver gang jeg kommer borti knappen som slår på ristinga. Butikken hadde ikke annet enn den da jeg måtte ha ny høvel for en stund siden. Den høvelen må være bedre egnet som sex-leketøy enn som høvel (klitoris-stimulator...).

7583117[/snapback]

 

Tips: Om den skal brukes som klitoris-stimulator(eller lignende) så anbefales det at barberbladet fjernes! ;)

Lenke til kommentar
nomore, hadde ikke du nettopp gått over til høvel? Så du har skiftet èn gang? :p

 

Jeg bruker høvelen både her og der, barberer oppå hodet også, så hos oss går det gjerne en 4-pack på en måned. Dama bruker også høvelen til å barbere seg ... under armene.

7583659[/snapback]

 

Stemmer det :)

 

Skiftet første bladet nå rett før jul, mellom 20 og 22. Noe som tilsvarer ca 4 uker. Eg mistenker da at eg hadde brukt det noe lenger en eg burde, og at eg faktisk vil få en jevn slitasje fremover.

 

Derav tror eg nok 3-4 uker pr blad passer, og er korrekt gjettet :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sløv høvel er faen så vondt >.<

 

Jeg barberer først med hårene, så mot hårene etterpå. Blir faen så smooth, men det klør når det vokser ut >.<

 

Hvor ofte barberer dere? Jeg barberer en gang i uka, burde egentlig barbert meg hver dag, vokser såpass fort men det orker jeg ikke >.<

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri bort strie halvlange hår rundt adamseplet, som mange andre her, med maskin. Har brukt maskin i mange år, men har aldri liksom vært fornøyd nede på halsen. Og hvis jeg gikk inn for å fjerne skjeggtustene nederst på halsen, så jeg ofte ut som å ha vært i slosskamp med en katt senere på dagen. Fikk mange kommentarer på jobb for det der.

 

Så jeg switcha til høvel. Gilette Mach3 m/ medfølgende skum. Funker grisefint ift maskinen! Får vekk alt skjegget nede på halsen med ett enkelt nedoverdrag.

 

Det eneste er ubehaget når høvelen henger litt fast i tett 2-dagers skjeggvekst. Da må jeg bare dra litt ekstra hardt og høre på en "rrittshhh" lyd. Skummelt de par første gangene, men nå er jeg vant med det også.

 

Tar selvsagt lengre tid å barbere med høvel, da. Hvertfall for meg. Har dratt den mot hårene noen ganger, men sist ble jeg rødprikket.

Det føles alltid helt smooth når jeg føler med hånda med hårveksten, men oppover kjenner jeg at noe stikker ut fremdeles..kanskje prøve en sånn ristehøvel?

 

Avslutter med kaldt vann på håndkle og en dusj aftershave.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Sløv høvel er faen så vondt >.<

 

Jeg barberer først med hårene, så mot hårene etterpå. Blir faen så smooth, men det klør når det vokser ut >.<

 

Hvor ofte barberer dere? Jeg barberer en gang i uka, burde egentlig barbert meg hver dag, vokser såpass fort men det orker jeg ikke >.<

Du som har hardt skjegg sliter mere på høvlene.

 

- Jeg barberer meg to ganger i uken, og prøver meg på tre når jeg har tid. Jeg anbefaler at du barberer kun med hårene hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Legger inn mitt spørsmål her jeg, orker ikke å lage en ny tråd :p

 

Nå har jeg begynnt å få litt langt skinnskjegg og skal fjerne det med høvelen, men hvordan vet jeg hvor skinnskjegget starter og vanelige håret slutter? :p

7641898[/snapback]

Det problemet har jeg også, og hver gang jeg går til frisøren så ler hun av skinnskjegget mitt...tydelig at jeg gjør noe feil, ser alltid helt fokket ut hvis jeg begynner å få litt lengde på håret. Så nå har jeg 3mm langt hår og like langt skjegg (du vet; sånn "ned på sidene og litt foran på haken"-style).

 

Jeg barberer meg forresten én gang for dagen, og skifter blader når det begynner å lugge. Den stripen dere snakker om forsvinner etter 1 til 2 ganger hos meg, kan ikke skifte så ofte.

 

En ting jeg lurer på; alle maser om at man må barbere seg med hårene for å unngå irritert hud osv, vel det får ikke jeg. Finnes det noen andre grunner til at jeg ikke burde barbere mot hårene? Er jo umulig å få vekk alt på siden av halsen om man barberer med hårene!

Lenke til kommentar

hmm. personlig bytter jeg barberblad (mach 3 nitro\turbo eller noe(ristehøvlen)) omtrent hver gang jeg barberer meg. føler den blir slitt etter en eneste barbering. skyller den i kaldt vann etter bruk, men likevel.. har et lite rituale når jeg skal barbere meg. først i dusjen og gjøre alt som skal gjøres der. så dryppende våt bort til speilet, hvor jeg barberer en gang med risting, og avslutter med en gang uten. ALDRI mot hårene. har gjort det en gang og da ble jeg knallrød i ansiktet, og det svei som bare fy. etter barbering går jeg da inn igjen i dusjen, og skyller ansiktet i kaldt vann - så varmt, for så og evt bruke litt mer såpe under armer etc hvis jeg føler det trengs. og ja, hvis jeg har 1-ukers skjegget så kutter jeg det ned med skjeggtrimmer først.. avsluttingen er at jeg smører på et lag med noe som heter 'dermatrophine homme', type after shave balsam. vet ikke om den hjelper, men det er noe mentalt med å smøre den på etter.:) noen andre som merker at det svir på halsen etter barbering? hvis man bruker høyhalset genser\polo\jakke? gjør det med meg hver gang jeg har barbert, gjerne i 2 dager etter.. akkurat somd et stikker, på ei måda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...