Gå til innhold

Elektronikksett (finnes dette?)


Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg et elektronikksett med diverse komponenter som inneholder nok utstyr til å lage enkle I/O-enheter til PC (f.eks. koblet til serieporten). En typisk ting jeg vil lage er et termometer koblet til serieporten så jeg kan lese av temperaturen på PC (og dermed også web).

 

Fint om det hadde vært med en liten bok som forklarte hvordan man bygde de forskjellige tingen. Den egentlige grunnen til at jeg vil ha et sånt sett er at jeg vil programmere mot I/O-enhetene.

 

Har søkt på nettet, men ikke funnet noe som er interessant. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. La meg gjette:

PC-styrt hjemmelaget vær-stasjon?

Logging av temperaturer på PC eller andre ting?

PC-styrt HB-app?

Hjemmelaget PLC/PLS

 

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med digitale IO-signaler, men vet at det går fint med analoge inn og utsignaler. Jeg bruker noe tilsvarende på jobben og bruker Line-in på lydkortet som inngang på vekselspenning som jeg logger. Spenningene reduserer jeg med motstander og så bruker jeg PC'n som et 2-kanals ocilloscop. Mer infoher.

Lenke til kommentar

Du mener at du vil Programere et program til og Sjekke RS232c porten?

Sånn at du kan overvåke den og sende tingene ut på nettet?

 

Driver faktisk og lager et program som Komuniserer med RS232c porten i disse dager. Er sånn som lager løpelys på portene.

 

Er iallefall det jeg har gjort hittil.

Programerer BTW i Turbo Pascal. (Det jeg er vandt til)

Lenke til kommentar

Jeg fant denne som er et lite sett der man bygger en Infrarød styring til WinAmp. Det jeg egentlig vil er å programmere mot seriellporten, ja. Selvfølgelig kunne jeg gjort dette mot et modem eller noe annet komplekst, men det tror jeg er å ta meg litt vann over hodet. Derfor kunne jeg tenke meg noen enkle ting.

 

Men hvor fikk du tak i den løpelys-saken? Lagde den selv?

Lenke til kommentar

Ja , Er egentlig bare:

 

En IC.(Tror det er en TTL SNLS166) (Fikk tak i en LS ja :wink: )

Noen motstander for og forsvare Ledsène mot 5Vèn fra RS232porten

 

Så kan du se hvilke pinner som er aktive.

OG lage vanlig løpelys er faktisk utrolig enkelt. (4JK vipper og en Oscylator (Signal generator) så har du det.

 

Du må regne litt på det ,men det tar ikke allverden med tid og sette det opp. (Kan godt sende deg et kretsskjema viss du vil)

Lenke til kommentar

Bruk gameporten, den inneholder 4 8-bits(?) ADC'er beregnet på å "lese" motstander (dvs. analoge joysticker). Ved bruk av en NTC av egnet type kan man lese av temperatur med veldig lite tilleggshardware. Dessverre vet jeg ikke hvordan denne porten interfaces fra et program, men det skulle det være mulig å finne ut ved et søk på internett.

 

Ikke så veldig vanskelig å bruke serieporten heller, men det betinger at du kan programmere mikrokontrollere eller lignende og har utstyr til å flashe disse. Jeg har brukt en mikrokontroller (PIC 16C84) til å lage en slags temperaturmåler, som ga ut et tall på to 7-segment LED-display som forandret seg ettersom temperaturen endret seg (den viste ikke korrekt temperatur siden dette ville kreve en "avbildningstabell" fra motstandsverdi til temperatur). Denne fungerte helt uavhengig av en PC.

 

Hvis man skal sende data far en mikrokontroller til en serieport trenger man en TTL til RS232-nivå konverterer (f.eks. en MAX232).

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-11-15 08:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 10:37, skrev CFD:

Har du et kretsskjema for det?


Har fått i oppgave på skolen og bygge en Værstasjon og jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det analoge går fint ,men når alt skal digitaliseres blir det værre.


 

Var det meg du spurte?

 

Trenger ikke mye til kretsskjema for å koble en NTC til gameporten, programmeringsjobben på PC'en er mer omfattende.

 

Søk på Google!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...