Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Andre som snoker på min nettlinje!


Anbefalte innlegg

 

Det er vel heller stikk motsatt, man skal vite at man har lov, ikke bare gå utfra det. Ja, det er idioti å ikke sperre nettet for uvedkommende, menman skal ikke gå ut ifra at det bare er å hoppe på det første og beste.

 

Om man vil dele nettet sitt kan man heller navngi det noe sånt som "Åpent nett for alle"

7310485[/snapback]

 

Det blir vel en "smakssak" hvordan man mener ansvarligheten ligger på navngivingssiden, jeg er ikke enig med deg. Men når det gjelder lovligheten er den usikker, det er ikke usannsynlig at det er fullt lovlig å bruke noens åpne trådløse nett, så da bør man stenge det om man ikke ønsker bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har da ikke sagt at det er smart å ha åpent nett, men som sagt så ser jeg på dette på lik linje som å gå inn i ulåste hus, eller å stikke av med en bil med nøklene i eller en ulåst sykkel. Ikke smart fra eierens side, men det er likefullt ikke riktig å gjøre det.

 

Man kan bruke den "åpent nett, da mener han sikkert at jeg skal bruke den" teorien på de andre eksemplene også.

 

I bunn og grunn bruker du noe du ikke har fått tilatelse til å bruke.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Ja, jeg har da ikke sagt at det er smart å ha åpent nett, men som sagt så ser jeg på dette på lik linje som å gå inn i ulåste hus, eller å stikke av med en bil med nøklene i eller en ulåst sykkel. Ikke smart fra eierens side, men det er likefullt ikke riktig å gjøre det.

 

Man kan bruke den "åpent nett, da mener han sikkert at jeg skal bruke den" teorien på de andre eksemplene også.

7310629[/snapback]

 

Dine eksempler er åpenbart ulovlig, dette er ikke det. Forøvrig er det svært få som låner bort husene sine til hvemsomhelst, og svært mange som låner bort sitt trådløse nett frivillig.

 

AtW

Lenke til kommentar

I mine øyne kan du ikke skille mellom en eiendel og en anne på den mten du gjør. Sålenga du ikke har fått tilatelse av eier, eller det er åpenbart at det er lov (f.eks. ver navngiving eller en lapp) så skal man ikke bruke andres eiendeler uansett hva den eiendelen er.

 

Og selv om det er få som låner bort hus og bil, så er forsvaret det samme. At noen låner bort betyr ikke at alle gjør det.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
I mine øyne kan du ikke skille mellom en eiendel og en anne  på den mten du gjør. Sålenga du ikke har fått tilatelse av eier, eller det er åpenbart at det er lov (f.eks. ver navngiving eller en lapp) så skal man ikke bruke andres eiendeler uansett hva den eiendelen er.

 

Og selv om det er få som låner bort hus og bil, så er forsvaret det samme. At noen låner bort betyr ikke at alle gjør det.

7310701[/snapback]

 

Da er det mange som bryter dine prinsipper, folk tar stadig smaksprøver der det er satt ut (selv om det ikke er folk der), folk tar stadig gratisaviser der det ikke står på avisen at det er gratis (eller stativet). Jeg tror de aller fleste skiller imellom hva slags ting det er snakk om når de tar stilling til denne typen lån.

 

At du synes det er moralsk problemetisk er uansett greit, poenget er at det er fint sannsynlig at det ikke er ulovlig, og mange synes ikke det er moralsk problemetisk, som eier av et trådløst nett må man forholde seg til det, og kryptere om man ikke vil dele.

 

AtW

Lenke til kommentar
Både smaksprøver og gratisaviser ting som du på ett eller annet tidspunkt har fått beskjed om at er lov å ta.

 

Ja i dagens samfunn må man kryptere nettet sitt om man ikke ønsker å dele det, men det gjør det ikke rett å bruke ukrypterte nett.

7310920[/snapback]

 

Av hvem? Folk tar stadig smaksprøver og gratisaviser de ikke har fått beskjed om at det er lov å ta.

 

AtW

Lenke til kommentar
Av hvem? Folk tar stadig smaksprøver og gratisaviser de ikke har fått beskjed om at det er lov å ta.

 

AtW

7310974[/snapback]

 

På ett eller annet tidspunkt i livet har du fått beskjed om at "Se her dette er en smaksprøve, det har du lov til å ta en smakebit av". Eller, "her har du dagens AP gratis" Dette har ført til en norm i samfunnet der folk har fått beskjed om og vet at dette er lovlig.

Lenke til kommentar
Av hvem? Folk tar stadig smaksprøver og gratisaviser de ikke har fått beskjed om at det er lov å ta.

 

AtW

7310974[/snapback]

 

På ett eller annet tidspunkt i livet har du fått beskjed om at "Se her dette er en smaksprøve, det har du lov til å ta en smakebit av". Eller, "her har du dagens AP gratis" Dette har ført til en norm i samfunnet der folk har fått beskjed om og vet at dette er lovlig.

7313801[/snapback]

 

OK, siden det ikke har vært noen høyesterettsavgjørelser på dette, er det vel vanskelig å diskutere seg fram til hva som er "rett" eller "galt" her på forumet. Så vidt jeg vet, er det faktisk lov til å gå rundt i nabolaget å sjekke om dører er ulåst, så lenge man ikke tar seg inn i huset. Dette er prøvd i norske domstoler. Altså er det fullt lovlig å sjekke ut trådløse nettverk for å se om det er muligheter for å koble seg på. Når det gjelder å koble seg på, er dette noe mer diffust, og så vidt jeg vet, finnes det ingen klinkende klar (for å bruke et Gro-uttrykk) lovgivning på området.

 

Når det gjelder sikring av trådløse nett, er moralen klar:

 

- Krypter datalinken, med så kraftig kryptering som hardwaren din tillater. Helst WPA (aller helst WPA2) med nøkkellengde på 20+ karakterer, valgt tilfeldig (IKKE hele ord satt sammen, WPA sårbart for offline dictionary angrep). WEP er lett å knekke, både 64 og 128 bits nøkler.

- Lage en whitelist med MAC-adresser som tillates på nettet.

- Skjul SSIDen (selvom dette er "security by obscurity", og den er lett å finne hvis man virkelig vil inn, hindrer det at nabon finner deg med en gang)

Lenke til kommentar

Over på noe nyttig: http://www.angryziber.com/ipscan/

 

Scan hele IP rangen (192.168.0.1-192.168.0.255) som maskinen din er på. (Om Telenorboksen er 192.168.0.1 har jeg angitt rangen allerede).

 

Sjansen for at gratissurferen din har endret passord på boksen er til stede. Kommer an på hvor teit personen er. I så fall må du prøve å resette ruteren til fabrikkinstillinger, tror kanskje denne siden kan være brukenes: http://www.computing.net/networking/wwwboa...orum/22359.html

Lenke til kommentar
Heisann! Har en 6000-550 ADSL linje fra telenor som er via et trådløst nettverk men jeg sitter selv på kablet nett, og det som er problemet er at det er pc på nettverket som ikke skal være der som forbruker stortsett hele nettlinjen!

 

Nettverket er kryptert og kommer ikke inn på den trådløse senderen for og prøve og endre passord på nettverket! Har en D-Link sender, men kommer kun inn på modemet til telenor og der er det ikke stort som kan gjøres! Så det som er spørsmålet, er det noen mulighet og få ut den som sitter på mitt nettverk via et program som banner denne IP adressen eller noe sånnt?

 

Eller noen som har forslag til hvordan jeg kan komme meg inn på D-Link routeren?

 

Har prøvd 192.168.0.1 og 192.168.1.0 men kommer ikke inn på noen! Kommer bare siden kan ikke vises! Håper og få fixa dette uten og søke nabolaget gjennom fordi det er ikke så veldig mye jeg klarer og gjøre på nettet lengere!

 

Takker for svar.

7309558[/snapback]

 

 

Telenor sine gatewayer har ip adresse: 10.0.0.1 tror jeg.

Hvis du ikke finner ut av telenor routeren kan du ringe kundeservice 09000, som hjelper deg å komme inn på den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...